• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felkod P0638

IngoBabs

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
7140
Medlemskap
2024
måste man till fiat verkstad för att kalibrera gasspjällsdonet efter man har plockat bort och rengjort det

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Biltillverkare? Årsmodell? Diesel?
Vilken anledning var det till att du skulle göra rent spjället?

Ibland måste man det och ibland räcker det med att ta av minus-polen på batteriet
en stund.
På vissa bilar måste man programmera in enheter om man byter dessa.

Dieselbilar brukar inte ha gasspjäll i den meningen som en bensinmotor.
Sitter det ett spjäll på insuget så brukar det vara för avstängningen av motorn på vissa bilar.
Lite luddiga svar men det är svårt att hjälpa med så lite info. :)

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om det är en 2,3L 130hk så kan det vara samma fel som på min 2010. Felkod P0638 kom och försvann sporadiskt under ett par år.
Det var ett spjällhus som fick bytas. Gjordes rent och fixades med flera ggr men det blev inte bra. Så verkstad är min rekommendation för att slippa problem utefter vägen.

Frank N

HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2025
Ett ganska vanligt fel blev vi varse när vi hade 8 möss i luftmassemätaren. De flesta råden vi vi k gick ut på att ett var gasspjället som lagt ned.

Toppen