• På Torsdag morgon 9/10 kl 09.00 kommer forumet att stängas ner för uppgradering.
    Uppgraderingen beräknas ta ca två-tre timmar.
    Husbilsplatser fungerar sporadiskt under tiden.

• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felsökning varmvatten truma

Daninon

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Hej igen kära husbilsfolk!

Har inte fått igång min varmvattenberedare sedan inköpet av husbilen i våras och tänkte ha iordning den för kommande säsong!

Gnista finns och fungerar men misstänker att ingen gasol når fram till själva brännaren/huvudet.
Då denna mackapär (som jag inte är helt hundra på vad det är) sitter innan brännaren så anar jag att det är här felet sitter.

Någon som vet hur man felsöker eller vad de ens heter ifall man behöver köpa en ny?

Brukar det vara geggigt i gängorna så som ni ser på bilden och vad gör det där isf? Mig veterligen så tätar man inte gängorna med någon smörja?

Alla tips mottages hjärtligt!

Bilagor

• IMG_1358.jpeg
    IMG_1358.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 59
  • IMG_1332.jpeg
    IMG_1332.jpeg
    1,1 MB · Visningar: 59

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
På andra bilden ser man "Nenndruck: 50 mbar", alltså nominellt tryck 50 mbar. Normalt tryck idag på gassystem i husbilar och husvagnar är 30 mbar. Så de vanliga redulatorerna på gasolflaskor ger 30 mbar. Det är inte så att du har just en 30 mbar regulator och att därför varmvattenberedaren inte kan starta?

Om så är fallet så ska du inte bara byta till 50 mbar efter vad jag har skrivit. För det kanske är för högt tryck för resten av systemet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ring ALDE/Truma support i Färlöv när du står vid värmaren så talar dom både dig och värmaren tillrätta. Berätta gärna hur det gått
Varje gång någon nämner TRUMA eller ALDE här på forumet rekommenderas det att de skall ringa ALDE och stoppar då all diskussion
i ämnet som säkert kunde vara intressant för oss andra. Ett forum lever av att saker diskuteras inom det, inte av att man omedelbart skickar
frågeställarna vidare.

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej igen kära husbilsfolk!

Har inte fått igång min varmvattenberedare sedan inköpet av husbilen i våras och tänkte ha iordning den för kommande säsong!

Gnista finns och fungerar men misstänker att ingen gasol når fram till själva brännaren/huvudet.
Då denna mackapär (som jag inte är helt hundra på vad det är) sitter innan brännaren så anar jag att det är här felet sitter.

Någon som vet hur man felsöker eller vad de ens heter ifall man behöver köpa en ny?

Brukar det vara geggigt i gängorna så som ni ser på bilden och vad gör det där isf? Mig veterligen så tätar man inte gängorna med någon smörja?

Alla tips mottages hjärtligt!
Min gamla VVB strulade, den röda indikeringslampan tändes ganska omgående.
Det räckte med att dra åt alla anslutningarna för elkablarna på styrkortet. Det sitter ett lock som behöver tas bort. Om jag minns rätt finns det en magnetventil för gasen, lyssna om det klickar till i den.

Vad har du för bil?
Det finns en tråd som handlar om en husbil med både 50 och 30 mbar installationer.
Den har två olika regulatorer, en för 30 resp. 50 mbar som. En gammal veteranare.
Jag hittar inte den tråden, kan vara Vittåker.

En annan bra tråd

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
På andra bilden ser man "Nenndruck: 50 mbar", alltså nominellt tryck 50 mbar. Normalt tryck idag på gassystem i husbilar och husvagnar är 30 mbar. Så de vanliga redulatorerna på gasolflaskor ger 30 mbar. Det är inte så att du har just en 30 mbar regulator och att därför varmvattenberedaren inte kan starta?

Om så är fallet så ska du inte bara byta till 50 mbar efter vad jag har skrivit. För det kanske är för högt tryck för resten av systemet.
Detta råkade jag ut för i en polarhusvagn. Förvisso en Primuspanna men det tog en stund innan jag klurade ut att jag satt på en regulator med för lågt tryck. Numera är jag jäkligt noga med att kolla.

Daninon

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025

Det satt en 50 mbar regulator på bilen när vi köpte den, VV funkade inte då heller. Nu sitter en 30 mbar.. allt annat funkar med 30 mbar så osäker på vilken väg man ska gå

Daninon

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Min gamla VVB strulade, den röda indikeringslampan tändes ganska omgående.
Det räckte med att dra åt alla anslutningarna för elkablarna på styrkortet. Det sitter ett lock som behöver tas bort. Om jag minns rätt finns det en magnetventil för gasen, lyssna om det klickar till i den.

Vad har du för bil?
Det finns en tråd som handlar om en husbil med både 50 och 30 mbar installationer.
Den har två olika regulatorer, en för 30 resp. 50 mbar som. En gammal veteranare.
Jag hittar inte den tråden, kan vara Vittåker.

En annan bra tråd
Jag tror allt annat funkar som det ska, jag har varit på alla kablar och kikat, inte mätt något dock. Det klickar och låter ganska distinkt (inte själva tändningen alltså utan ett ytterligare klick, som jag misstänker är matnetventilen, alltså som den som är på bilden?)

Menar du att en del kör runt med två olika regulatorer på gasolflaskan eller att det går att byta ut själva den enhet som är på bild?

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag tror allt annat funkar som det ska, jag har varit på alla kablar och kikat, inte mätt något dock. Det klickar och låter ganska distinkt (inte själva tändningen alltså utan ett ytterligare klick, som jag misstänker är matnetventilen, alltså som den som är på bilden?)

Menar du att en del kör runt med två olika regulatorer på gasolflaskan eller att det går att byta ut själva den enhet som är på bild?
Post in thread 'Solifer 5500 , Varmen(primus) fungere ikke !!'
Solifer 5500 , Varmen(primus) fungere ikke !!

Är två regulatorer på bilden

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du måste kolla att alla gasdrivna apparater är avsedda för samma tryck, det finns också lineregulatorer som gör 50mbar till 30mbar om man t.ex.
har en nyare apparat med 30mbar och övriga med 50mbar. Så har jag till pannan i min bil eftersom pannan är nyare och därför avsedd för 30mbar.

Senast ändrad:
Toppen