• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 2,5 td

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Montreal,
Menar du att det ligger ström till pumpen,tror min går i fetare läge vid start,
Har provat med att koppla bort både el och bränsletank till kallstarten, men blev inte så mycket bättre.
Jag upplever att motorn får för mycket bränsle vid start

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Om du menar min motor, jo den har ett glödstift och vad jag misstänker en magnetventil som spayar in bränsle vid kallstart.
Så det bör vara samma motor.
Även om min har, eller hade, den där långsamma solenoiden som påverkar dieselpumpen för höjt tomgångsvarv vid kall start.
Kopplar du bra bort glödstiftet lär den ändå spraya in bränsle i insugningsröret, vid kall- start eller om det är ngt fel så den gör det även vid varmare väder.
Sen finns det väl en pump i dieseltanken, som ger förtryck vilket då används till sprayventilen.

Dvs vi måste hålla isär vilken pump vi talar om.

Jag kollade som hastigast säkringarna, i handsfacket, där finns en säkring med symbol som glödstift.
Men den är bara på 5 A, så vet i katten , ett glödstift bör dra betydligt mer.
Kanske är säkringen bara till för kallstartsautomatiken.

Så kopplar man bort glödstiftet får man ju inte den effekt v insprayat bränsle som avses , och bilen kommer att ryka.
Man kan prova att koppla loss sladden på magnetventilen.

Roysan

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Jag har kopplat bort allt,l7kadant,kallstarten funkar ju inte med 10 plusgrader,ryker först,sen efter en stund så blir det mer normalt..

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Vill bara påpeka att kallstarten på dieselmotorerna från 80-talet och en bit fram på 90-talet hade en " eldkastare " i insuget, en insprutningsventil för diesel och en tändare som tände bränslet i insuget, en " eldkastare " som sagt, nyare 90-talare fick väl vanliga glödstift.
Är den besiktigad i nuvarande skick trots att den ryker lite ?
Kan vara bränsleinsprutningen som är påställd vilket ger mer kraft men ryker också mer.
Edit: Jankro har i svar 2 skrivit hur funktionen är på " eldkastaren"/förvärmningen.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du menar min motor, jo den har ett glödstift och vad jag misstänker en magnetventil som spayar in bränsle vid kallstart.
Så det bör vara samma motor.
Även om min har, eller hade, den där långsamma solenoiden som påverkar dieselpumpen för höjt tomgångsvarv vid kall start.
Kopplar du bra bort glödstiftet lär den ändå spraya in bränsle i insugningsröret, vid kall- start eller om det är ngt fel så den gör det även vid varmare väder.
Sen finns det väl en pump i dieseltanken, som ger förtryck vilket då används till sprayventilen.

Dvs vi måste hålla isär vilken pump vi talar om.

Jag kollade som hastigast säkringarna, i handsfacket, där finns en säkring med symbol som glödstift.
Men den är bara på 5 A, så vet i katten , ett glödstift bör dra betydligt mer.
Kanske är säkringen bara till för kallstartsautomatiken.

Så kopplar man bort glödstiftet får man ju inte den effekt v insprayat bränsle som avses , och bilen kommer att ryka.
Man kan prova att koppla loss sladden på magnetventilen.

Roysan
Kallstarten i insuget är ju bara aktiv vid temperaturer från ca 0 och nedåt, så vad man gör med den vid nuvarande temperaturer har ingen betydelse. Den lär varken spruta in eller glöda nu.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Kallstarten i insuget är ju bara aktiv vid temperaturer från ca 0 och nedåt, så vad man gör med den vid nuvarande temperaturer har ingen betydelse. Den lär varken spruta in eller glöda nu.
Givetvis är det så!
Men tanken i detta fall var ifall något var felaktigt så det hände vid alla starter även vid vårtemp.

Roysan

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Hade en Dethleffs med en 75 h diesel utan turbo som man skruvade på pumpen. Den rök en gång på så bilen som körde om hade vindrutetorkarna på i solen
bifogar om det är bosch. finns i litteratur om husbilar.

Bilagor

• bosch insprut pump.pdf
    10,4 MB · Visningar: 11
  • rep bosch insprut.pdf
    22,9 MB · Visningar: 12
Toppen