• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 3,0 drar mycket diesel?

Mye av forskjellen i effektivitet mellom dieselmotorer ligger i eksosrensingen. En euro6 bruker vesentlig mer en euro4 av samme motor. Fiat sin EGR teknologi bruker alene rundt 5% ekstra, samme bruker partikkel filteret - uten den ekstra innsprøytingensom brukes ved renbrenning om bilen ikke kjører langt nok hver gang.

Om en ikke trenger å ta hensyn til utslippskrav så er det enkelt å få til en effektiv Otto motor. Men det gir store NOx utslipp og lite partikkler.
 
Många svar blev det. Jag tankade fullt sen körde vi typ 60 mil och tankade igen.
Då hade den dragit ca 1,7 liter milen.
Då pendla vi mellan 100-120 km/h.
Har inte haft husbilen så länge.
Den har dragit så mycket sen första början. köpte den beg på firma.
Färddatorn har stämt ganska bra.
När jag kör i stan på 50-70 vägar ligger den på 1,3-1,4
 
Du misstänkte att den ev var trimmad.
Är det så att motorstyrnings lampan lyser när du slår på tändningen ? om inte.
Är ett vanligt knep att plocka bort lampan när man trimmat och inte kan släcka varningslampan med hjälp av obd2 läsare.
Då kan det vara så att oxygen sensor är defekt, då går dator i bilen in i en "safe mode" och pytsar i lite extra bränsle för att vara säker på att motorn inte går för snålt vilket medför högre förbrukning.
 
Ovanstående kan stämma på en bensinare, inte på en dieselmotor.

Om en dieselmotor får mer bränsle än avsett ökar effekten. (Till det bildas svartrök.)
(svartrök = motorskador)
 
Är det inte blå rök som kan tyda oljerök =motorskada. Svart är ofta bränsle rök =får för mycket , kan hända vid gaspådrag speciellt turbo.?
Mats
 
Jag menade att långvarig/kontinuerlig körning med svartrök ger motorskador.
Detta på grund av att luftöverskottet minskat drastiskt av någon anledning, detta orsakar i sin tur mycket höga avgastemperaturer.
En dieselmotor skall som bekant alltid ha ett extremt luftöverskott. (jämfört med lambda1, luft bränsle i vikt 14,7-1)
 
Mer bränsle kyler o smörjer ventiler ringar med mera däremot så fresta på kateselatorn som blir varmare. Men det ska motorndatorn styra så det inte händer. Går den däremot snålt blir motor detaljer varma och kan ta skada. Med följd av att den tar mer olja , blå rök..
Mats.
 
En del trimporgram låter turbon jobbar mer , det kan i längden ger turbo skada, då kan den ryka svart ibland. Men då känns bilen orkerslös , om turbo är kass.
Mats
 
Jag hade kollat lite till med förbrukningen , tänker på vind , kyla ,mm. Kan vara så att när det är kallt går även bränsle värmen går för att få upp motortempen. Kör kanske på låg växel ofta . Ett sätt är att kolla motorn är att köra till en verkstad och be dem kolla felkoder i datorn. 60 mil är lite att kolla förbrukningen i med det är olika förhållande som påverka.
Mats
 
Mer bränsle kyler o smörjer ventiler ringar med mera däremot så fresta på kateselatorn som blir varmare. Men det ska motorndatorn styra så det inte händer. Går den däremot snålt blir motor detaljer varma och kan ta skada. Med följd av att den tar mer olja , blå rök..
Mats.

Detta stämmer inte alls för en dieselmotor, däremot för en bensinare.
Viktigt att hålla isär det helt olika förbränningsprinciperna mellan bensin och dieselmotorer.
 
Kolla så att din termostat funkar, har du bra värme, går motorn upp i normal driftstemp 80-90 grader. Ingen broms som ligger på, rullar bilen lätt? När bytte du bränsle o luftfilter senast?
 
Väldigt spridda skurar på förbrukning!
vi ligger efter 5 års körning enbart efter tankning (inte glädje mätaren) på 1,15/mil i Sverige
med vårt fantastiska miljö diesel) vid tankning i Europa ligger vi på 1,08/mil som sämst
3,0 177hk 6100 mil på mätaren, motorvägsfart 105 på mätaren ca 100 på Gps
/ Bengt
 
Skall alla 160 hästar ha mat samtidigt så kostar det. Testa med att sänka hastigheten.
Har en 3 liters 2014 integrerad förbrukning strax över liten vid normal körning
men ligger man på och kör aktivt så stiger förbrukningen ganska rejält.
Detta är vår fjärde husbil och även den tyngsta men det är den bil som har lägst förbrukning.
Komma ner under en liters förbrukning per mil anser jag är omöjligt om man skall hålla hastighetsgränserna och inte alltid ligga först i köerna.
 
1.08 blev resultatet på 420 mil på förra sommarens tripp till Italien/Kroatien. +100km/h på autobahn. 4,5t 3l 177hk helintegrerad MY16
 
vi har en 3,7 tons HB från -08 med 3 liters motor och den körs sällan över 90 kmt. Vid torra vägar och i övrigt bra förhållanden så är förbrukningen i regel 0,9 - 0,95 ( utomlands runt 0,85), men det behövs inte så stora störningar i form av regn och vind för att förbrukningen skall öka till straks under litern per mil. Vi brukar räkna med att på en långtur med varierande vägar och väder så ligger förbrukningen under litern per mil.
Detta gäller vid lugn körning och att man låter motorn jobba runt sitt bästa vridmoment så långt det är möjligt, man behöver inte öka farten särskilt mycket innan bränsleförbrukningen ökar ganska markant.
 
Tillbaka
Toppen