• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felmeddelande Hymer ML-T 620 2018

Rolf Jacobsson

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
34433
Medlemskap
2022
När jag vrider på nyckeln får jag felmeddelandet ”Brake force distribution visitworkshop” (motorn är helt död). Jag har kollat alla säkringar jag har hittat och de är hela och jag har laddat startbatteriet! Några ideer? Jag har även varit i kontakt med både Hymer och Mercedes men de har ingen lösning på problemet!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du mätt upp startbatterispänningen efter laddningen?
Har du mätt upp batterispänningen medans du testar att starta motorn?

Batteriet kan ju vara trasigt även om laddaren säger att det är OK efter laddning.

Har du testat att startamotorn med startbooster eller annat fungerande batteri och startkablar från annan bil?
 

Rolf Jacobsson

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
34433
Medlemskap
2022
Har du mätt upp startbatterispänningen efter laddningen?
Har du mätt upp batterispänningen medans du testar att starta motorn?

Batteriet kan ju vara trasigt även om laddaren säger att det är OK efter laddning.

Har du testat att startamotorn med startbooster eller annat fungerande batteri och startkablar från annan bil?
Svar 1: Ja
Svar 4: Ja
Problemet är att motorn inte drar runt när jag vrider på nyckeln utan felmeddelandet kommer på en gång!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Drar den inte runt även om du har startkablar till en annan bil?
Ett dåligt batteri kan göra så att ett hjälpstart ändock inte fungerar.
"klickar" det inte ens i startmotorn?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har du kollat felkoderna?
Vad har du får spänningar när du mätt upp batteriet vid dom olika tillfällena?
Glömde skriva: Vilken spänning har du i batteriet med tändningen påslagen?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Kan vara så att ABS-pumpen inte startar, kan vara en säkring som på Fiat sitter direkt på batteriet. En större säkring i a f 30-50 A, den matar nog startkretsar också. Så leta efter huvudräkningar någonstans. Borde stå i manualen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Då borde Rolf ha haft mer fel tidigare eller gjort någon montering
av någon elektrisk utrustning eller inkoppling av något på elsystemet.
Men som du säger så skall man ju kolla säkringarna först eller tillse att man har den spänning och ström som systemet kräver.

Ofta tänds bromsvarnings lampor och/eller SRS lampor när man har problem med strömförsörjningen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kan det vara så att motorn inte skall kunna startas när bilen varnar för ”Brake force distribution visitworkshop”. Felaktigt bromssystem, kanske ev. lastavkänningen bak som inte funkar??

M.v.h. JANKRO.
Den funktionen har jag aldrig stött på men det skall bli intressant att följa denna tråd.
Man lär sig alltid något nytt på detta forum. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det kan ju vara något helt annat också, naturligtvis.

Men många av sådana här ofta överdrivna säkerheter har ju kommit.....
(nu är det inte jag som har fördomar utan det finns att läsa på många ställen)
..... fram för att amerikanska hemmafruar inte skall kunna sätta sig i en bil som har felaktigheter och köra sina barn till eller från skolan.
Om det då skulle hända något så blir någon som har med bilen att göra stämd på miljoner för att tillverka eller sälja farliga bilar, och för att slippa det så är det enklare om bilen inte alls går att köra. Kan kanske gå så långt att bilen inte funkar alls om en lampa är trasig, vem vet.

M.v.h. JANKRO.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Britten i den här videon hade samma fel och där var det tydligen bromsljuskontakten som var boven. Han nämner också och visar reläer som möjliga problempunkter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Så här står det om denna säkerhetsvarning hos mmercedes

EBD (elektronisk bromskraftsfördelning)​

EBD övervakar och kontrollerar bromstrycket på bakhjulen för att förbättra körstabiliteten vid inbromsning.

warning.jpg
VARNING
Om EBD har inte fungerat, förblir bromssystemet tillgängligt med full bromsförstärkningseffekt. Däremot kan bakhjulen fortfarande låsas, t.ex. vid full inbromsning. Detta kan leda till att du tappar kontrollen över ditt fordon och orsakar en olycka. Du bör därför anpassa din körstil till de olika köregenskaperna.


Jag skulle kontakta en MB truck verkstad.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Detta med EDB borde ju stå i bilens instruktionsbok. Det står det om i instruktionsboken till lastbilen.
Men det står inget om att motorn inte skall kunna starta den har ju fortfarande "full bromsförstärkningseffekt" och att man skall "anpassa sin körstil .....".

Ja det ser ju ut som om han behöver bärgas till en verkstad för felkodsläsning. Han har ju också kontaktat dessa men dom vill nog inte lösa problemet på telefon.

Till T68: Kopplingspedalslägesgivaren kan också krångla på manuell växlade bilar. Då startar inte motorn heller.
 

Rolf Jacobsson

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
34433
Medlemskap
2022
Hejsan, det kan ju vara något helt annat också, naturligtvis.

Men många av sådana här ofta överdrivna säkerheter har ju kommit.....
(nu är det inte jag som har fördomar utan det finns att läsa på många ställen)
..... fram för att amerikanska hemmafruar inte skall kunna sätta sig i en bil som har felaktigheter och köra sina barn till eller från skolan.
Om det då skulle hända något så blir någon som har med bilen att göra stämd på miljoner för att tillverka eller sälja farliga bilar, och för att slippa det så är det enklare om bilen inte alls går att köra. Kan kanske gå så långt att bilen inte funkar alls om en lampa är trasig, vem vet.

M.v.h. JANKRO.

Tack för alla intressanta svar! Nu har bärgaren varit här och hämtat så det blir spännande att se vad verkstan kommer fram till! Jag skriver här när jag får veta orsaken, kanske någon kan ha nytta av det i framtiden!
Nu har jag fått tillbaka husbilen från verkstaden och felet var att en säkring (nr.5 till bromsen) under förarstolen hade hoppat ut och försvunnit, låter otroligt men enligt verkstan är det inte första gången det händer!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för ditt svar. Skönt att det inte var allvarligare.
Konstigt att dom du ringde till inte kunde informera om detta om det var ett
känt enklare problem.
Mycket dåligt i mina ögon.

Undrar om du skall ändra rubriken till något med säkringen.
Dessutom så kan du markera tråden som löst. Men jag vet inte hur man gör. :)
 
Toppen