• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 9 växlad automat

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hej,

Idag skulle vi åka till verkstan utanför Hbg med Hb för åtgärdande av garantianmärkningar.
Efter färden hemifrån var jag tvungen att stanna för stopp (vilket många struntar i).
Bilen tvärdog när bromsen trampades ned.
Fick sen inte bilen till att röra sig.
Dog direkt när jag la i växel D.
Bärgare fick tillkallas ock ta oss till verkstan som var bokad.
Inget kul alls. Bilen har rullat 640 mil, hämtades ut i februari från bilhandlaren.
Vi skall åka till Spanien i mitten av oktober.
Känns lite nervigt om det inte går att lita på grejerna

Någon som har varit med om detta fenomen?
Kenneth
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Låter som något elektroniskt typ start/stopp-funktion som har fel på någon givare, dock bara spekulation.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Verkar vara mycket mjukvarustrul på nya Fiat. Jag fick ta bärgare i somras med min nya bil som varnade för låg oljenivå (trots påfyllning). Var en mjukvaruuppdatering som behövdes. Tog två veckor innan jag kunde åka de 80 milen för att hämta den. Surt att behöva avbryta semestern för en sådan grej. Nu hade vi precis kommit tillbaka från tre veckor nere i Europa, så tur i oturen att vi nått Sverige.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Ja, vi får hoppas att det kan vara något liknande på denna.
Fiat borde kalla in och kolla upp när sådant här dyker upp
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Verkar vara mycket mjukvarustrul på nya Fiat. Jag fick ta bärgare i somras med min nya bil som varnade för låg oljenivå (trots påfyllning). Var en mjukvaruuppdatering som behövdes. Tog två veckor innan jag kunde åka de 80 milen för att hämta den. Surt att behöva avbryta semestern för en sådan grej. Nu hade vi precis kommit tillbaka från tre veckor nere i Europa, så tur i oturen att vi nått Sverige.
Detta hände mig också efter att datorn meddelat att jag skulle kolla oljenivån det visade sig att datorn i bilen inte mäter oljenivån innan motorn är ca 80 grader så man måste vänta till bilen uppnår detta efter detta har det inte varit några problem.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Detta hände mig också efter att datorn meddelat att jag skulle kolla oljenivån det visade sig att datorn i bilen inte mäter oljenivån innan motorn är ca 80 grader så man måste vänta till bilen uppnår detta efter detta har det inte varit några problem.
Ja, och man ska vara bra iskall om man sitter och väntar på att motorn skall uppnå 80 grader när det samtidigt varnar för låg oljenivå..... Jag gillar verkligen elektronik i nya bilar. Men en jävla manuell oljesticka borde alla tillverkare bemöda sig med att montera dit innan bilen lämnar bandet.
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Ja, och man ska vara bra iskall om man sitter och väntar på att motorn skall uppnå 80 grader när det samtidigt varnar för låg oljenivå..... Jag gillar verkligen elektronik i nya bilar. Men en jävla manuell oljesticka borde alla tillverkare bemöda sig med att montera dit innan bilen lämnar bandet.
Min bil varnade inte för låg oljenivå den visade check oil så det var inte frågan om att oljan var slut. När jag fyller på olja så
måste jag vänta till motor är varm nog innan displayen ändrar sig. Enl Fiat skall det vara så
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Inte så bra
Vet bara att verkstan har inte kollat på den ännu.
Den har stått där nu i 2 veckor.
Börjar bli orolig.
Vi skall åka till Spanien i början på oktober med den.
FIAT centralt saknar kompetens utan hänvisar till FIAT Proffesionell som skriker efter kunniga tekniker! Senaste 12 månaderna har vår FIAT stått på verkstad eller väntat på verkstadstid i 9 månader!
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
FIAT centralt saknar kompetens utan hänvisar till FIAT Proffesionell som skriker efter kunniga tekniker! Senaste 12 månaderna har vår FIAT stått på verkstad eller väntat på verkstadstid i 9 månader!
Hej.
Fick reda på idag att bilen går inte flytta från platsen den står på.
Verkstan har kontaktat Fiat om vidare åtgärder.
Hur har ni hanterat ert stillestånd med bilen med Fiat?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Det kanske inte är nåt litet problem då,
Kanske liknande problem som WW har haft med sina 7eller 9växlade lådor
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det kanske inte är nåt litet problem då,
Kanske liknande problem som WW har haft med sina 7eller 9växlade lådor
Knappast. Fiats 9-växlade låda är en "gammaldags" momentomvandlarlåda. Växellådorna som som WV (antar jag du menar) haft problem med på sina 6- och 7-växlade (var det väl?) är dubbelkopplingslådor.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Knappast. Fiats 9-växlade låda är en "gammaldags" momentomvandlarlåda. Växellådorna som som WV (antar jag du menar) haft problem med på sina 6- och 7-växlade (var det väl?) är dubbelkopplingslådor.
Får hoppas att det inte är något allvarligt fel.
Man vågar knappt åka iväg på långsemester med en bil som strular på detta vis
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej.
Fick reda på idag att bilen går inte flytta från platsen den står på.
Dom måste ha fattat fel....... Du vet ju att det är fel på bilen, och det är ju därför den står på verkstad för att bli fixad.
Det är väl bara att ringa efter en bärgningsbil om de själva inte är kapabla att få in bilen under tak och sätta igång.

Reparation på nya Fiat Ducato verkar inte vettigt på något sätt. Bilen bara står, inget händer och ingen vet.
Vad f.. sysslar de med egentligen. Husbilsmarknaden borde reagera, de säljer husbilar som kostar flera milioner ibland, och både deras verkstäder och märkesverkstäder kan inte laga dem ?????? åt kunderna. Dessutom så är de flesta felen av sådan art att de aldrig borde ha uppkommit ens.

Phuuuu!! M.v.h. JANKRO.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Kräv av bilhandlaren att ni får ta ut en motsvarande/lika dan ersättningsbil för att kunna genomföra er semesterresa om de inte lyckas reparera den i tid!
 
Toppen