• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felvisande hastighetsmätare.

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Hej!

Hastighetsmätaren på vår helintegrerade Pilot 2006 visar för lite, vid 90 km på mätaren visar GPS mätaren 75 km. Jag frågade på Fiat Service Borås Bilhall om detta problem, och får till svar: ”Av någon anledning har Pilot fabriken bytt ut 16 tums hjulen som fanns på bilen vid leverans från Fiat, till 15 tums hjul. Detta gör att mätaren visar fel. Vi vet om problemet men vi kan inte göra något åt det.”
Finns den någon mer Pilot ägare i klubben som har problem med felvisande hastighetsmätare???

Galaxy.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Felvisande hastighetsmätare.

Hej Galaxy! Enligt vägverkets sajt gäller bla följande för personbilar och detsamma gäller med all säkerhet även för husbilar/lastbilar. Jag tror knappast att din husbil är Ok enl de förutsättningar som du uppger (du menar troligen tvärtom med hastigheterna), jag baserar detta på följande utdrag från Vägverkets sajt;
"En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
- är typgodkända,
- uppfyller kraven på belastningsförmåga,
- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och
- är av samma typ.
Dessutom skall däck och fälg- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
spacer.gif

/ Uppdaterad 2006-10-09"
// Stå på dig mot Pilotförsäljaren!
 
Senast ändrad:
Toppen