• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Fiat Ducato 2004 2,8Jdt Växellåda/Första växeln.

micke_rorsvik

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Karlstad
Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Oljan i Lådan är: 75W-90 Supreme Moly GL-5 LS
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?
Några ideer ?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Oljan i Lådan är: 75W-90 Supreme Moly GL-5 LS
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?
Några ideer ?
Hade nått liknande. Smörj länkaget till växellådan
 

micke_rorsvik

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Karlstad
Hade nått liknande. Smörj länkaget till växellådan
Hej! jag tror inte att det är detta som är problemet. Hade du samma symtom?
Jag har läst mycket om detta problemet, så jag testade att ta bort backspärren på växelspaken för att lite mer spelrum. Inga som helst problem att växla när bilen står still. Problemet kommer när bilen rullar och bara första växeln.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej! jag tror inte att det är detta som är problemet. Hade du samma symtom?
Jag har läst mycket om detta problemet, så jag testade att ta bort backspärren på växelspaken för att lite mer spelrum. Inga som helst problem att växla när bilen står still. Problemet kommer när bilen rullar och bara första växeln.
Hade nog inte samma. Försvann när jag smorde
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har ett problem med våran husbil. Jag har problem att lägga i första växel, går trögt.
Det är inga problem att växla när bilen står stilla, med motorn igång och kopplingen nertryckt.
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Oljan i Lådan är: 75W-90 Supreme Moly GL-5 LS
Mina tankar: urtrappningslager och koppling byte?
Några ideer ?
Låter mera som ett sykroniseringsproblem, vid vilken hastighet blir 1:an svår att få i?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Problemet kommer när bilen rullar, detta gäller bara första växeln.
Varför ligger du i ettans växeln när bilen redan rullar? Ettan är ju till för att starta. Rullar bilen räcker det väl att lägga i tvåan.
Jo visst kan det förekomma tillfälle då man kör väldigt sakta t ex i en uppförsbacke och behöver lägga i ettan men det måste vara ovanligt.
 

micke_rorsvik

HBK Intresserad
Inlägg
11
Kommun
Karlstad
Varför ligger du i ettans växeln när bilen redan rullar? Ettan är ju till för att starta. Rullar bilen räcker det väl att lägga i tvåan.
Jo visst kan det förekomma tillfälle då man kör väldigt sakta t ex i en uppförsbacke och behöver lägga i ettan men det måste vara ovanligt.
Hej! Det är väldigt ovanligt såklart. men vill att allt skall vara i bra kondition. Om det skulle vara kopplings problem så vill jag åtgärda detta innan det blir ett större problem.
 
Toppen