• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkod på Dometic kylskåp

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Felkoden E50 Gasflaskan tom, dyker upp på husbilspanelen. Gasflaskan är definitivt inte tom. Kylskåpet fungerar på 230V och på batteri. Någon som fixat med det felet nån gång?
Jag funderar på att nollställa elektroniken i kylskåpet genom att lyfta bort 12V till kylskåpet. Kan det vara rätt medicin?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Felkoden E50 Gasflaskan tom, dyker upp på husbilspanelen. Gasflaskan är definitivt inte tom. Kylskåpet fungerar på 230V och på batteri. Någon som fixat med det felet nån gång?
Jag funderar på att nollställa elektroniken i kylskåpet genom att lyfta bort 12V till kylskåpet. Kan det vara rätt medicin?
Fungerar gasol till spisen regulatorn kan ha frusit, prova annars att göra strömlöst.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Stängde av bodelens elsystem via huvudbrytaren en halvtimme. Men felet återkommer när jag startar upp. Kan det vara så att man måste gå in via ventilationsgallret och återställa något?
Blir nog att kolla efter fel. Är kranen till kylskåpet på. Fungerar gasol ventilen vid kylskåpet så den öppnar och släpper på gas. Är munstycket täppt så det inte kommer fram gasol. Hör du om det tickar att den försöker tända
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Blir nog att kolla efter fel. Är kranen till kylskåpet på. Fungerar gasol ventilen vid kylskåpet så den öppnar och släpper på gas. Är munstycket täppt så det inte kommer fram gasol. Hör du om det tickar att den försöker tända
Kranarna är öppna. Den gör inga försök att tända. Får nog kolla in i utrymmet via ventilationsgallret och se om jag kan lokalisera något, imorgon. Tack för tipsen.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Prova att hålla inne on/off knappen tills det hörs ett pip (max 10 sek) för att resetta kylskåpet.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
När du återställt allt och ventilerat ut kring baksidan på kylen så brukar jag tända manuellt med en gaständare, då vet du om det är gas fram eller tändstiftet som inte funkar.
 

hiolsson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
9071
Medlemskap
2025
Felkoden E50 Gasflaskan tom, dyker upp på husbilspanelen. Gasflaskan är definitivt inte tom. Kylskåpet fungerar på 230V och på batteri. Någon som fixat med det felet nån gång?
Jag funderar på att nollställa elektroniken i kylskåpet genom att lyfta bort 12V till kylskåpet. Kan det vara rätt medicin?
Funkar tändstaven för Gasoldriften? Har haft problem där jag var tvungen att byta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
För min del så fick jag ta isär och rengöra brännaren och sen fungerade allt igen.
Det kan vara ett helt annat fel på ditt kylskåp men det skadar inte att kolla brännaren om inget annat fel hittas.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du skriver att den inte gör några försök att tända. Innebär det att du inte hör några klickande från tändaren? Sker detta bara vid automatiskt energival eller även om du ställer in gas manuellt?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
...joddå, jag har läst. Men felsökning och lösning bygger ofta på en bra beskrivning av felet. Var det tändningen? Då kan lyftningen av säkringen vara lösningen. Var det gastillförseln? Då kan en renblåsning av brännaren vara lösningen. Var det magnetventilen? Då är det förmodligen ett återkommande fel. Var det kretskortet, som bl a styr tändningen? Då återkommer definitivt problemet. Men att veta om det var tändning eller gastillförsel som var problemet är fundamentalt!
 

patrik71

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
32959
Medlemskap
2023
Felkoden E50 Gasflaskan tom, dyker upp på husbilspanelen. Gasflaskan är definitivt inte tom. Kylskåpet fungerar på 230V och på batteri. Någon som fixat med det felet nån gång?
Jag funderar på att nollställa elektroniken i kylskåpet genom att lyfta bort 12V till kylskåpet. Kan det vara rätt medicin?
Prova reseta kylen. Håll in on/off knappen till den piper.
 
Toppen