• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Alla ska läsa detta! Livsviktigt!

Fet Hälsa

Ur texten:

I Sverige idag avlider varannan person av sjukdomar relaterade till hjärtat. Är det inte fantastiskt att våra myndigheter inte ens bryr sig om att det finns mycket enkla lösningar på problemet. Med enkla kostråd som att sätta en tydlig låg kolhydratgräns för personer med cancer/hjärt-kärl/diabetes-sjukdomar så kan man med ett Alexanderhugg komma åt ett av våra största problem. Ta bort de fettskrämda kostråden och byt ut “experterna” som fastnat i prestige och är i beroendeställning till industrin.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Uppenbarligen är Livsmedelsverket köpt av matindustrin eller så är dom bara okunniga!

Fortsätter Livsmedelsverket med sina föråldrade kostråd bör det avvecklas!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Vilka glada vackra färger på dessa goda söta drycker! Jag undrar vilken målgruppen är som ska lockas! :rolleyes:

gifthyllan.jpg
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Förlåt Jappe då mina svar till dina inlägg kan tolkas som angrepp på dig, jag försöker bara bemöta inehållet i länkarna.
Det är extremt provocerande för oss som drabbats av cancer i släkten att läsa dessa kvasivetenskapliga länkar som har konspiration som huvudargument, det känns faktiskt som en direkt förolämpning att vi fick cancer "för att vi lurades att äta fel av läkarmaffian"
Att skuldbelägga sjuka människor är vidrigt och att argumentera mot evidensbaserad vårt är rena mordförsöket!
Att livsmedelsverket skulle vara köpta tror väl knappast ens den mest rabiata konspirationteoretiker på?

Men jag gör inte ett angrepp på den diet du gillar och som hjälpt dig att kanske minskat din vikt, det är ett angrepp på "dietens magiska egenskaper utan vetenskaplig grund".
LCHF är alltså inget som angrips hårt av vetenskapen men då den inehåller en mängd idéer som det inte har utretts följderna av manar man till försiktighet.
När fettdoktorn Annika Dahlqvist blev årets förvillare 2009
Föreningen Vetenskap och Folkbildning
Var det inte för hennes propagerande för LCHF utan för en mängd annat verklighetsfrämmande svammel (se länk) så att LCHF skulle vara motarbetat är fel, det är dess utomverkliga egenskaper som är debatterat.
Så fortsätt att äta det som gör dig glad men var noga med de länkar du hittar och läser då risken är att du kan luras att tro på bluffmakare.
Det finns ingen alternativ vetenskap, det finns bara en vetenskap, allt annat är pseudovetenskap
Pseudovetenskap - Wikipedia
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Var och en blir salig på sin tro! Jag tror stenhårt på LCHF-metoden! Allt som jag läst nu om hur det överdrivna intaget av kolhydratmat påverkar hälsan har övertygat mig om hur viktigt det är minska sockerintaget!

Jag har haft tre svåra cancrar! Jag misstänker att om jag inte hade ätit så mycket godis, bröd, pasta, ris och potatis, så hade jag inte behövt all den behandling som dock gjorde mig frisk igen. Senast för två år sedan blev jag strålad mot Prostatacancer.

Godissuget försvann fort som bara den! Det enda som ligger kvar är lite socker i kaffet men jag jobbar med det!

Jag tycker det är värt att prova att minska kolhydratintaget drastiskt, i synnerhet som det finns en möjlighet att mina ständiga inflammationer i luftrören (KOL) kan påverkas av detta!

Faktiskt tycker jag att det är bättre att minska risken för sjukdomar genom att äta sund mat än att äta kolhydratstinn mat och behandla sjukdomarna allteftersom de dyker upp!

Bäckmark, jag känner igen mycket av det du beskriver från min första cancer för snart 30 år sedan. Jag fick då många välmenande råd om alternativ medicin som jag guskelov inte tog på allvar! Detta med kolhydratfattig kost betraktar jag som något helt annat! Meningen är att förebygga sjukdomar!

Jappe

PS. Hur finansieras VoF (Föreningen Vetenskap och Folkbildning)? Finns det möjligen sponsorer? Det skulle vara intressant att få veta vilka de är, i så fall!

PS 2. När jag googlar på vof.se så kommer det upp en sida som menar att Firefox inte tycker att sidan är säker och avråder från att öppna den! Min misstanke att läkemedelsindustrin tillhör VoF:s sponsorer stärks alltså.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jag läste att vetemjöl innehåller 71g kolhydrater per 100g!!!

Chockad rusade jag ut i köket! GB hade bara köpt vetemjöl med fullkorn i tron att det skulle vara "ännu nyttigare" än vanligt vetemjöl! Och det var det! Det innehöll bara 68g kolhydrater per 100g! :wink:

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Vi har nu under 14 månader ätit LCHF även om vi inte är speciellt förtjusta i fett, varken hustrun eller jag, så vi äter mer LCM (medium)F.

Ur livsmedelsverkets alster med mina kommenterer:

Det man vet är att
  • LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.
    Under 14 månader har varken hustrun eller jag haft problem med förstoppning, snarare tvärtom. Fibrer få vi i oss genom att äta bl a bladselleri mm grönt samt vissa bönor, frön och nötter .
  • LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
    Jag testade blodfetterna, kolesterol och diabeted i oktober-11. Sedan diabetes igen i juni-12. Alla värden var bra.
  • mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.
    Som sagt, vi är inte speciellt förtjusta i animaliskt fett.
  • personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.
    Grönt äter vi, likaså fisk och olja (raps och olivolja).
  • en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.
    Vem har sagt att kosten är ensidig? Vår är väldigt varierad. Ekologiska jordgubbar (lite fusk) vinbär hallon, tomater och gurka från egna odlingar.

    Med denna kost har jag gått ned nästan 17 kg på 14 månader och har aldrig varit så bra i magen sedan tonåren.
    Jag undrar vilket som är farligast för hälsan vad gäller hjärt-kärlsjukdomar och diabetes, kraftig övervikt eller avsaknad av kolhydrater i kosten?
    Jag har min uppfattning och siktar på ytterligare minus 10 kg, men det går segt nu.
    //W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Det är ungefär så vi har ställt in oss också, Wizard! Det finns ju ingen anledning att överdriva fettintaget, fast det var ju väldigt gott med gräddsås till middagen i början av omställningen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Föreningen Vetenskap och Folkbildning är en intressant sammanslutning! Misstankar om samröre med läkemedelsindustrin kan nu utökas till samröre med mobiltelefoniindustrin!

Till Årets förvillare 2011 utses Miljönämnden i Mora/Orsa. Skälet är att miljönämnden bortsett från vetenskaplig kunskap i hanteringen av så kallad elöverkänslighet. Sedan 2006 har miljönämnden hanterat ett klagomål innefattande krav om att kommunen skulle se till att mobiloperatörer minskade strålningen från sina master. Strålningen sades orsaka en rad hälsoproblem. Miljönämnden har lagt stora resurser på att utreda kravet utan att ta hänsyn till att radiovågor aldrig har kunnat visas orsaka överkänslighetsreaktioner när man gjort kontrollerade vetenskapliga försök. I stället har miljönämnden hävdat att forskningsläget skulle vara oklart och att samband inte kan uteslutas.

Snacka om att förvilla folket! Elöverkänslighet har väl inte med strålningen från mobilmaster att göra! Detta avslöjar vad det är för sorts förening och vilkas tjänster de är satta att utföra, enligt min mening!

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Når det gjelder mobiltelefoni så er det store problemet den lokale feltstyrken rundt hver enkel telefon, disse er programert til å skru opp signalet som signalet fra mastene er svakt. Som en regulerer ned styrken på en mast uten å sette opp flere master så tvinger en opp effekten og feltstyrken på alle mobiltelefoner,modem og padder i området.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jag undrar vilken målgrupp detta söker sig mot. (min)
red_wine_list.gif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jag blev så upphetsad när jag fick se alla vinerna så jag lyckades ställa till med en doublé! Se nästa inlägg! Web får naturligtvis ta bort detta om man så önskar!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Är det din vinkällare? Vi kommer på fredag om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Är det din vinkällare? Vi kommer på fredag om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid gör!

Jappe

Tyvärr så fin är den inte.

Det här är en del av min vinkällare...
2012-07-13 10.58.53.JPG
Inte lika snofsig, men det finns en och annan pärla där. Jag har en hel del vitt som snart är för gammalt också. Jag får väl ha en HBK vinurdrickar träff nästa gång.

Hoppas du kommer på fredag. Jag ser fram emot det.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jesus, Perkele, Maradona!

Eftersom flaskorna står upp och inte ligger ner så torkar korkarna så småningom och släpper in luft till vinet varvid det oxideras och omvandlas till vinättika (vinäger) vilket smakar värre än fotogen eller Genèver enligt somliga!

Nu är det bråttom! Är det därför du samlar så många HBK-are till helgen för att rädda vad som räddas kan av vinerna? :D

Jappe
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jappe.
Om du tror att Vetenskap och Folkbildning är i konspiration med någon mörk kraft är du tyvärr så långt ute i fantasins värld att inga argument kan hjälpa dig hem till verkligheten.
Jag ber dig åter läsa på vad vetenskap är och hur den fungerar, konspirationsteori verkar du redan läst en hel del om då dina länkar dräller av dessa.
Att VoF inte fördömmer LCHF som diet missade du kanske, de påpekar dock att många argument för LCHF är rena påhitten men det förstår alla som läser innantill.
Jag är en stor beundrare av VoFs arbete med att sprida bildning och bekämpa kvasivetenskap.
Kritik av detta slag mot VoF har samma argumentation och retorik som de olika tokdårana använder sig av när de förnekar förintelsen eller anser att regeringar styr av rymdvarelser.
Om din webbläsare inte hittar VoF prova med : Föreningen Vetenskap och Folkbildning , fungerar det inte då så har du ett problem med din webbläsare.

Detta urklipp visar vad föreningen arbetar med:
"En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga medel. Föreningen granskar vilka vetenskapligt grundade argument som finns för eller emot fenomen och metoder. Det kan vara allt från alternativmedicin och astrologi till pseudovetenskap inom universitet och högskolor. Föreningen vill verka som ett nätverk för att sprida konsumentupplysning om vetenskaplig metod bland medlemmarna och till allmänheten."



Med största vänlighet
Alf Sundström
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Ingen reaktion från SirMcLain? Han kanske har rusat ner i vinkällaren för att rädda vad som räddas kan! :D

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Jesus, Perkele, Maradona!

Eftersom flaskorna står upp och inte ligger ner så torkar korkarna så småningom och släpper in luft till vinet varvid det oxideras och omvandlas till vinättika (vinäger) vilket smakar värre än fotogen eller Genèver enligt somliga!

Nu är det bråttom! Är det därför du samlar så många HBK-are till helgen för att rädda vad som räddas kan av vinerna? :D

Jappe

Jag kan lugna dig. Jaghar en del liggande oxå..:)
2012-07-30 15.05.37.JPG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fet Hälsa? "Paradoxen" som knockar etablissemanget!

Haru ingen Latour? -den gillar jag!

Jappe

PS. Tänk att sockerpuritanerna har börjat backa och nu försöker rädda sitt anseende inför vad som är på gång! Härliga tider ska komma när vi kan vältra oss i rödvin och feta ostar, kött och gräddsåser m.m. bara vi slutar att äta tråkig mat som potäter och ris och annan bukfylla! Allt det som är gott är ju för fasicken nyttigt! Jag kan leva utan Dajm och Japp och andra liknande gifter! Socker är ett gift!

Härliga tider, strålande tider ska komma!
 
Senast ändrad:
Toppen