• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Fiat Ducato 2004 2,8Jdt Växellåda/Första växeln.

micke_rorsvik

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Karlstad
Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Oljan i Lådan är: 75W-90 Supreme Moly GL-5 LS
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?
Några ideer ?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej! Det är väldigt ovanligt såklart. men vill att allt skall vara i bra kondition. Om det skulle vara kopplings problem så vill jag åtgärda detta innan det blir ett större problem.
Men är det inte helt normalt att det är svårt att lägga i ettan när bilen rullar? Det ska kanske inte vara omöjligt men dock svårare än med andra växlar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men är det inte helt normalt att det är svårt att lägga i ettan när bilen rullar? Det ska kanske inte vara omöjligt men dock svårare än med andra växlar.
Jag tänkte precis samma sak, ettan är väl alltid lite seg att få i under körning, speciellt om växellådan fortfarande är kall.
Så frågan är hur trög den är, hur man nu kvantifierar det utan att köra den aktuella bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.592
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men är det inte helt normalt att det är svårt att lägga i ettan när bilen rullar? Det ska kanske inte vara omöjligt men dock svårare än med andra växlar.
-------------------------------
Hej, jag har väl samma känsla genom alla år och har aldrig brytt mig om det, men det är väl vanligt på många bilar att ettan är svår att tvinga i och det är bättre med tvåan om bilen inte har stannat helt.
Egentligen använder man ju bara ettan för att få rull på bilen när den är så lågt växlad och sedan är det ju tvåan som gäller efter några sekunder bara.
Om man lägger i ettan medans bilen egentligen rullar för fort för den växeln så måste ju synkningen kanske göra lite tvärtom mot vanligt och försöka sätta en högre fart på ingående axeln i växellådan innan man kan trycka i ettan, och om då bilen faktiskt rullar fortare än man brukar åka på ettan så.........
Och funderar man på saken så kommer väl det motståndet normalt i situationer när man som minst vill uppleva det, som PL 8 nämner, och det är när det bär uppför väldigt kraftigt och kanske tillkommer en kurva så man vill få ettan innan man tappar all fart på bilen och då tror jag de flesta har upplevt att det håller mot, och man får mitt i all "stressen" trycka till rejält för att få i ettan innan bilen helt stannar i backen, men om den stannat och man måste bromsa för att hålla bilen still så går det det lätt som vanligt att trycka i ettan.

När man skall stanna och trycker ner kopplingen och lägger ur en högre växel innan en stoppskylt och skall komma ner till ettan så har jag en känsla av att man brukar känna efter lite och vänta med att trycka i den tills motståndet så att säga upphör. Men det är bara en tanke som jag känner nu vid datorn??
---------------------------------

Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?

Det gäller inte alla men de flesta manuella lådor (som har det problemet i en annan tråd) och som har problem med ettan när bilen står stilla eller mer markant är hopplös att lägga i backen på eftersom det ofta sker genom att man stoppar in ett mellandrev helt mekaniskt mellan in och utgående axlarnas kugghjul och får det där klassiska otäcka kuggskrapet just för att ingående axeln inte stannar för att något i kopplingen/tryckplattan, urtrampningslagret (eller stödlagret som troligen finns i din 2.8L motor) är felaktigt.
Men när allt funkar ok. om bilen står still och även funktionen på kopplingen verkar normal för övrigt så undrar jag om det verkligen är mer mothåll i din än i många andra bilar faktiskt.

Det är ju sällan eller aldrig en automatlåda har lagt i ettan om bilen inte har stått helt still, eller om man inte själv provocerar fram det med kickdown.

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om man vill ha i ettan när man rullar av olika orsaker och den är svår att få i kan det bero på att bilen har en förhöjd tomgång när den är varm, borde ju vara 700 - 800 varv . Inte helt ovanligt att med varm motor att man får en högre tomgång stannar man till brukar tomgången sjunka men det hinner den inte göra under körning.
Det finns ett annat sätt att växla om man vill få i en krånglande växel som man använde förr i tiden med en osynkroniserad låda, för länge sedan var växellådor osynkroniserade sen blev det så att ettan var osynkroniserad och naturligtvis även backväxeln.
På den tiden måste man dubbeltrampa för att växla ner och det kunde man höra ibland om man har fått höra en gammal lastbil köras.
Det krävs lite träning för dubbeltrampning egentligen inget för bortskämt vanligt folk.
När man växlar ner stannar man ett ögonblick i neutralläget släpper upp kopplingen och ger mellangas trycker ner kopplingen igen och lägger in vald växel oftast ettan eftersom det är där problemet oftast uppstår och släpper upp kopplingen.
Detta måste man träna lite eftersom det ska fungera behöver göras i en flytande följd. Men växeln går i även om synkroniseringen saknas och det gäller alla växlar vid nedväxlingen.
Men en omedelbar nedgång i motorvarvet är det man första man ska se om det sker.
Backen är ju osynkad man står ju helt still då men har faktiskt gjort samma för att få in den enkelt ibland.
Nu är inte detta gudsord utan sånt jag kommit på och som jag läst mej till i gamla beskrivningar så ta det med en nypa salt men det går knappast första gången träning behövs.
Tror faktiskt att man hört det på gamla rallybilar när man inför en kurva inte kunde gå stegvis i lådan.
 
Toppen