• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiamma markis

ulf/lena

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6435
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Burstnae delfin T 700
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: Renault 3,0 dCi
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T 700 delfin
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hur monterar jag en Fiamma markis 4 m på husbilen. Genomgående bult eller plåtskruv. Ser att det finns många eltrådar där jag har tänkt att borra. Vill inte det ska bli fel.
:msn_embarrassed:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har just monterat en Fiamma markis på mitt Ambulansbygge.
Monterade med bult och mutterstycken inne i väggen men det var lätt på mitt bygge då väggarna ännu är öppna och oislolerade samt att väggarna är rena kassaskåpen gämfört med traditionella husvagns/husbilsväggar.

Det medföljde rostfria vagnsbult och plåtbrickor att montera på väggens insida. Jag tror att det är nödvändigt att minst använda de medfäljande delarna och kanske göra ännu större plåtbrickor på insidan då det blir duktiga brytkrafter när man vevar ut markisen och den hänger fritt innan man får tag i stödbenen och med dess hjälp kan avlasta tyngden.

Obs att det skall finnas sikaflexlim eller liknande mellan karrossplåten och markisens fästen så att det dels blir vattentätt, dels inte kan börja röra sig. I princip både limmas och skruvas alltså fästena mot karrossidan.

Antar att det även kan bli ordentliga krafter i infästningen vid tex starka vindar om man inte förankrat den ordentligt i marken eller fäst den vid karossen i medföljande karossfästen.

Plåtskruv funkar inte

Kabarna gäller det att lokalisera innan du borrar, men går det verkigen kablar inne i isorleringen i fabriksbyggda husbilar? :quest:

m.v.h. Pontus

Toppen