• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Felkoder

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Har fått problem med min fiat när jag körde hem igår. Motorlampan tändes och motor blev kraftlös. Plockade ut felkoderna P 1206 och P 2002 som ej går att släcka utan dem återkommer direkt. Googlade på dem som verka ha med partikelfiltert eller styrning av det. Någon som vet vad det kan vara . Verka som det är lång väntetid på verkstaden. Ska kontakta dem imorgon igen. Bilen är en Fiat 2012 med 3.0 motorn.
Mats.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vad jag kan hitta så behöver partikelfiltret en regenerering genom att köra bilen ett visst antal
kilometer/mil i minst landsvägsfart.
Efter att detta är gjort så brukar motorlampan slockna och koden går att radera.
Står det inget om detta i bilens handboken.
Partikelfiltret behöver "sotas" ur med jämna mellanrum. Om man kör korta sträckor och bara i stan
så kommer partikelfiltret att bli fullt efter kortare körtid än om man kör längre sträckor på landsväg.
Att den blir kraftlös beror på att motorns dator sänker effekten på motorn så att den inte skall skadas.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vad jag kan hitta så behöver partikelfiltret en regenerering genom att köra bilen ett visst antal
kilometer/mil i minst landsvägsfart.
Efter att detta är gjort så brukar motorlampan slockna och koden går att radera.
Står det inget om detta i bilens handboken.
Partikelfiltret behöver "sotas" ur med jämna mellanrum. Om man kör korta sträckor och bara i stan
så kommer partikelfiltret att bli fullt efter kortare körtid än om man kör längre sträckor på landsväg.
Att den blir kraftlös beror på att motorns dator sänker effekten på motorn så att den inte skall skadas.
Tack för svar. Försökte att köra hem 20km med varv över 2000 utan att det gick radera koderna. Med tanke på vetskapen om partikelfilter brukar jag köra på högt varv med jämna mellanrum, utan att seg dra.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
1206 är troligen EGRventil.låt verkstan titta på det
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
1206 är troligen EGRventil.låt verkstan titta på det
Tack för svar . Jag ska låta verkstan kolla det. Jag tro också att det är något sånt. Men det är svårt att få tid nu så nära semestern
 
Toppen