• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Dethlef 2,8 JTD, modell 2000, startar inte

ktmbosse

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
18225
Medlemskap
2023
Bilen fungerade perfekt när jag parkerade den i höstas. Nu i vår vill den inte fungera.
Vid första startförsöken så startade den lätt, men dog efter någon minut. Testade så tills batteriet tog slut, med samma resultat, den gick en liten stund och stannade. Kontroll av luftfiltret, släppte ut lite diesel från vad jag tror är vattenavskiljaren? En decimeterstor aluminiumburk innanför luftfiltret. Jag hade en liten burk under. Samma resultat.
Efter att ha laddat batteriet testade jag igen efter 2 veckor. Nu tänder den inte ens trots att startmotorn snurrar på. Jag plockade bort hela behållaren för luftfiltret, släppte ut lite diesei i förhoppning att vatten skulle gå bort om något fanns. Hittade inget bränslefilter, om inte aluminiumburken är just detta. Startmotorn snurrar, men motorn startar inte.
Några tips på vad man kan kolla själv, innan det blir bogsering till verkstan, alternativt mobil service hem.
 
Kamremmen har kuggat, skulle tro att du märker att motorn går lite lättare runt nu. Bara o dra till verkstad om du inte kan kolla detta själv. Har du tur har den bara hoppat nån kugg fel, annars blir det dyrt. Skulle tro att bilen dog när du vred på ratten? Ofta kuggar den när servon börjar jobba, blir bara en kugg isf.
 
I handsfacket har du säkringar en är till magnetventilen som öppnar för diesel till insprutpumpen
Kolla att den hel var med att den var trasig.
 
Kamremmen har kuggat, skulle tro att du märker att motorn går lite lättare runt nu. Bara o dra till verkstad om du inte kan kolla detta själv. Har du tur har den bara hoppat nån kugg fel, annars blir det dyrt. Skulle tro att bilen dog när du vred på ratten? Ofta kuggar den när servon börjar jobba, blir bara en kugg isf.
Motorn stannade av sig själv utan att jag rörde ratten.//Bosse
 
Bilen fungerade perfekt när jag parkerade den i höstas. Nu i vår vill den inte fungera.
Vid första startförsöken så startade den lätt, men dog efter någon minut. Testade så tills batteriet tog slut, med samma resultat, den gick en liten stund och stannade. Kontroll av luftfiltret, släppte ut lite diesel från vad jag tror är vattenavskiljaren? En decimeterstor aluminiumburk innanför luftfiltret. Jag hade en liten burk under. Samma resultat.
Efter att ha laddat batteriet testade jag igen efter 2 veckor. Nu tänder den inte ens trots att startmotorn snurrar på. Jag plockade bort hela behållaren för luftfiltret, släppte ut lite diesei i förhoppning att vatten skulle gå bort om något fanns. Hittade inget bränslefilter, om inte aluminiumburken är just detta. Startmotorn snurrar, men motorn startar inte.
Några tips på vad man kan kolla själv, innan det blir bogsering till verkstan, alternativt mobil service hem.

Dieselbakterier i bränsletanken
 
Ett desperat sätt är ju startgas och hoppas på att den går igång försök att hålla lite varv om den gör det släpp inte ner den på tommgång innan den gått lite varm.
 
2.8JTD har elektrisk primärpump i bränsletanken, denna skall surra när du slår på tändningen och stoppa efter några sekunder när bränslesystem har tryck. Funkar det så får du kolla om du har bränsletryck efter filtret. Du kan även dränera filtret i botten och se att det kommer ut klar diesel, det funkar även om det sitter en wif givare där.
Du har väl ingen nyckelsymbol som lyser på panelen när du försöker starta? Den indikerar i så fall immobilizer fel, då öppnar inte bränsleventilen i pumpen.
Du kan läsa ut felkoder från detta systemet men det kräver en speciell adapter som inte alla verkstäder har, informationen är också ganska begränsad.
Hälsningar
Peter
 
Har för mig på JTD motorn har OBD uttag som du kan läsa av felkoder.
Fasr då behöver jag en läsare//Bosse
2.8JTD har elektrisk primärpump i bränsletanken, denna skall surra när du slår på tändningen och stoppa efter några sekunder när bränslesystem har tryck. Funkar det så får du kolla om du har bränsletryck efter filtret. Du kan även dränera filtret i botten och se att det kommer ut klar diesel, det funkar även om det sitter en wif givare där.
Du har väl ingen nyckelsymbol som lyser på panelen när du försöker starta? Den indikerar i så fall immobilizer fel, då öppnar inte bränsleventilen i pumpen.
Du kan läsa ut felkoder från detta systemet men det kräver en speciell adapter som inte alla verkstäder har, informationen är också ganska begränsad.
Hälsningar
Peter
Tack Peter, ska lyssna på pumpen. Har dränerst filtret lite, kanske behövs mer. Ingen nyckelsymbol.//Bosse
 
I motorrummet nära batteriet, på torpedväggen mot passagerarens plats sitter en krocksensor. Den ser ut som ett relä, ovansidan är täckt med ett gummimembran. Tryck ner gummit och känn om det "klickar". I så fall har den löst ut. Prova att starta. Lycka till /Roy
 
I motorrummet nära batteriet, på torpedväggen mot passagerarens plats sitter en krocksensor. Den ser ut som ett relä, ovansidan är täckt med ett gummimembran. Tryck ner gummit och känn om det "klickar". I så fall har den löst ut. Prova att starta. Lycka till /Roy
Tack, ska kolla/Bosse
 
Tillbaka
Toppen