• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Dethlef 2,8 JTD, modell 2000, startar inte

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
Bilen fungerade perfekt när jag parkerade den i höstas. Nu i vår vill den inte fungera.
Vid första startförsöken så startade den lätt, men dog efter någon minut. Testade så tills batteriet tog slut, med samma resultat, den gick en liten stund och stannade. Kontroll av luftfiltret, släppte ut lite diesel från vad jag tror är vattenavskiljaren? En decimeterstor aluminiumburk innanför luftfiltret. Jag hade en liten burk under. Samma resultat.
Efter att ha laddat batteriet testade jag igen efter 2 veckor. Nu tänder den inte ens trots att startmotorn snurrar på. Jag plockade bort hela behållaren för luftfiltret, släppte ut lite diesei i förhoppning att vatten skulle gå bort om något fanns. Hittade inget bränslefilter, om inte aluminiumburken är just detta. Startmotorn snurrar, men motorn startar inte.
Några tips på vad man kan kolla själv, innan det blir bogsering till verkstan, alternativt mobil service hem.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kamremmen har kuggat, skulle tro att du märker att motorn går lite lättare runt nu. Bara o dra till verkstad om du inte kan kolla detta själv. Har du tur har den bara hoppat nån kugg fel, annars blir det dyrt. Skulle tro att bilen dog när du vred på ratten? Ofta kuggar den när servon börjar jobba, blir bara en kugg isf.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
I handsfacket har du säkringar en är till magnetventilen som öppnar för diesel till insprutpumpen
Kolla att den hel var med att den var trasig.
 

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
Kamremmen har kuggat, skulle tro att du märker att motorn går lite lättare runt nu. Bara o dra till verkstad om du inte kan kolla detta själv. Har du tur har den bara hoppat nån kugg fel, annars blir det dyrt. Skulle tro att bilen dog när du vred på ratten? Ofta kuggar den när servon börjar jobba, blir bara en kugg isf.
Motorn stannade av sig själv utan att jag rörde ratten.//Bosse
 
F

F.d. 940

Guest
Bilen fungerade perfekt när jag parkerade den i höstas. Nu i vår vill den inte fungera.
Vid första startförsöken så startade den lätt, men dog efter någon minut. Testade så tills batteriet tog slut, med samma resultat, den gick en liten stund och stannade. Kontroll av luftfiltret, släppte ut lite diesel från vad jag tror är vattenavskiljaren? En decimeterstor aluminiumburk innanför luftfiltret. Jag hade en liten burk under. Samma resultat.
Efter att ha laddat batteriet testade jag igen efter 2 veckor. Nu tänder den inte ens trots att startmotorn snurrar på. Jag plockade bort hela behållaren för luftfiltret, släppte ut lite diesei i förhoppning att vatten skulle gå bort om något fanns. Hittade inget bränslefilter, om inte aluminiumburken är just detta. Startmotorn snurrar, men motorn startar inte.
Några tips på vad man kan kolla själv, innan det blir bogsering till verkstan, alternativt mobil service hem.

Dieselbakterier i bränsletanken
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett desperat sätt är ju startgas och hoppas på att den går igång försök att hålla lite varv om den gör det släpp inte ner den på tommgång innan den gått lite varm.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
2.8JTD har elektrisk primärpump i bränsletanken, denna skall surra när du slår på tändningen och stoppa efter några sekunder när bränslesystem har tryck. Funkar det så får du kolla om du har bränsletryck efter filtret. Du kan även dränera filtret i botten och se att det kommer ut klar diesel, det funkar även om det sitter en wif givare där.
Du har väl ingen nyckelsymbol som lyser på panelen när du försöker starta? Den indikerar i så fall immobilizer fel, då öppnar inte bränsleventilen i pumpen.
Du kan läsa ut felkoder från detta systemet men det kräver en speciell adapter som inte alla verkstäder har, informationen är också ganska begränsad.
Hälsningar
Peter
 

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
Har för mig på JTD motorn har OBD uttag som du kan läsa av felkoder.
Fasr då behöver jag en läsare//Bosse
2.8JTD har elektrisk primärpump i bränsletanken, denna skall surra när du slår på tändningen och stoppa efter några sekunder när bränslesystem har tryck. Funkar det så får du kolla om du har bränsletryck efter filtret. Du kan även dränera filtret i botten och se att det kommer ut klar diesel, det funkar även om det sitter en wif givare där.
Du har väl ingen nyckelsymbol som lyser på panelen när du försöker starta? Den indikerar i så fall immobilizer fel, då öppnar inte bränsleventilen i pumpen.
Du kan läsa ut felkoder från detta systemet men det kräver en speciell adapter som inte alla verkstäder har, informationen är också ganska begränsad.
Hälsningar
Peter
Tack Peter, ska lyssna på pumpen. Har dränerst filtret lite, kanske behövs mer. Ingen nyckelsymbol.//Bosse
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
I motorrummet nära batteriet, på torpedväggen mot passagerarens plats sitter en krocksensor. Den ser ut som ett relä, ovansidan är täckt med ett gummimembran. Tryck ner gummit och känn om det "klickar". I så fall har den löst ut. Prova att starta. Lycka till /Roy
 

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
I motorrummet nära batteriet, på torpedväggen mot passagerarens plats sitter en krocksensor. Den ser ut som ett relä, ovansidan är täckt med ett gummimembran. Tryck ner gummit och känn om det "klickar". I så fall har den löst ut. Prova att starta. Lycka till /Roy
Tack, ska kolla/Bosse
 
Toppen