• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkoder Fiat Ford Peugeot Renault Mercedes Volkswagen

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har absolut inte gjort nån djupdykning om vilka motorer som har mest larm och annat jäkelskap som gör att husbilen ibland åker in och ut på våra verkstäder som en jo jo och kan ibland bli stående flera veckor i väntan på reservdelar eller för att hitta felet som spökar. Som det verkar om man läser trådarna här i forumet så ser det ut som att Fiat har många fel, men den är ju också mest vanlig som drivkälla i husbilarna. Undrar hur det är med Mercedes, och dom andras fellarm. Har själv en Fiat 2.8jtd som nu gått 12500mil och har inte haft ett endaste fel, ovanligt kanske utan jag har gjort oljebyten och kamremsbyte i tid.
/Matti:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har absolut inte gjort nån djupdykning om vilka motorer som har mest larm och annat jäkelskap som gör att husbilen ibland åker in och ut på våra verkstäder som en jo jo och kan ibland bli stående flera veckor i väntan på reservdelar eller för att hitta felet som spökar. ................... Undrar hur det är med Mercedes, och dom andras fellarm. Har själv en Fiat 2.8jtd som nu gått 12500mil och har inte haft ett endaste fel, ....
/Matti:)
-----------------------------------------
Hejsan, din 2,8 är ju rätt gammal och har ju egentligen bara elektronisk insprutning som elektronisk finess i bilen samt lite andra vanliga tillägg. Det kan ju bråka också men ändå så är det ju rätt basic teknik och skulle det bråka så är det oftast inte så svårt att hitta felet. Det hade kanske varit bra om utvecklingen hade fått stannar där ungefär och bara förbättrats/uppsäkrats lite lite mer.

Ju nyare bil, ju mer elektronik och det mesta av den är ju till för avgasreningen. Det finns ju dessutom elmotorer som styr gasspjäll och EGR-ventiler m.m. De behövs ju inte alls för att hålla motorn igång utan enbart för avgasreningen. Eftersom det normalt saknas gasspjäll och vacuum i en diesel så sitter det stegmotorer för att röra på dem och elektronik för att mata dem. Lägg ovanpå detta kontrollavkännare till de flesta funktionerna och som också går sönder, så första felsöket går ut på att se om det är kontrollavkännarna som är trasiga eller om det är prylen de övervakar som är trasig.
Ovanpå detta kan vi lägga luftmassemätare, dubbla lambdasonder samt avkänning till partikelfiltret, regenerering av partikelfiltret m.m.....

Vidare till drivningen. En vanlig sexväxlad låda som växlar med hjälp av en dator, elektronik och hydraulik och heter robotlåda, men kallas ibland automatlåda för att förvilla tekniskt ovetande personer som då tror att de köper en automatlåda. Koppling och växlingsrörelserna utförs med hjälp av motorer, hydraulik och avkännare, och bangar ur ibland.

Senaste åren så slutade Fiat med den fina 3L motorn för den var svår att avgasrena tillräckligt. I stället stoppade man i trimmade 2.3L motorer för att klara av förbränningskraven med mera elektronik.

Ovanpå detta, variabla turboaggregat som styrs av elektronik och som absolut inte är gjorda för att få vila upp sig utan att få röra på sina justerbara vingar under ett halvårs avställning :).

Jag har jobbat mycket med elektronik och mekanik som har haft förmånen att få tillbringa sin livstid inomhus, men ändå bråkat och j....... så man kunde bli tokig. När man placerar detta i en bil som lever i temperaturer mellan kanske +45° och -35° samt kondensfukt, skakningar m.m....... :confused:.

Kort sagt, det måste bråka och gå sönder samt vara svårt att hitta felen på. Det är ju bra så länge som man har gällande garantier även om bilen blir stående på verkstad länge. Men det kan bli dyrt när garantierna är borta och bilen börjar bli gammal.

Detta inte alls illa menat till de som har nyare bilar.

Med tanke på priset så kanske det borde vara livstidsgaranti på vissa delar, samt flera återkallningar med utbyte av svaga delar till förbättrad konstruktion innan de går sönder och garantierna är slut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag glömde de fantastiska nya generatorerna som också lever sitt eget elektroniskt styrda liv för att ev. kunna spara två droppar bränsle ibland då batteriet är välladdat.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jankros inlägg får mig att tänka på min morbror Bertil, som var en duktig bilreparatör och som lärde mig åtskilligt om bilar. Han sa: "Ju mer finesser och grejor som finns på en bil, desto mer skit är det som kan krångla"! Så sant så och ändå levde han bara fram till början av 70-talet och slapp uppleva komplexa avgasreningar.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
modernt digitalt skit , ju mer ettor o nollor ju mer fel oavsett om digitala skit sitter i bilen eller kaffebryggan.
De var bättre förr T-ford o Kokkaffe ;)
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har Mercedes problem med motorlampa, felkoder och annat som stör eller fungerar dom oklanderligt, någon!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Visst är det bökigt när elektroniken spökar . Dom flesta hemmameckar klarar inte och fixa detta hur tekniska dom än är . Tyvärr måste man lämna bilen hos en märkesverkstad om det är riktigt ”svåra” fel som kräver att man går djup i mjukvaran,och det har bara dom tillgång till.
Är där ingen konkret felkod står dom ofta handfallna .
Men trots allt funkar dom flesta bilar ok tycker jag
Fiat Ducato är inte sämre än något annat .
Jag har en kompis som har ett litet företag. Han har fem st Fiat Dupplo tror jag dom heter (en sån liten apambulans typ VW caddy)
Dom ända bilarna som håller och där är ekonomi i enligt honom
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår MB rullar nu för 5:e året och har passerat 8000 mil utan konstiga meddelanden. En ”konstig” sak har vi dock observerat och det är att om man fyller på för mycket motorolja, det kan röra sig om så mycket som en deciliter, då visas röd varningstext då och då. Känns störande men det är egentligen ens eget fel, inget som behöver repareras överskottsoljan bör sugas ut om man vill slippa varningstexten...

Årets Norgeresa har bjudit på otroliga äventyr med extrem värme, kraftiga regnskurar, jordskred på området, guppiga vägar & terräng samt kalla nätter på höga fjäll. ...där allt har fungerat som det skall.

Det måste också sägas att vi aldrig tidigare har sett så många MB på vägarna, mest plåtisar med en hel del 4-hjulsdrivna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vår MB rullar nu för 5:e året och har passerat 8000 mil utan konstiga meddelanden. En ”konstig” sak har vi dock observerat och det är att om man fyller på för mycket motorolja, det kan röra sig om så mycket som en deciliter, då visas röd varningstext då och då. Känns störande men det är egentligen ens eget fel, inget som behöver repareras överskottsoljan bör sugas ut om man vill slippa varningstexten...

Årets Norgeresa har bjudit på otroliga äventyr med extrem värme, kraftiga regnskurar, jordskred på området, guppiga vägar & terräng samt kalla nätter på höga fjäll. ...där allt har fungerat som det skall.

Det måste också sägas att vi aldrig tidigare har sett så många MB på vägarna, mest plåtisar med en hel del 4-hjulsdrivna.

Den funktionen med oljenivå har jag också i min gamla Sprinter, den säger till med + eller - och volym som skall tömmas er fyllas på 1,0 eller 1,5 liter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har Mercedes problem med motorlampa, felkoder och annat som stör eller fungerar dom oklanderligt, någon!

Jag har fått fellarm 2 gånger på 8 år, på de elmotorstyrda variabla insugsspjällen på 3.0L motorn.
Stängt av motorn, tagit ur nyckeln, vid start så har fellarmet varit borta, årsmodell 2008.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Ducato, 15500 mil lite drygt och våran TEC fyller 7 om 2 månader. Hon bara går och går, inte ett pip från motorn:). Men det j-a kylskåpet:(
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej Anytec.
Ursäkta jag är okunnig om din bil,är det glödstift i din bil ? funderar på att köpa en likadant själv ?
Vad är det för en model ML ??????????? några problem i övrigt ?

Mvh
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Anytec svarar inte på min fråga om det finns glödstift i hans bil .
Någon som vet om glödstifen i MB bilar.

Mvh
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Hej.
Anytec svarar inte på min fråga om det finns glödstift i hans bil .
Någon som vet om glödstifen i MB bilar.

Mvh
Ja dom har glödstift och dom har man inte bara till kallstart .Dom är med och jobbar hela tiden även när motorn är varm
Vad jag vet har alla moderna dieselmotorer gödstift
 
E

ericssonc52

Guest
Är inne på min 4e fiat har alldrig haft nån felkod men däremot på jobbilen ford rena skiten med olje läckage och problem avgasrening
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Tack för info, och som Jankro säger har jag en gammal bil men med bara 12500 mil så då tror jag gnetar på några år till med den. Är lite tjalur på dom nya elektronikstinna bilar som någon sa i en tråd här. Byte blir det nog sen, till något lämpligt som eventuellt haft sina barnsjukdomar, förmodligen en som är 2-3 år gammal.
Om det blir Fiat eller Mercedes vet jag då.
Mvh
Matti
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Mitt glödstift blinkar när jag har startat är det svårt att byta bilen startar ändå i alla lägen har aldrig strejkat varje gång i fem år när jag haft den
 
Toppen