Bäckis1843
HBK Medlem
Min dotters moppebil har strulat till och från sedan vi köpte den (tydligen inget ovanligt efter att ha pratat med andra moppebilsägare).
Problemet, eller fördelen beroende på hur man ser det, är att det finns ingen i närheten som servar denna typ av fordon så jag har helt enkelt fått hämta upp den med släp och baxat in den i garaget varje gång den stannat.
Det har varit
Överhettad motor p.g.a glykolläckage.
Överhettad motor p.g.a trasig fläkttermostat.
Bromsar som tar dåligt eller inte alls.
Dålig framdrivning
mm mm
För 2v sedan var det dags igen.
Motorn stannar utan anledning, måste sedan vara avstängd 5min för att gå att starta.
Det blir så när den blir för varm och nästan kokar (som säkerhet) men inte felet denna gång.
Dottern tycker ju detta är hemskt pinsamt för den stannar alltid när det är mycket trafik...
Kollade serviceloggen och fann att det var 3 500mil sedan bränslefiltret byttes, skulle kunna vara det.
Bytte, men det var inte felet....
Jag testade själv bilen men den stannade aldrig hur jag en testade olika saker.
Lyfte huven och började rycka lite i olika sladdar, och plötsligt stannar den.
Aha, en nött kabel som jordar. Trär på tunna slangar på alla kablar och testar igen och nu verkar det funka....i två dagar.
Ber dottern dokumentera när det händer, hur vägen ser ut om den svänger eller är uppför o.s.v.
I veckan fick jag då fram ett mönster.
Bilen stannade varje gång hon svängde vänster men aldrig i upp- eller nedförsbacke.
Va i h-e är det en kabel ändå?!
Isolerade och spände upp alla kablar som låg i närheten av en plåtbit och skickade iväg henne.
Men felet kvarstod.
Det konstiga var att när den stannade tändes en lampa som stod STOP på så det borde ha med motorns säkerhetssystem att göra.
Och idag hittades äntligen felet.
Som av en händelse tänkte jag kolla igenom alla vätskor och oljor.
Då är det bara olja sista 3mm längst ner på oljestickan.....
Det gick i 1,5liter för att komma upp till 80% mellan strecken.
Nu går bilen igen
Det konstiga är att oljetryckslampan aldrig tänts men det får bli en annan dag....
Problemet, eller fördelen beroende på hur man ser det, är att det finns ingen i närheten som servar denna typ av fordon så jag har helt enkelt fått hämta upp den med släp och baxat in den i garaget varje gång den stannat.
Det har varit
Överhettad motor p.g.a glykolläckage.
Överhettad motor p.g.a trasig fläkttermostat.
Bromsar som tar dåligt eller inte alls.
Dålig framdrivning
mm mm
För 2v sedan var det dags igen.
Motorn stannar utan anledning, måste sedan vara avstängd 5min för att gå att starta.
Det blir så när den blir för varm och nästan kokar (som säkerhet) men inte felet denna gång.
Dottern tycker ju detta är hemskt pinsamt för den stannar alltid när det är mycket trafik...
Kollade serviceloggen och fann att det var 3 500mil sedan bränslefiltret byttes, skulle kunna vara det.
Bytte, men det var inte felet....
Jag testade själv bilen men den stannade aldrig hur jag en testade olika saker.
Lyfte huven och började rycka lite i olika sladdar, och plötsligt stannar den.
Aha, en nött kabel som jordar. Trär på tunna slangar på alla kablar och testar igen och nu verkar det funka....i två dagar.
Ber dottern dokumentera när det händer, hur vägen ser ut om den svänger eller är uppför o.s.v.
I veckan fick jag då fram ett mönster.
Bilen stannade varje gång hon svängde vänster men aldrig i upp- eller nedförsbacke.
Va i h-e är det en kabel ändå?!
Isolerade och spände upp alla kablar som låg i närheten av en plåtbit och skickade iväg henne.
Men felet kvarstod.
Det konstiga var att när den stannade tändes en lampa som stod STOP på så det borde ha med motorns säkerhetssystem att göra.
Och idag hittades äntligen felet.
Som av en händelse tänkte jag kolla igenom alla vätskor och oljor.
Då är det bara olja sista 3mm längst ner på oljestickan.....
Det gick i 1,5liter för att komma upp till 80% mellan strecken.
Nu går bilen igen
Det konstiga är att oljetryckslampan aldrig tänts men det får bli en annan dag....