• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felsökning på motorer i största allmänhet

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Min dotters moppebil har strulat till och från sedan vi köpte den (tydligen inget ovanligt efter att ha pratat med andra moppebilsägare).
Problemet, eller fördelen beroende på hur man ser det, är att det finns ingen i närheten som servar denna typ av fordon så jag har helt enkelt fått hämta upp den med släp och baxat in den i garaget varje gång den stannat.
Det har varit
Överhettad motor p.g.a glykolläckage.
Överhettad motor p.g.a trasig fläkttermostat.
Bromsar som tar dåligt eller inte alls.
Dålig framdrivning
mm mm

För 2v sedan var det dags igen.
Motorn stannar utan anledning, måste sedan vara avstängd 5min för att gå att starta.
Det blir så när den blir för varm och nästan kokar (som säkerhet) men inte felet denna gång.
Dottern tycker ju detta är hemskt pinsamt för den stannar alltid när det är mycket trafik...

Kollade serviceloggen och fann att det var 3 500mil sedan bränslefiltret byttes, skulle kunna vara det.
Bytte, men det var inte felet....
Jag testade själv bilen men den stannade aldrig hur jag en testade olika saker.
Lyfte huven och började rycka lite i olika sladdar, och plötsligt stannar den.
Aha, en nött kabel som jordar. Trär på tunna slangar på alla kablar och testar igen och nu verkar det funka....i två dagar.

Ber dottern dokumentera när det händer, hur vägen ser ut om den svänger eller är uppför o.s.v.
I veckan fick jag då fram ett mönster.
Bilen stannade varje gång hon svängde vänster men aldrig i upp- eller nedförsbacke.
Va i h-e är det en kabel ändå?!

Isolerade och spände upp alla kablar som låg i närheten av en plåtbit och skickade iväg henne.
Men felet kvarstod.
Det konstiga var att när den stannade tändes en lampa som stod STOP på så det borde ha med motorns säkerhetssystem att göra.

Och idag hittades äntligen felet.
Som av en händelse tänkte jag kolla igenom alla vätskor och oljor.
Då är det bara olja sista 3mm längst ner på oljestickan.....
Det gick i 1,5liter för att komma upp till 80% mellan strecken.
Nu går bilen igen :cool:

Det konstiga är att oljetryckslampan aldrig tänts men det får bli en annan dag....

Husebilen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
41131
Medlemskap
2025
Min dotters moppebil har strulat till och från sedan vi köpte den (tydligen inget ovanligt efter att ha pratat med andra moppebilsägare).
Problemet, eller fördelen beroende på hur man ser det, är att det finns ingen i närheten som servar denna typ av fordon så jag har helt enkelt fått hämta upp den med släp och baxat in den i garaget varje gång den stannat.
Det har varit
Överhettad motor p.g.a glykolläckage.
Överhettad motor p.g.a trasig fläkttermostat.
Bromsar som tar dåligt eller inte alls.
Dålig framdrivning
mm mm

För 2v sedan var det dags igen.
Motorn stannar utan anledning, måste sedan vara avstängd 5min för att gå att starta.
Det blir så när den blir för varm och nästan kokar (som säkerhet) men inte felet denna gång.
Dottern tycker ju detta är hemskt pinsamt för den stannar alltid när det är mycket trafik...

Kollade serviceloggen och fann att det var 3 500mil sedan bränslefiltret byttes, skulle kunna vara det.
Bytte, men det var inte felet....
Jag testade själv bilen men den stannade aldrig hur jag en testade olika saker.
Lyfte huven och började rycka lite i olika sladdar, och plötsligt stannar den.
Aha, en nött kabel som jordar. Trär på tunna slangar på alla kablar och testar igen och nu verkar det funka....i två dagar.

Ber dottern dokumentera när det händer, hur vägen ser ut om den svänger eller är uppför o.s.v.
I veckan fick jag då fram ett mönster.
Bilen stannade varje gång hon svängde vänster men aldrig i upp- eller nedförsbacke.
Va i h-e är det en kabel ändå?!

Isolerade och spände upp alla kablar som låg i närheten av en plåtbit och skickade iväg henne.
Men felet kvarstod.
Det konstiga var att när den stannade tändes en lampa som stod STOP på så det borde ha med motorns säkerhetssystem att göra.

Och idag hittades äntligen felet.
Som av en händelse tänkte jag kolla igenom alla vätskor och oljor.
Då är det bara olja sista 3mm längst ner på oljestickan.....
Det gick i 1,5liter för att komma upp till 80% mellan strecken.
Nu går bilen igen :cool:

Det konstiga är att oljetryckslampan aldrig tänts men det får bli en annan dag....
Tänds oljelampan har du inget oljetryck alls det sitter en funktion som stänger av motorn innan nivån är för låg kolla oljenivån skall vara en rutin en gång i veckan eller något sådant lika med glykol/spolarvätska det tar en minut öppna huven dra upp oljestickan torka av den stoppa ner och dra upp o läsa nivån titta runt i motor rummet efter ja vad som helst som inte stämmer .
Peter//

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
På exempelvis en äldre Volvo skiljer det runt 1 liter mellan max och min på oljestickan medan totala oljemängden på de 5 cylindriga är 5,5 liter. Så det är nog så klokt ordnat på mopedbilen att det finns en lågnivåvakt som bryter innan trycket blir för lågt och motorn riskerar att skadas.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Att en sådan enkel motor skulle få allvarliga skador av att köras en stund med lågt oljetryck ser jag som låg risk, en dålig lösning att den inte varnar utan bryter.

I början på 80-talet köpte jag en Chev Caprice -76 med skadad 400ciu motor billigt.
På den lös oljetryckslampan hela tiden, slocknade dock i 110km/h.
Den körde jag som vardagsbil i ett halvår utan problem, till slut gick kamkedjan av.
Stoppade i en reservmotor medan jag renoverade originalmotorn.
Orsaken till det låga oljetrycket var att alla kamlagren saknades, de låg som smält lödtenn i oljetråget.
Imponerande att de hydrauliska lyftarna höll tyst och bara fungerade.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Märk, det är skillnad på för låg oljenivå och lågt oljetryck.

Varning för oljenivå har funnits i tiotals år på motorer som är stänksmorda = inget oljetryck. (ingen oljepump)

Vad jag kan läsa ut från TS är att oljenivånvarningen har löst ut.
Detta behöver inte betyda att oljetrycket varit lågt, troligen har oljetrycket varit normalt hela tiden.
(det är vitsen med nivå varning)

Toppen