• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Thetford toalett

M

Mahjong

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Home-Car
Husbilsmodell: Pl 630
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej! Jag har problem med min Thetford toalett den läcker vatten ner i utrymmet för toa tanken, gummi packningen håller inte tätt, men det är inte den verkliga problemet som är att magnet ventilen inte stänger till villket gör att när man spolar i handfatet så trycks det ut vatten i toa skålen och om gummi packninge inte är tät så rinner vattnet ner i utrymmet för toa tanken och inte ner i tanken som då är stängd. Vi är nere i Spanien och har varit här i över en månad utan att ha lyckats få hjälp med problemet. Jag har kollat på Thetfords hemsida där dom säger att på dom kan man lita på, hemsidan visar på firmor men dom är inte i bruk och jag försökt med att ringa Thetford i Göteborg men den killen kunde eller ville inte hjälpa mig. Jag vädjar nu till Husbilsklubben om det är någon som vet vart man kan vända sig.

Vänli hälsning Mah Jong
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Är ni långt ifrån Portugal?Vi var inne på en firma som hette Camperserv nära
Faro förra veckan och där fanns en hel del thetford reservdelar på hyllan.
Nu vet jag inte om han har det du behöver men du kan alltid kolla med dom
och eventuellt beställa vad du behöver. www.camperserv.com
Mvh Tom
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Hej på er,,, hade samma problem med min toalett, vad det gäller packningen.
Kan vara så att det bildas kalkavlagringar och lite annat (skit) på toan vid packningsanslutningen.
Tag av kasetten och rengör och skrapa lite lätt under själva toaletten där packningen sluter till, samt se till att det skjutbara (locket) går upp i sitt låsläge, annars håller det inte tätt utan det kommer lite utanför varje gång och det luktar inte hallon precis.
Viktigast av all innan du monterar ihop delarna igen, så se till att smörja in packningen med typ, siliconfett.
Ditt andra problem kan jag desvärre inte hjälpa dig med:wideeyed:
Mvh Peter O:mcride:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.152
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag läser i manualen på sidan 5 att man endast skall smörja packningarna med olivolja... och rengör aldrig medc klor eller kraftiga hushållsprodukter eller lösningsmeddel för det kan skada packningen..... Jag försökte lägga upp en bild av manualen men Admin har tagit bort den möjlighet för mig.... och då drabbar det andra i HB-klubben också .... som nu t.ex......:twitcy:

Lycka till
Peter & Wovi
 

Meintt

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Groningen
HBK-Nr
5570
Medlemskap
2024
Hej Hej, I have te same problem and also switst the rubber ring wath also not dit work! But now when i place the tank in the compartiment i held it up against the top side en put so the tank in. Since i do that i have no problems anymore.

MVH Meint :cool:
 
Y

Yjons

Guest
I somras när jag tvingades byta packning i behållaren pga lukt uppstod samma problem att vatten läckte ner under denna. Jag konstaterade att packningen har två funktioner. Dels tätar den neråt mot luckan som stängs för att förhindra lukt. Dels tätar den uppåt mot toa-stolen. I mitt fall hade jag skruvat åt skruvarna som håller packningen för hårt så att packningen trycktes neråt. Jag lossade skruvarna något och packningen tätar nu mot toa-stolen. Mitt tips är att packningen kan vara för gammal och behöver bytas. Packningar finns i tillbehörsbutiker. Se bara till att få rätt modell.
 
M

Mahjong

Guest
Hej! Huvudproblemet för mig var att när jag spolade i handfatet så startade vatten pumpen och det ökande trycket klarade inte magnet ventilen i toan avutan då rann vatten ut i toaskålen och då packningen inte höll tätt så rann vatnet vidare ner i utrymmet för tanken. När vi var i Tyskland på väg ner till Spanien så upptäckte jag felet,ringde då Thetford i Göteborg och undrade omkunde ge mig någon adress där det fanns service, killen var trevlig och sa att om det inte ordnade sig så var jag välkommen tillbaka. Vi kom till Toulouse i Frankrike den killen ville inte förstå vad jag menade utan menade att det berodde på att det var vatten kranen i diskhon som var läck. Vi fortsatte ner till Spanien där jag trodde det skulle bli lätt att hitta en service.Jag vill här tala om att det verkar vara helt omöjligt att få hjälp vi har ringt till Thetford i Barcelona huvudkontoret i Nederland utan att få ett vettigt svar jag har ringt Thetford i Göteborg ochhan har gjort sig oanträffbar. Mvh Mahjong
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Mahjong, jag måste bara fråga, finns det verkligen inte någon som kan hjälpa dig med två så enkla problem. Det behövs ju inte någon serviceperson utan bara någon som vet vad en Thetford toa är, och med lite mekanisk kunskap, en stjärnmejsel och en halvtimme fritid för att kolla och fixa packningen/anliggningsytan samt skenorna som trycker dem samman, och kanske bara lossa och göra rent magnetventilen. I värsta fall köpa nya delar och byta något av dessa. Om du/ni köper ny packning själv så kolla modell för det finns flera med liknande utseende.

Tyvärr så tar avståndet död på min möjlighet att hjälpa dig :).

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
M

Mahjong

Guest
Hej! Vi har varit i Spanien i två månader, jag kunde inte tro att det skulle vara omöjligt att hitta hjälp. För en tid sedan så plockade jag isär toan och tog bort ventilen men jag vet inte hur jag skall kolla om det är den det är fel på eller om det är spolknappen eller om det är dioden som sitter bredvid ventilen.
Om det är ventilen det är fel på var kan jag få tag på en ny då det verkar som Thetford har upphört, åtminstone i Spanien
Mvh Mahjong
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag vet inte, men i Sverige och de flesta länder neråt Europa så finns det reservdelar i nästan varenda butik/firma som säljer husvagnar och husbilar och har lite tillbehörsförsäljning.
Thetfordtoaletter har ju suttit, och sitter fortfarande i kanske 80% av alla campingfordon så det brukar ju finnas en hel uppsättning med reservdelar på deras hyllor.
Det har ju inte heller kommit så många olika modeller på toaletterna genom åren, så det gör ju också att man för det mesta kan hitta det man behöver.
Ge inte upp det måste gå att få tag i delar på någon firma som säljer fordon och camping.

M.v.h. JANKRO.
 
M

Mahjong

Guest
Hej! Jag håller med dig i det mesta men det är därför som jag tycker det är så konstigt att inte ens huvudkontoret i Holland kan ge mig en adress till en butik eller service. På hemsidan så visas ett ställe i Tortossa men ingen närmare adress bara ett telefon nr, det visade sig att dom sålde jordbruksmaskiner men någon adress fick vi inte fram. Jag såg att det fanns tre ställen i Valencia varav en som låg i Chiva skulle ha service,försökte ringa dit för att få en adress men det gick inte få fram men då det var en kille som svarade så trodde jag att vi skulle kunna leta oss fram,så vi åkte dit och letade utan resultat då firman troligen var nerlagd. Det hela är för mig mer än konstigt då Thetford på sin hemsida framhåller vilken bra kundtjänst dom har och att man kan lita och räkna med dom.
Mvh Mahjong
 

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Hej om det är en läckande koppling kan du med hjälp av en spegel se var det läcker.
Sedan kan man plocka isär toan med hjälp av en kryssmejsel liten skiftnyckel och dra åt kopplingen med en liten polygrip. Vår toa läckte så mycket att jag var tvungen att fixa det ut med vägen.

Reviera
 
Toppen