• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 1985 går dåligt

K

Krippe

Guest
Hej.
Jag har en Fiat Ducato 85a som inte vill gå riktigt rent. Svarar dåligt på gas och är svår att få upp i hastighet. Alla tänd delar bytta. Blir inte riktigt klok på var det kan vara. Har även provat att justera luftskruven på förgasaren men det gjorde bara att jag knappt får igång den när den är kall..

Önskar tips på detta då jag ska ut och rasta den snart.
 
Lösning
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ute och åker men.... Men det finns väl centrifugalvikter i din din fördelare, är det inte där det strular, antingen kärvar, eller returfjädrar som inte håller in dem som de skall för den borde sköta om den större biten av tändförställningen vid högre varvtal, och far de ut för lätt....... och allt blir underligt.
Tändförställning Ducato.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej slangarna är inte bytta. Kan ju vara skit i slangen fram till pumpen. Filtret efter är rent.
Ja, både i tanken och i slangen, men framförallt kan slangen vara porös och då drar pumpen luft tillsammans med bensinen och
blandningen blir mager. Byt slangen hela vägen så att du kan utesluta det. Ibland sätter man tillfälligt en bit transparent slang sista biten mellan filtret och förgasaren för att säkert se att ingen luft eller skräp kommer fram.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Du menar att slangen blir typ gore-tex och släpper in luft och håller vätska (bensin) på insidan? det var ett nytt fenomen. Jag är inte inne på att bränsletillförseln är det primära problemet. detta då beteendet ändrar sig när jag ställer om tändpunkten. tändpunkten är ju som Jankro skriver 10º, dock finns det också instruktion som säger att tändpunkten ska dras tillbaka 4º om bensinen är blyfri. problemet är dock att om jag ställer tändningen på 6º tänder det mer frekvent i insugsröret. Jag väntar bara att luftfiltret ska komma flygande ut ur huset när det smäller till.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du menar att slangen blir typ gore-tex och släpper in luft och håller vätska (bensin) på insidan? det var ett nytt fenomen. Jag är inte inne på att bränsletillförseln är det primära problemet. detta då beteendet ändrar sig när jag ställer om tändpunkten. tändpunkten är ju som Jankro skriver 10º, dock finns det också instruktion som säger att tändpunkten ska dras tillbaka 4º om bensinen är blyfri. problemet är dock att om jag ställer tändningen på 6º tänder det mer frekvent i insugsröret. Jag väntar bara att luftfiltret ska komma flygande ut ur huset när det smäller till.
Nej, slangen blir porös och när pumpen suger bensin får de också med luft vilket gör blandningen magrare vilket mycket väl kan ge sådana här fenomen. Sådant här som att byta bränsleslangar när man byter bränslepump är grundläggande när man arbetar med så här gamla fordon, man utesluter helt enkelt en felkälla till en mycket låg kostnad. Samma gäller vacuumslangen till fördelaren.
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag skulle absolut rekommendera en ultraljuds tvätt, skruvar mycket i mindre motorer så har erfarenhet av extremt dålig bensin som finns nu. Kör absolut inte på 95 oktan om den inte går varje dag, står den i flera månader så har du garanterat problem.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
den får bara 98 oktan. har haft isär förgasaren, blåst ur alla munstycken separat och blåst ur förgasaren. Ser inget problem med den just nu, det var mycket småskit i den innan tvätt. den hade stått sen sensommaren förra året. Det är egentligen sonens husbil jag försöker få igång åt honom.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej jag tar upp denna tråd igen då jag håller på att tappa förståndet på en Ducato 1988 med 2,0 motor 170B (XT1N) med Ducellier fördelare. Bilen har ju aldrig varit ett under av prestanda 75HK som ska flytta en ladugårdsvägg i motvind ;-). det började med att den tappat den lilla kraften den hade från fabrik. Vi bytte tändstift, köpte en renoveringssats till förgasaren och gjorde rent alla munstycken, bytte alla packningar och membran till acc. pumpen och tändkablar. helt plötsligt har förtändingspunkten ändrat sig och bilen tänder bränsleluft blandningen i insugningsröret lite då och då. Tar bort vakuum anslutningen till fördelaren och bilen går något bättre. på med stroboskoplampan och förtändningen står inte helt enligt instruktion. Börjar justera in förtändningen enl. instruktioner 10 grader före övre kolvläget. Bilen går skit, ändrar ner till 6 grader då det visst skulle vara så om det var blyfritt bränsle, inte något bra resultat. Hänger på vakuumslangen till förgasaren=bilen går ännu sämre. Har nu letat efter instruktioner om hur man plockar isär fördelaren som enligt verkstadsboken är Ducellier 525 450 överallt och hittar absolut inget. Är det någon här på forumet som har input som kan hjälpa mig att komma vidare?
Nej slangarna är inte bytta. Kan ju vara skit i slangen fram till pumpen. Filtret efter är rent.
Det sitter även ett grovfilter inuti nippeln på förgasaren där bränsleslangen ansluts.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
den får bara 98 oktan. har haft isär förgasaren, blåst ur alla munstycken separat och blåst ur förgasaren. Ser inget problem med den just nu, det var mycket småskit i den innan tvätt. den hade stått sen sensommaren förra året. Det är egentligen sonens husbil jag försöker få igång åt honom.
Det kan även vara tjuvluft som gör så att din bil misständer. Om det är tjuvluft mellan förgasarhalvorna går bilen riktigt dåligt. Det kanske räcker med att dra åt de sex skruvarna på ovanpå förgasaren. Så var det på min bil.
Sen finns den berömda kontakten mitt på sladden mellan fördelaren och tändmodulen. Den är känslig för fukt och är placerad helt fel. På min bil var den fylld med vatten. Ta isär den och kolla. En del har råkat ut för det har varit glapp i den kontakten, kontaktblecken kan behöva ha en översyn.
Även jordplinten bredvid startbatteriet inblandat i tändningen. Där brukar det vara en hel del ärg och smuts.
Vevhusventilationen kan vara igensatt på din bil, brukar vara bra att kolla upp, speciellt om bilen används på vintern.
Det finns ett elektrisk munstycke på förgasaren. Packningen kan vara trasig och torr. Den kan även kärva inuti. Det är inte helt ovanligt att det är glappt eller smuts i anslutningen till munstycket.

Ett tips
Sök i forum på byte av fördelare skrivet Jankro.
Han har monterat en digital fördelare på sin bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, om du håller ett högre varvtal än tomgång, hackar den då likadant men kanske oftare eller går den jämnare på högre varv.
Har du bytt tändmodulen än.
Det finns ju även en hallgivare inne i fördelaren som kan bråka.
Du har ingen sådandär blinkkontrollampa som skarvas med en tändkabel.... Om man sätter den på tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren så ser man blinktakten på alla cyl. och ser rätt tydligt om den missar ibland, det går även att använda en tändinställningslampa på den kabeln och titta på blinktakten.

Du kanske har läst och vet att det finns eftermarknadständsystem där allt är inbyggt i en ny fördelare som funkar jättebra...... Men priset är inte så vänligt på den nu för tiden.
Den övre satsen passar bara i fördelare som har brytarspetsar, och inte de som har elektronik redan..
Men den nedre kompletta passar direkt.
Du kan läsa genom tråden om du vill, men här kommer du till inlägget om ersättningständning.

Men kolla även upp bensinförsörjningen och ev. filter som du håller på med.

M.v.h. JANKRO.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Då ska försöka svara på frågorna som ställts under kvällen/morgonen.
1) grovfiltret in i förgasaren är kontrollerat och rengjort, det var dock rent.
2) förgasarhalvorna är väl åtskruvade. alla packningar är bytta, samt även nålventilen i flottörhuset.
3) kontakten på sladden (mellan tändmodulen och fördelaren) är isärtagen och kontrollerad, helt ok, fick dock en dusch kontaktrengörning. Kontakten till spolen (2 stift ut) inne i övre halvan av fördelaren är även den kontrollerad och där var ena stiftet lite korroderat.Så han- och hondel av kontaktytan är rengjorda.
4) jordpunkten ovan batteriet hade jag inte funderat men den är numera genomgången och och smord med kopparpasta för framtida skydd.
5) solenoiden på förgasaren är inte bytt, packningen är då heller inte bytt. jag spänningsatte den dock och den reagerar, men jag är osäker på funktionen när den sitter på plats.
6) Jag har inte bytt tändmodulen är
7) det blir snarare värre när jag höjer varvtalet (när förtändningen är ställd enl intruktionsboken).
8) hallgivaren inne i fördelaren har jag inte kontrollerat då jag inte hittar instruktioner om hur man plockat isär inre delarna i fördelaren. bottenhalvan av fördelaren innehåller en del ytlig rost som jag kan se. Fjädrar till centrifugaltyngderna är hela och ger ett visst motstånd när jag vrider på plattan som sitter ovanför dessa vikter. Jag kan även se att det som skulle varit brytarspetsarna påverkas.

Jag har en mindre lampa som man lägger på den tändkabel man vill kontrollera (ser ut som en penna med en lampa i och ett längsgående uttag i ena änden som man lägger kabeln) tändningen. den fungerar bra då man enkelt ser varje tändimpuls men också skillnader i styrka. Det var skillnad på de olika cylindrarna med de gamla tändkablarna men inte med de nya.

Jag har sett att det finns eftermarknadssystem men innan jag går så långt till att byta vill jag ha gjort allt annat.

tack för all hjälp så här långt, det är ovärderligt att få andras input. vi människor tenderar ju att fastna i lite snäva perspektiv när vi inte hittar lösningen på problemet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jo det är sant, jag uttryckte mig lite otydligt. om den är ställd som den ska enligt instruktioner och jag tar bort vakuumet så börjar den gå mycket bättre och att det blir en förändring av tändpunkten. problemet är ju att ställer jag den enligt instruktion så tänder det så ofta i insugningsröret (dock inte regelbundet utan slumpmässigt men frekvent), att det är otrevligt och inte någon hälsokur för motorn.
Är det avgassmällar vid motorbroms. Det kan vara ett tecken på tjuvluft. Så var det med min 75Hk motor, stora packningen på förgasaren.
Har du testat försiktigt med startgas för att spåra en tjuvluft läcka.
Det finns två vacuum slangar, en från vevhusventilationen på locket som sitter på ventilkåpan. Den andra till bromsservot. Det kan vara hål på någon av slangarna.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
det är inte avgassmällar, och jag har testat med startgasen redan tidigt i felsökningen, inget läckage kan identifieras (ingen ökning av varvtal). de vakumslangar du nämner har jag inte kollat. ska undersöka dem.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Nu har jag kollat det mesta av det som diskuterats i tråden. här kommer några filmer på hur det beteer sig. motorn är upp i arbetstemperatur och varvtalet är 830-850 vilket är något i överkant men inom tolerans. Första filmen är vakuumslangen till fördelaren bortplockad från förgasaren och änden är pluggad samt att vakuumröret på förgasaren är pluggat, förtändningen är ställd på 6-7º.
1) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpzD33slH-Ndis0Xc?e=evKkyP
film 2 och 3 är vakuumslangen ansluten till förgasaren.
2) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpyxXAMhDm3CO4ig8?e=mQc6PA
3) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpzEP169_jQeJrIyQ?e=PQcfGc.
det blev korta snuttar med vakuumslangen ansluten. Fungerar inte länkarna meddela mig.
jag brukar kunna lösa de flesta problem men denna gör mig tokig. Det som också är konstigt är att när vi drog igång bilen sent i våras fanns inte detta problemet alls utan då var symptomen orkeslös, ojämn tomgång och tände inte på alla cylindrar ibland. Efter byte till nya tändkablar fördelarlock och fördelararm börjar detta problem. de gamla kablarna var nog original för de var spruckna i hattarna och var stenhårda.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat det mesta av det som diskuterats i tråden. här kommer några filmer på hur det beteer sig. motorn är upp i arbetstemperatur och varvtalet är 830-850 vilket är något i överkant men inom tolerans. Första filmen är vakuumslangen till fördelaren bortplockad från förgasaren och änden är pluggad samt att vakuumröret på förgasaren är pluggat, förtändningen är ställd på 6-7º.
1) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpzD33slH-Ndis0Xc?e=evKkyP
film 2 och 3 är vakuumslangen ansluten till förgasaren.
2) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpyxXAMhDm3CO4ig8?e=mQc6PA
3) https://1drv.ms/v/s!Amb25V9t_VKBpzEP169_jQeJrIyQ?e=PQcfGc.
det blev korta snuttar med vakuumslangen ansluten. Fungerar inte länkarna meddela mig.
jag brukar kunna lösa de flesta problem men denna gör mig tokig. Det som också är konstigt är att när vi drog igång bilen sent i våras fanns inte detta problemet alls utan då var symptomen orkeslös, ojämn tomgång och tände inte på alla cylindrar ibland. Efter byte till nya tändkablar fördelarlock och fördelararm börjar detta problem. de gamla kablarna var nog original för de var spruckna i hattarna och var stenhårda.
En fundering
Har du kollat att generatorn laddar som ska och att batteriet är okej.
Även att jordflätan till motorn är okej. Du kan sätta en startkabel på motorn.
Kolla även om det är smuts och fukt i botten i ventilkåpan där stiften sitter.

Jag gjorde en miss när jag ställde ventilerna första gången på min bil.
När man lyfter på ventilkåpan finns tjocka gummitätningar under kåpan, jag kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut. Jag tror att gummitätningarna tätar hålen i kåpan för tändstiften. Nästa gång jag ställde ventilerna låg gummitätningarna lösa under ventilkåpan. Gummitätningarna hade blivit stenhårda och tätade inte längre med följd att det läckte ut olja som rann bakom motorn och ner på grenröret. Jag löste det hela med att ta bort de två grovfilerna i vevhusventilationen, de kan vara igensatta på din bil.
Jag gjorde även hålet större på anslutningen av vevhusventilationen strax ovanför förgasaren. Oljeläckaget upphörde som hade bara varit vid motorbroms. Det bästa hade varit att försöka få tag på nya tätningar. Min lösning är inte den bästa men fungerade på min bil.
 
Toppen