• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fiat ducato -18 canbus?

Mothpee

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Finspång
HBK-Nr
30405
Medlemskap
2024
Hej har en husbil som är byggd på Fiat ducato chassi årsmodell 2018, då jag tycker att backljus och helljus är dåligt tänkte ja eventuellt förbättra detta, min fråga är om någon kan svara på om mitt elsystem har canbus eller inte?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej har en husbil som är byggd på Fiat ducato chassi årsmodell 2018, då jag tycker att backljus och helljus är dåligt tänkte ja eventuellt förbättra detta, min fråga är om någon kan svara på om mitt elsystem har canbus eller inte?
Du behöver inte bry dig om det om du kopplar in ett par led-ljus parallellt med backljusen samt tar signalen till extraljus reläet från kabeln som matar helljuslampan.
Så gjorde jag och det funkar bra.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Du behöver inte bry dig om det om du kopplar in ett par led-ljus parallellt med backljusen samt tar signalen till extraljus reläet från kabeln som matar helljuslampan.
Så gjorde jag och det funkar bra.
Jag fick problem med felmeddelanden vid sådan koppling av backljusen. Fick dra fram matning från batteri och sätta ett relä så att bara signalen kom från ordinarie backljus. Beror väl på hur kraftiga backljusen är misstänker jag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det canbus overvåkningen for lamper gjør er å signalere fel om det går for lite eller for mye strøm ved lys på. Så om det orginalt sitter en 20 watt glødlampe og en bytter denne med en 20 watt led så sier den ingen ting. Marginen er normalt så romslig at om en setter inn en 5 watt led i orginallampen og har 20 watt i ekstralampen så holder den og fred. Det ser ut til at de fleste er innstillt med +- 20% som toleranse.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag satte dit extra LED-backljus precis bakom bakhjulen i skydd av stänkskydden och fick felmeddelande och de slocknade eftersom jag tagit ström från matningen till originalbackljuset. Fixades genom att byta ut originalglödlampan till LED-lampor. Vilket ljus det blev efter det och inget felmeddelande. Hade gjort samma på MB -12 jag hade innan men fick ändå felmeddelande som slocknade när jag la ur backväxeln så det fick vara så.
 
Toppen