• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 3,0 L

  • Startad av Startad av F.d. 53065
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 53065

Guest
Har en Fiat 3,0 L 177 Hk 2011 utan partikelfilter.
fick för höga avgasvärden idag vid besiktning 1,00 skall ju vara under 0,55.
Hade bilen vid verkstad förra våren med samma problem.
Kan pumpen vara för högt ställd.
Bilen går som ett skållat troll så det är ju OK så långt.
Det kommer ett svart moln ur avgasröret när man varvar upp.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Testa med att ha i lite diesel Nektar eller liknande. Det brukar hjälpa. Finns att köpa på välsorterade bildelsaffärer. Eller så kan pumpen vara lite för högt ställd.

JOE
 
Sv: Fiat 3,0 L

Ibland kan det vara enkla åtgärder som ger resultat.
Ett tips är att kolla luftfiltret. Ett igensatt luftfilter
kan ge fel blandning luft - bränsle och orsaka svartrök.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Jag hade möss i luftfiltret på min 3-liters för några år sedan.
Vanligt efter vinteruppehållet på alla Fiat.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Det skall inte kom komma svart rök från en 3.0 har aldrig sett, har över 140000 km på mätaren. Kanske behöver service.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Hej Vad var det för fel förra våren?

Vanligt fel många gör, är att motorn inte är riktigt varm när den besiktigas

Gjorde så med min Megene (diesel) -12 ock fick fel värden , men killen som besiktiga den sa, kör en runda så testar vi igen körde ut på motorvägen en runda så den blev varm
vips så var det normala värden för min bil

Leffe
 
Sv: Fiat 3,0 L

Besiktade vår 3.0:a idag, visserligen -16 med partikelfilter, men fick 0,1.
Ryker den så misstänker jag med trimbox eller igensatt luftfilter.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Kör en runda och varva ur motorn .Sen kan du lägga en kloss under mattan så det bara blir halv gas man kan tanka i 5-10% sprit i dieseln enklast E85 .
Man kan proppa in stålull i avgasröret med förstånd ,kan vara lite bökigt och få ut.
Man kan också köra in till Hedinsbil .Dom kollar felkoder och finner inga.Dom kliar sig på huvudet och tar på sig tänkarluvan .Dom börjar byta delar ,börjar fram och jobbar sig bakåt.
EGR ventiler och spridare fan och hans moster
 
Sv: Fiat 3,0 L

Du har rätt att det är ju inte en insprutningspump i vanlig mening.
Hälsn.Sören
 
Sv: Fiat 3,0 L

Jag råkade ut för samma sak vid första besiktningen med 3,0 Iveco (Fiat) motorn.
Enligt besiktningen var detta mycket vanligt eftersom de här motorerna i regel går med mycket lätt belastning i en husbil. Det bildas då sot som släpper när motorn varvas upp vid provet. När provet gjordes om (direkt efter) så klarade den gränsvärdet.
Vid senare besiktningar har jag kört till besiktningen (4 mil) på en lägre växel och strax före framkomst varvat upp motorn, den har då vid samtliga tillfällen legat långt under gränsvärdena.
 
Sv: Fiat 3,0 L

Har råkat ut för detta med höga värden på besiktningen. Lämnade in bilen på diesel service efter en massa tester med olika åtgärder och inget hjälpte så byttes spridarna och vips så var värdet helt OK. De va ett tips , det andra som någon tipsade om efter jag gjort detta var att man skall se till att ha den senaste programvaran installerad i motorn ,kommer nya grejer som skall uppdateras regelbundet. Lycka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen