• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felvända foto

F

F.d. 50334

Guest
När jag skickar foto med epost, visar det sig att dom vrider sig 90 grader motsols, varför ? Det är en padda jag använder och håller den med kortsidorna uppåt och nedåt.
Ulf

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Felvända foto

Tar alltid liggande foton med paddan och mobilen eftersom vi ofta tittar på dem tillsammans på TV- eller dataskärm och den är ju liggande Wide-screen. Ser så tråkigt ut med förminskat foto och svarta kanter när man visar.

F

F.d. 50334

Guest

Tack för svar, nu har jag blivit klokare.
Med vänlig hälsning, Ulf

F

F.d. 50334

Guest

Det hjälpte inte att hålla den liggande . Fler förslag ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ut fra det jeg har sett så finnes det kun en måte å holde en iPhone eller iPad på om en skal kunne legge ut bilder på forumet uten å behandle bildene. Det er landskap og med knappen rett vei (har ikke en iPxx enhet så jeg husker ikke hvilken vei). Holdes den motsatt så står bildet på hode.

Årsaken til dette er at kamera app i IOS bygger bildet på samme måte uansett hvordan enheten holdes og merker inne i bildefilen hvilken vei enheten ble holdt. Funker fint i bildebehandlingsprogram som leser denne info, mer problematisk om bildene skaleres automatisk ved lesing og denne info ikke blir brukt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det hjälpte inte att hålla den liggande . Fler förslag ?

Ifall du byter till en surfplatta utan halvätet äpple på baksidan så slipper du detta + en massa annat som du inte får styra över, utan tillverkaren bestämt.
En utväg för de som gillar frihet :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ifall du byter till en surfplatta utan halvätet äpple på baksidan så slipper du detta + en massa annat som du inte får styra över, utan tillverkaren bestämt.
En utväg för de som gillar frihet :)

Eller så håller man plattan liggande med kameraögat uppåt så slipper man problem med alla bilder vare sig de tas med plattor som går att uppdatera eller inte.

F

F.d. 50334

Guest

För att komplicera det ännu mer kan jag tala om att vissa bilder blir rättvända , vissa inte. Jag har konsekvent hållt paddan liggande med linsen till vänster .
Ulf

Toppen