• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Felsökning saknat bromsljus på gammal husbil.

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Tänkte bara dela med mig av ett elfel som länge gäckat mig på min 35 år gamla husbil.
Belysningen bak har länge varit dålig men efter att ha bytt ut allt till LED-lampor och kört oxidspray fungerar det hyffsat, även om det är spänningsfall på vägen.

Sedan en tid tillbaka har broms och backljus också bråkat och det fungerar ibland, ibland inte.

Till slut hittade jag felet, det kan glappa i själva säkringsboxen.
Gamla runda spetsiga säkringar har extremt liten kontaktyta jämfört med moderna säkringar och nu förstår man varför det ändrats.
Efter några decennier är det inte längre spänst i klämmorna som ska hålla säkringarna, detta tillsammans med att kontakter har ärgat ger fenomenet att när man mäter med spänningsprovare på blecket får man spänning eftersom man trycker lite med mätpinnen.
Men snart slutar det fungera igen....
Kontrollmäter man säkringen är den också hel förståss.
Så efter en rejäl omgång av tillböjda kontaktbleck, oxidspray och solikonfett funkar nu allt bättre än på många år.
Hoppas ingen lägger ner lika mycket tid på detta som jag gjort utan börjar med säkringslådan....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja inte ligger den gamla sorten på plussidan precis.
Och dålig spänst och oxid i hållaren på det......

Det finns ytterligare en sak som kan bättra på kontakten en hel del.

Säkringarna som nu finns att köpa på de flesta ställen är av billigaste sort. Vet i sjutton vad det är för material i metallen, verkar som aluminium som oxiderar och bråkar. Metallen är inte heller rejält stansad, så i stället för en topp i var ände så är det runt så de knappt sitter säkert i hålen på bläcken.
Om det blir varmt vid säkringen så är keramiken utbytt till plast, och dålig plast som smälter om det blir lite för varmt.

Men det finns en liten förbättring att göra även där. Clas Olsson säljer faktiskt en ask med blandade säkringar av bättre kvalité fortfarande.
Det är någon gulmetall med normalspetsiga toppar i ändarna, och plasten är hård och verkar klara rätt mycket värme. Rekommenderas "varmt".
Säkringar keramik.JPG
Länk.

M.v.h. JANKRO.
 

swedishbiker

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
38391
Medlemskap
2023
Tänkte bara dela med mig av ett elfel som länge gäckat mig på min 35 år gamla husbil.
Belysningen bak har länge varit dålig men efter att ha bytt ut allt till LED-lampor och kört oxidspray fungerar det hyffsat, även om det är spänningsfall på vägen.

Sedan en tid tillbaka har broms och backljus också bråkat och det fungerar ibland, ibland inte.

Till slut hittade jag felet, det kan glappa i själva säkringsboxen.
Gamla runda spetsiga säkringar har extremt liten kontaktyta jämfört med moderna säkringar och nu förstår man varför det ändrats.
Efter några decennier är det inte längre spänst i klämmorna som ska hålla säkringarna, detta tillsammans med att kontakter har ärgat ger fenomenet att när man mäter med spänningsprovare på blecket får man spänning eftersom man trycker lite med mätpinnen.
Men snart slutar det fungera igen....
Kontrollmäter man säkringen är den också hel förståss.
Så efter en rejäl omgång av tillböjda kontaktbleck, oxidspray och solikonfett funkar nu allt bättre än på många år.
Hoppas ingen lägger ner lika mycket tid på detta som jag gjort utan börjar med säkringslådan....
skojar du eller ? känner igen de här, tips e väl att fota hur kablarna är inkopplade innan man river i de, en del lossar ju ofrivilligt oxå
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Att byta ut så mycket som möjligt till LED-lampor gjorde initialt skillnad, temperaturen i säkringslådan gick ner rejält. Det är svårt att veta hur varmt det var när bilen var ny.
Och tack för tipset om kvalitetsskillnader på säkringarna, ser att det sitter flera olika modeller i lådan nu.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du kanske redan har det fixat eller det funkar, men på gamla bilar kan man ju också få problem med att blinkersen inte blinkar eller blinkar väldigt slött när det är spänningsfall och andra problem.
Originalreläerna blinkar ju på något sätt för att strömmen som går genom dem i princip värmer upp en bimetall som slår ifrån och sedan kallnar o.s.v.
Det funkar inget vidare med spänningsfall och ännu sämre med diodlampor.
Om man köper diodlampor som som funkar till ljusavkänningen på nyare bilar kan det gå om allt är ok. men de lamporna drar ju lika mycket ström av något motstånd så då vill de troligen inte blinka i alla fall.
Så bästa lösningen är diodlampor utan funktionen/motstånd för bilar med ljusavkänning och ett blinkrelä som är elektroniskt, det blinkar alltså av "elektronik" som håller blinktakten och inte strömförbrukningen.
I alla fall förr så hade faktiskt Biltema ett sådant relä som passade till äldre Fiat Ducato, Peugeot och Citroën. Vet tyvärr inte nu och kan inte kolla nummer, men kanske fortfarande finns kvar på deras hylla.

M.v.h. JANKRO.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Blinkersen är faktiskt det enda förutom hel och halvljus som inte är bytt.
De har lyckligtvis aldrig bråkat.
Kanske för att de används mindre, vem vet.
Vi får se om de börjar bråka lagom till besiktningen....
 
Toppen