• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Feldebiterad husbilsskatt

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Ställde på husbilen den 16:e april för att köra till service. Dagen efter ställde jag av den igen
Idag kom skattefakturan från Transportstyrelsen, den omfattade skatt från 16/4 till 31/7
Ringde till dem, 30 samtal före, och kom så småningom fram
De har fått så många av -och påställningar att systemet havererat och de kör allt manuellt
Beskedet till mig var att betala fakturan, de kommer att betala tillbaka när de kommer ifatt
Givetvis är det vi fordonsägare som får ta smällen
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så har det alltid varit: Betala för resten av skatteperioden och få tillbaka när husbilen ställs av, under förutsättning att den ej ställts på igen inom 15 dagar. Av denna anledning har man alltid fått vänta drygt två veckor på skatteåterbetalningen.

Själv ställde jag på bilen 19/3 för besiktning och service, och ställde av den 23/3. Den 26/3 betalade jag 1.311 kr i skatt, och något senare fick jag tillbaka 1.239 kr.

Pålle
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Så har det alltid varit: Betala för resten av skatteperioden och få tillbaka när husbilen ställs av, under förutsättning att den ej ställts på igen inom 15 dagar. Av denna anledning har man alltid fått vänta drygt två veckor på skatteåterbetalningen.

Själv ställde jag på bilen 19/3 för besiktning och service, och ställde av den 23/3. Den 26/3 betalade jag 1.311 kr i skatt, och något senare fick jag tillbaka 1.239 kr.

Pålle
Höll på med det där i början, betalade och fick tillbaka. Blev väldigt rörigt. Sedan förstod jag att man kan se sin skuld som Bordercollie påpekar. Fakturan hinner oftast komma med fulla beloppet, men rätt summa och OCR finns under "Fordonets skulder" på Transportstyrelsen. Några dagar efter betalning brukar jag kolla att ingen skuld finns.
Obs att det kan ta ett par dagar efter avställning innan rätt skuld står där.
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Har en bil med höga skatten så jag kan ställa av/på med 4 dagars mellanrum. Ställde på den 22/4, ställde av igen den 25/4. Skatten ska betalas senast 13/5, om inte så får jag körförbud. Gick nyss in på Transportstyrelsens hemsida för att kolla om jag hade någon skatteskuld. Ingen skatteskuld på fordonet, så frågan är om inte hela systemet havererat och man måste köra allt manuellt.
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Har en bil med höga skatten så jag kan ställa av/på med 4 dagars mellanrum. Ställde på den 22/4, ställde av igen den 25/4. Skatten ska betalas senast 13/5, om inte så får jag körförbud. Gick nyss in på Transportstyrelsens hemsida för att kolla om jag hade någon skatteskuld. Ingen skatteskuld på fordonet, så frågan är om inte hela systemet havererat och man måste köra allt manuellt.
Jag tror inte det anses som ”skatteskuld” så länge den bara är debiterad och ännu inom betalningstiden. Först när förfallodatum passerat anses det som en skuld.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Jag väntar när jag ställt av vår bil, går sedan in på appen våra fordon och klickar tills jag kommer till skatt och avgifter där står hur mycket man ska betala, därefter använder jag OCR på inbetalningskortet jag fått på 2096 kr, betalade summan jag fick för tiden den var påställd som blev 211kr.
Nu är det nollat hos transportstyrelsen och jag slipper ligga ute med pengar som kommer tillbaka senare.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag fick fredags en en faktura om drygt 4000kr med sista betalning den 20 maj. Gick idag in på Transportstyrelsens hemsida och konstaterade att det är 75kr som ska betalas....Bra system!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Står en stänkare om detta "teknikskifte" på hemsidan nu.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210504_182535_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210504_182535_com.android.chrome.jpg
    502,8 KB · Visningar: 32
F

f.d. 53452

Guest
Har en bil med höga skatten så jag kan ställa av/på med 4 dagars mellanrum. Ställde på den 22/4, ställde av igen den 25/4. Skatten ska betalas senast 13/5, om inte så får jag körförbud. Gick nyss in på Transportstyrelsens hemsida för att kolla om jag hade någon skatteskuld. Ingen skatteskuld på fordonet, så frågan är om inte hela systemet havererat och man måste köra allt manuellt.
Det är nog som du säger. Politiker älskar ju att "fatta kraftfulla beslut" som sedan anställda vid myndigheter och verk får slita med. Ja vi vanliga "betalare" drabbas ju också i viss mån.
 
F

f.d. 53452

Guest
Jag fick fredags en en faktura om drygt 4000kr med sista betalning den 20 maj. Gick idag in på Transportstyrelsens hemsida och konstaterade att det är 75kr som ska betalas....Bra system!
Håller med dig om att systemet i mångt och mycket är enkelt och bra vid på- respektive avställning. Men testa om det räcker med att betala 75:- kronor i stället för fakturabeloppet på 4000:-? Rädd för att det är deras fakturabelopp som ska betalas in för att sedan återbetalas. Men har de duktig personal på ekonomi och IT så ligger i reskontrat uppgiften om att skuldbeloppet är 75:-.
 
Toppen