• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 1985 går dåligt

K

Krippe

Guest
Hej.
Jag har en Fiat Ducato 85a som inte vill gå riktigt rent. Svarar dåligt på gas och är svår att få upp i hastighet. Alla tänd delar bytta. Blir inte riktigt klok på var det kan vara. Har även provat att justera luftskruven på förgasaren men det gjorde bara att jag knappt får igång den när den är kall..

Önskar tips på detta då jag ska ut och rasta den snart.
 
Lösning
Hejsan Krippe, mer förslag :) .
Du har kanske/troligen ? en T-koppling i plast straxt före förgasaren. Den sitter där för att få lite cirkulation på bränslet i motorrummet och för utjämning. Bränslet går rakt genom till förgasaren men utgången och slangen som går nedåt är retur till tanken. I T-kopplingens utgång som går tillbaka till tanken skall det bara vara ett liiitet hål. Om det har spruckit upp av ålder och torka så kan det släppa tillbaka för mycket bensin till tanken och förgasaren får för lite under acceleration.

Rostig tryckfjäder i bränslepumpen med dåligt bränsletryck som följd.

Kanske onödig fråga för du har ju bytt tänddelar men du har vacuumförställning i fördelaren och troligen också centrifugalvikter, funkar båda två...

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Hej Herbet, tack för återkoppling, generatorn är ok, remmen var lite slapp tidigare i våras så den fick spännas, batteriet är också ok. jordflätan kan tjäna på att bytas ut även om den ser intakt ut. Tätningen till ventilkåpan är ok vad jag sett, däremot har distanserna som sitter på skruvarna som håller ventilkåpan stelnat. filtrena för vevhusbentilationen har jag inte tittat på alls. när du tog bort grovfiltrena vad gjorde du med slangändarna? I sonens bil slutar slangarna för ventilationen i två plast/backelit behållare med gummituta över utgången. slangarna kan ju inte bara hänga lösa med öppna avslut, eller?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Herbet, tack för återkoppling, generatorn är ok, remmen var lite slapp tidigare i våras så den fick spännas, batteriet är också ok. jordflätan kan tjäna på att bytas ut även om den ser intakt ut. Tätningen till ventilkåpan är ok vad jag sett, däremot har distanserna som sitter på skruvarna som håller ventilkåpan stelnat. filtrena för vevhusbentilationen har jag inte tittat på alls. när du tog bort grovfiltrena vad gjorde du med slangändarna? I sonens bil slutar slangarna för ventilationen i två plast/backelit behållare med gummituta över utgången. slangarna kan ju inte bara hänga lösa med öppna avslut, eller?
Det räcker nog med att du rengör grovfiltren, dom sitter i plastbehållarna som du skriver.
Låt slangarna vara kopplade till behållarna som det är tänkt från början. Ja där sitter gummidistanserna, det var länge sen jag lättade på ventilkåpan.
Kolla även ner i tändstift hålen i kåpan efter vatten och smuts, borde funka med mobilen.
Vatten och smuts i hålen kan nog orsaka att motorn misständer.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Det räcker nog med att du rengör grovfiltren, dom sitter i plastbehållarna som du skriver.
Låt slangarna vara kopplade till behållarna som det är tänkt från början. Ja där sitter gummidistanserna, det var länge sen jag lättade på ventilkåpan.
Kolla även ner i tändstift hålen i kåpan efter vatten och smuts, borde funka med mobilen.
Vatten och smuts i hålen kan nog orsaka att motorn misständer.
Har haft ur stiften ett par gånger under felsökningarna och det är rent och fint i stiftrören. ska kolla filtrena idag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har haft ur stiften ett par gånger under felsökningarna och det är rent och fint i stiftrören. ska kolla filtrena idag.
Har du tagit bort det munstycket. På min bil var packningen trasig. Jag gjorde en packning av en bränsleslang. Kolla även att solenoiden inuti inte kärvar. Den går att ta loss. Var försiktig munstycket, det går inte att få tag ett nytt. Det finns en variant som är utan att köpa.
Om munstycket inte fungerar går motorn som en påse nötter. Testa att starta motorn med kabeln losstagen.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
motorn går ju "rent" när vakuumslangen är bortkopplad från förgasaren och tändningen ställd enligt instruktion och så fort vakuumslangen sätts på förgasaren så spårar det ur. Jag är väldigt starkt inne på att det är fördelaren som gett upp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
motorn går ju "rent" när vakuumslangen är bortkopplad från förgasaren och tändningen ställd enligt instruktion och så fort vakuumslangen sätts på förgasaren så spårar det ur. Jag är väldigt starkt inne på att det är fördelaren som gett upp.

Du hej ju redan gjort det mesta och även kanske det här, för jag tänkte på att det verkade som någon hade stoppat in en skruv i vacuumslangen till fördelaren ?, är den borta. om du kopplar en slang till vakuumklockan på fördelaren och suger i den så det blir vacuum och sedan låser med tungspetsen.
Om membranet är trasigt så det inte alls går att suga vacuum så får ju förgasaren/motorn tjuvluft den vägen, om du med tungans hjälp känner att vacuumet avtar så kan klockan läcka lite och ev. störa motorgången lite. Om motorn är igång när du gör detta (med täppt ingång till förgasaren) så skall tändningen ställa om sig ca. 20° om det går att suga vacuum, som borde märkas på gången.

M.v.h. JANKRO.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
motorn går ju "rent" när vakuumslangen är bortkopplad från förgasaren och tändningen ställd enligt instruktion och så fort vakuumslangen sätts på förgasaren så spårar det ur. Jag är väldigt starkt inne på att det är fördelaren som gett upp.
Låter som felet ligger i fördelaren, antingen brytaren eller givaren Beronde på vilket du har. Plocka ur fördelaren o kolla kablarna till dessa så tror jag du hittar felet. Låter som det blir kortis i dessa kablar när det vrider sig med vakuum.
 

Pjopixbo

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Härryda
Du hej ju redan gjort det mesta och även kanske det här, för jag tänkte på att det verkade som någon hade stoppat in en skruv i vacuumslangen till fördelaren ?, är den borta. om du kopplar en slang till vakuumklockan på fördelaren och suger i den så det blir vacuum och sedan låser med tungspetsen.
Om membranet är trasigt så det inte alls går att suga vacuum så får ju förgasaren/motorn tjuvluft den vägen, om du med tungans hjälp känner att vacuumet avtar så kan klockan läcka lite och ev. störa motorgången lite. Om motorn är igång när du gör detta (med täppt ingång till förgasaren) så skall tändningen ställa om sig ca. 20° om det går att suga vacuum, som borde märkas på gången.

M.v.h. JANKRO.
Hej, det var jag som satt skruven i vakuumslangen såsom det står i instruktionen att det ska vara vid grundinställning av tändningen (pluggad vakuumslang). Förordningens skull pluggar jag även slanganslutningen på förgasaren så att det inte kommer tjuvluft den vägen.

När tändningen sedan är inställd på rätt gradtal sätter jag tillbaka slangen på förgasaren och vakuumsuget ändrar tändningen.

Det jag kommer till är att det är något fel på fördelaren, bland annat för att skillnaden blir extrem när jag sätter tillbaka vakuumslangen jämfört med borttagen och pluggad vakuumslang.

Jag har försökt att hitta en sprängskiss på fördelaren för att förstå hur den är ihopsatt men det verkar vara en omöjlig uppgift.

Det blir nog till att köpa en ny fördelare.
Med vänlig hälsning
Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det blir nog till att köpa en ny fördelare.
Med vänlig hälsning
Peter

Hej, ja de här eftermarknadsfördelarna eliminerar tändningsproblem och sitter faktiskt i massor med äldre fordon om du syftar på en sådan. Både som tillförlitlig till gata , rally och bana. Enkel och säker att montera, allt sitter i fördelaren så inga extra boxar, och lätt att återställa om gammelbilen skall vara original vid ev. försäljning eller dyl.
Svider lite vid inköp men att få krångel med vissa saker när man är ute och åker med husbilen är ju tio gånger värre än om bilen man använder hemikring krånglar. Köp gärna en ny högeffektständspole eller kolla i alla fall upp så resistansen i den bef. är ok. till fördelaren.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen