• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

P

Patrick E

Guest
Om man skall sätta in en Turbo-Vent tar man upp ett nytt hål för den eller bör man ersätta en befintlig taklucka med Turbo-Venten?
Några risker med att man försvagar takkonstruktionen om man tar upp ett nytt hål?
Det gäller en Carthago halvintegrerad.
Turbo-Vent - Fiamma
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Nix, det är en sådan som länken i slutet på mitt inlägg leder till.
Innebär att man antingen får ta upp ett nytt hål eller ersätta en befintlig taklucka.
Tack för förslaget!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Det fine med sandwich konstruksjonen er at en kan lage nye hull bare de ikke er for nær andre eksisterende hull i taket. Turbo-Vent bør monteres over kjøket eller på bad. Min erfaring med denne ventilatoren er at om den står oppe så den kan starte så regner det lett inn. Over kjøket erstatter den avtrekket på en meget bra måte.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Vi ersatte den gamla luckan med turbo vent för ca 3veckor sedan, suverän ventilation åt båda hållen (in å ut) Lite besvärligt att få lös den gamla luckan.
Hälsning från norr Anders :)
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Hej
Ett annat alternativ är att såga till en plexiglasskiva som passar i öppningen på takluckan. Montera en 12V fläkt i skivan. Genom att dra ut myggnätet och jalusien ett par cm hindras plexiglaset från att falla ned. Montera ett 12V uttag i ett skåp i närheten av takluckan och montera en flexibel kabel mellan fläkten och uttaget.
Lämpliga fläktar finns bla. på Kjell o Co.
Klas
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Om man skall sätta in en Turbo-Vent tar man upp ett nytt hål för den eller bör man ersätta en befintlig taklucka med Turbo-Venten?
Några risker med att man försvagar takkonstruktionen om man tar upp ett nytt hål?
Det gäller en Carthago halvintegrerad.
Turbo-Vent - Fiamma

Varför monterar du inte en sådan :
Fönster & Dörrar - Ventilatorer | FIAMMA TURBO KIT - Husvagnsprylar Svenska AB
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Om du sätter den i duschen blir det ingen katastrof om det regnar, du kan suga ut fukten efter en dusch, och om du vill köra den på natten om det är varmt skärmas ljudet av. Fungerar väldigt bra hos oss! :)
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Hej Montreal, blir effekten tillräcklig för att svalka när man skall sova om den sitter i badrummet?

Detta med risken för att det kan regna in, är den större med en Turbo-Vent än med en vanlig taklucka?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Risken för att det regna in är ungefär de samma tycker jag, men det bror på vilken lucka man har.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Hej Montreal, blir effekten tillräcklig för att svalka när man skall sova om den sitter i badrummet?

Detta med risken för att det kan regna in, är den större med en Turbo-Vent än med en vanlig taklucka?

Effekten blir absolut tillräcklig, de här fläktarna har hög kapacitet! Det där med risken att det regnar in beror väl på att man vill kunna ha den på även om man lämnar husbilen, eller när man sover, och då har man ju inte alltid så bra koll. Sedan behöver ju luckan vara relativt mycket öppen för att fläkten skall fungera effektivt, då finns det ju risk att det regnar in. Nu har jag ju en fläkt med regnsensor, så den stänger ju själv om det börjar regna, så jag har inte det problemet. :)
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Regnsensor lät smart, är det något du fixat till själv eller finns det som tillval?
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Ser om jag kan få ändrat min order till en sådan istället, verkar ju ett snäpp mer genomtänkt än Turbo-Vent.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Regnsensor på Fan-Tastic Vent fungerar verkligen bra :rolleyes:

Fjärren med auto eller manuell inställning av temp/varvtal är också en trevlig funktion
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Du får gärna titta på min om du vill? Jag tyckte att Fiamman var lite bullrig t.om. på lägsta hastigheten, den här hörs inte alls då. Det är ju en förutsättning om man skall kunna köra den på natten tycker jag. :)
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Tack för erbjudandet!
De beställer både en TurboVent och Fantastic så jag kollar in dom båda när jag hämtar husbilen i Tyskland på tisdag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiamma Turbo-Vent, nytt hål eller ersätta befintlig taklucka?

Hejsan, jag har letat lite på Fan-Tastic Vent 6600 med fjärrkontroll. Prisbilden är som vanligt väldigt spridd.
I Sverige ca. 4600:- I USA går den att hitta för ca. 1500:-. Då tillkommer ju några hundra i frakt och dessutom tullavgifter om man inte har tur. I o. f. hemma till ca. halva svenskpriset.
Är det någon som hittat en, närmre geografiskt till skapligt pris ?


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen