• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Motor Fiat 2.3 131hk 2009 Kylfläkt går vid tändning på

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2050
Fiat 2.3 131hk 2009 Kylfläkt går vid tändning på och stannar efter ett tag.
Kylfläkten startar direkt när jag slår på tändningen och sedan går den ett tag tills motorn gått upp lite i temp, detta har den inte gjort tidigare.
Jag har inte hittat något glapp i kablaget till tempgivaren så det är troligt att givaren är på väg att ge upp vilket inte verkar vara helt ovanligt på den modellen.
Tempen på motorn är helt ok och den når arbetstemperatur och håller sig där och fläkten går till och från vid köbildning så motortempen stiger inte.
Vi är nere i Spanien nu och det är svårt att hitta verkstäder som har tid att byta givaren så jag undrar om någon annan råkat ut för detta problem och om det är några problem att bara låta det vara tills vi åker hem igen.
Man kan väl alltid jorda givarkabeln så fläkten går alltid om givaren ger upp helt så motorn riskerar att överhettas eller?

Hejsan, jag bara funderar på en grej med kylfläkten, man kan ju aldrig vara säker på att det alltid är lika kopplat men....
Det brukar vara så att kylfläkten/fläktarna är kopplade så att de går utan att tändningen är på, så om allt är varmt när man stänger av bilen så går fläktarna tills vattnet i kylaren har kallnat tillräckligt, de kan t.o.m. hoppa igång en stund efter man stängt av bilen.
Om fläkten hoppar igång när du slår på tändningen så kommer det jag inte är helt säker på men får fundering på.
Du har väl AC i bildelen ??
I så fall är det kanske mer troligt att det är något som har att göra med det, som gör att kylfläkten startar med tändningen, och då vill jobba med kondensorn.
Oftast är det kopplat så att det ligger + alltid på fläkten/fläktarna och termokontakten jordar ner signalen, men dessutom så är troligen något relä inblandat också, för termokontakten tål inte så mycket ström. Annan startsignal kommer ju också från AC men från annat håll även om samma relä är inblandat.

M.v.h. JANKRO.

Ps. du har troligen en tvåstegs termokontakt i kylaren och i undre delen?, men också då en sladdkontakt direkt på termokontakten.
När bilen har stått skulle man kunna lossa den från termokontakten och sedan gå in och slå på tändningen, hoppar fläkten igång då så är det ju inte termokontakten som ligger på ON med kall kylare.

Senast ändrad:
Troligen en sådan här, bytte på min bil för flera år sen, fläkten gick länge och stannade om man knackade till på termostaten.
I ditt fall är felsökning som Jankro skriver ett första steg.
Sitter under kylaren till vänster. Vi ser en kontakt med tre stift går då att dra ut.
Gick lätt att köpa hos Skruvat ell liknande.
Men kylarvätskan rinner ut förstås...... så man kan få en dusch om man ligger där under bilen.....

Roysan

Skärmavbild 2026-03-12 kl. 15.51.10.webp

Troligen en sådan här, bytte på min bil för flera år sen, fläkten gick länge och stannade om man knackade till på termostaten.
I ditt fall är felsökning som Jankro skriver ett första steg.
Sitter under kylaren till vänster. Vi ser en kontakt med tre stift går då att dra ut.
Gick lätt att köpa hos Skruvat ell liknande.
Men kylarvätskan rinner ut förstås...... så man kan få en dusch om man ligger där under bilen.....

Roysan

Visa bilaga 243847
Jag gissar att det här handlar om en äldre modell än 2009?

X250 har ingen termokontakt utan en ren temperaturgivare, K036 i inlägg #3. Den läses av styrdatorn som i sin tur startar och stoppar fläktarna via reläer.

Tillbaka
Toppen