• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på Iphone

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tydligen finns ett fel på vissa modeller av Iphone att när man är uppkopplat via wifi (mobile router) så kan den i varje fall koppla upp datatrafik mot mobilnätet. Kan bli dyrt ute i Europa. Är det någon hos oss som märkt något???

Saxat från Omni Nyheter.


Grupptalan mot Apple efter höga mobilräkningar
● Ett antal amerikanska iPhone 5- och 5S-användare har i en grupptalan nu stämt Apple för en påstådd defekt i telefonerna, som man menar givit upphov till höga fakturor. Enheterna ska på grund av felet ha kopplat över till mobilt datanät även när ett wifi-nät funnits tillgängligt, med höga omkostnader som ett direkt resultat. Samma fel ska ha uppmärksammats redan 2012 av operatören Verizon, som tämligen snabbt bad Apple rulla ut en fix och därefter valde att inte ta betalt för datatrafiken som buggen givit upphov till. Samtliga personer bakom grupptalan har däremot abonnemang hos den amerikanska operatören AT&T, som man menar att Apple borde ha informerat om saken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Jag vet inte om det är av exakt samma orsak men gumman(har Iphone 5) har länge haft problem med att hennes surfpott tar slut ”av sig självt” trots att hon har tillgång till Wifi mest hela tiden. Allt möjligt är avstängt utan att det hjälper.
Jag la ner lite krut på att försöka lösa detta för ett halvår sen men efter att ha googlat runt och läst att många hade samma problem la jag ned det.
Numera slår hon alltid av och på mobildata manuellt.

Apple har väl procent även på datatrafiken:D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Iphone

Konstigt att inte Apple informerar sina kunder om problemet eller erbjuder uppgradering? Men dom kanske är för rädda om sitt rykte istället för att erkänna fel?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fel på Iphone

Tack! Men jag har ingen Iphone. Jag ville bara peka på att det finns problem med luren som tillverkaren inte vill informera om och okunniga blir drabbade.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Fel på Iphone

Jag vet inte om det är av exakt samma orsak men gumman(har Iphone 5) har länge haft problem med att hennes surfpott tar slut ”av sig självt” trots att hon har tillgång till Wifi mest hela tiden. Allt möjligt är avstängt utan att det hjälper.
Jag la ner lite krut på att försöka lösa detta för ett halvår sen men efter att ha googlat runt och läst att många hade samma problem la jag ned det.
Numera slår hon alltid av och på mobildata manuellt.

Apple har väl procent även på datatrafiken:D

Tror inte Apple har mycket att tjäna på att surfpotten försvinner, men däremot kan kan Teleoperatören, precis som VW gjort, mixtra med vissa inställningar kanske.....Har själv en Iphone 5 som uppför sig exemplariskt trots att wifi assistans är påkopplad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fel på Iphone

Tack! Men jag har ingen Iphone. Jag ville bara peka på att det finns problem med luren som tillverkaren inte vill informera om och okunniga blir drabbade.

Jag har aldrig hört talas om problemen varken utomlands eller här hemma med mina tre iPhones/tre iPads, inte heller mina många vänner med iPhone/iPad.

Det är nog mest ett uppdiktat problem såvida man inte själv mixtrat med inställningar och dataroaming.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Nu är ju tyvärr världen lite större än Lysekil ;)
Uppdiktat? Det finns massor om detta "problem" att hitta på nätet. Ja om man vill förstås..

Jag testade allt på gummans telefon utan framgång. Det kunde hända att hon plötsligt inte kom ut på internet med telefonen trots att hon satt hemma med full Wifitäckning. Surfpotten var slut. Enda sättet att komma igång med data över wifi var att stänga av mobildata på telefonen.
Inte helt lätt att felsöka något på en telefon man inte använder själv hela tiden. Lösningen fick bli att hon fick börja slå på mobildata bara när hon behöver det.

Wifi assist fanns inte i inställningarna då så det kanske är något Apple lagt till för att komma tillrätta med problemet. Jag skall testa att slå av den vid tillfälle.
Förhoppningsvis löser det problemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fel på Iphone

De flesta fel vare sig det gäller datorer, plattor eller telefoner orsakas av användaren själv.

Felaktiga inställningar kan orsaka mycket huvudbry men som tur är finns en återställningsfunktion.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Visst är det så.
Tyvärr kan det bli ännu mer komplicerat och rörigt när användare desperat försöker lösa problem som sen faktiskt visar sig finnas inbyggda i produkten. Inte alls ovanligt.
En snabb Googling brukar ofta visa om det är ett produkt eller användarfel.
Som tur är kommer tillverkarna ut med fixar med jämna mellanrum.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Den här Assist-funktionen är inget fel på telefonen. Den tillkom för att en del användare klagade på att det inte funkade om deras Internetanslutning låg nere, men deras router var igång. Alltså trodde telefonen att den hade Internetkontakt (eftersom den kunde nå routern) men sedan kom det inte längre.
För att gå runt detta kollar telefonen om WiFi verkligen funkar hela vägen. Gör det inte det används istället 3G/4G trots att man har kontakt med routern. Och då funkar Internet igen. Jag tror det infördes i iOS 9....
Denna inställning är påslagen som Default vilket jag kan tycka är "fel". Men eftersom de som inte är så insatta/kunniga inom området troligen inte förstår att de måste slå på denna för att få funktionen, så lät de den vara på för alla. De som förstår funktionen och inte vill ha den så kan enkelt slå av den.
Vad gäller utomlands så är Data Roaming avslaget per Default, så det händer inte då. Om man inte har slagit på Data Roaming.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Vi kanske har tappat spåret lite i tråden då det förmodligen inte är Wifi assist eller användarfel som ligger bakom grupptalan Ralph länkar till.
Men Wifi assist verkar ju onekligen vara en smart och vettig lösning. I vårt fall har den nog tyvärr inget med problemet att göra då det var redan innan IOS9 släpptes. Problemet kanske ändå är borta nu efter några uppdateringar då jag ärligt talat faktiskt inte orkat ta tag i det något mer. Gumman har ju vant sig med att stänga av och på mobildata så det drabbar inte mig längre:D

Gumman får förresten en ny Iphone 6s i julklapp så jag kanske följer Knarreviks exempel och bara ”slänger” 5:an i min låda med gamla uttjänta reliker. :D OBS lite ironi..
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Fel på Iphone

Gumman får förresten en ny Iphone 6s i julklapp så jag kanske följer Knarreviks exempel och bara ”slänger” 5:an i min låda med gamla uttjänta reliker. :D OBS lite ironi..

Gamla iPhones hör inte hemma i lådor med gamla Androider, de uppdateras kontinuerligt under åtskilliga år och får t.o.m. nya funktioner.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Fel på Iphone

Haha, jag anade att du skulle plocka upp den passningen:D

I min låda ligger det bara gamla uttjänta Iphones. Androiderna används.
Skoja bara! :) God jul på dig Anders 23.gif
 
Senast ändrad:
Toppen