• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fasta tankar

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej igen.
En enkel fråga till er som har fasta tankar till toan.Hur många liter rymmer en sådan?
Var tömmer ni detta?En Hymer ägare upplyste mig han öppnar även den tanken där han tömmer gråvattnet.
Är detta lika rent tro?
Det kan ju inte vara lika lätt för er att hitta ett bra alternativ att få tanken tömmd.

Hur löser ni detta?:music-icon:En stilla undran
2179 Drutten
 
Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

Vi har en gråvattentank och en svartvattentank. Båda är på 150 liter dvs. 300 liter totalt.
Tanken till toaletten räcker ca 3 veckor om man är lite "försiktig".
Personligen anser jag att man absolut inte skall tömma vare sig grå- eller svartvatten i naturen utan jag tömmer antingen på lämplig camping eller hemma mellan varven.
Det gäller bara att hålla reda på vilket brunnslock man skall lyfta på.
Kommunens "gubbar" här hemma har lärt mig att tyda skyltarna så att det blir rätt.
Jag har även svängt in på reningsverk några gånger ute i landet. Det är ofta inte så populärt men med en påse bullar brukar det gå bra.
Vi åkte ca 25 mil E6 i Norge förra veckan och på de milen fann vi 3 stycken tömningsstationer för allehande husvagns- husbilsbehov, även för fasta tankar. FÖREDÖMLIGT Norge! Här är vi ett u-land.
/Nisse
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: fasta tankar

Hej
Vår rymmer ca 80 liter. Vi var 4 veckor på resa i sommar första tömmningen gjorde vi i Mariehamn på bussparkeringen i Mariehamn efter ca 1 v., sen kom vi till sverige på Nordiska träffen där fans möjlighet att tömma rakt i avloppet. Före vi for från Sverige till Lettland så var vi till en HBK medlemm Gert8 där kunde vi tömma i hans tank samt fylla vatten dessutom bjöd Gert o Barbro på middag före vi for. I Ventspils på campingen skulle det finnas möjlighet att tömma tanken men de hade gjort om systemet så det gick inte så där var vi tvungna att ta fram vår tank som vi har med så vi tömde i tanken sen tömde vi tanken på campingens latrin tömmning.( när vi frågade var vi kunde tömma tanken så visade de på kartan och sa kör ca 1 km där finns skog där kan ni tömma, detta gjorde vi inte) Föjande gång tömde vi i Vöru i Estland det var ett spa hotell med camping där kunde vi backa över avloppet. Sen tömde vi när vi kom hem då hade vi varit 27 dygn borta.
Sen dess har vi bott i husbilen vid vår sommar stuga och har kört hem en gång per vecka och tömt
Ha de paffw 1977
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

Ja det ser ju bra ut kanske jag skulle ha fast tank på nästa bil.150liter. Är det vattenspolning ungefär som hemma på toan?
Ja Norge är välutrustade när de gäller tömmning av diverse vätskor vi var i nord Norge i sommar.
Hoppas vi får till det även här hemma.:music-icon:2179 Drutten
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fasta tankar

Danmark har et bra utbygget nett av tømmested på rasteplasser lang motorveier.

Desverre er ikke tettheten av tømmesteder like bra overallt i Norge, spesiellt ikke etter at ansvaret for denne tjenesten ble flyttet fra vegvesenet til kommunene. Bl.a. har Statoil fjernet mange som ble bygget av vegvesenet på bensinstasjonene, Esso har også fjernet noen.

På webben til Norsk Caravanclub (NCC) er det en fil for nedlastning med alle steder som NCC og Norges Automobilforbund (NAF) har oversikt over. Denne innsamlingen av informasjon er utført av Norsk Campingforum hvor også Norsk Bobilforening og organisajonene for forhandlere og campingplasser er med. Det pågår arbeid med å kvalitetssikre denne liste, lokallagene i NCC har fått i oppdrag å sjekke alle plasser i sitt område og komme med korreksjoner.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

Ja det ser ju bra ut kanske jag skulle ha fast tank på nästa bil.150liter. Är det vattenspolning ungefär som hemma på toan?
Ja Norge är välutrustade när de gäller tömmning av diverse vätskor vi var i nord Norge i sommar.
Hoppas vi får till det även här hemma.:music-icon:2179 Drutten

Amerikanarna har en stor kulventil längst nere i skålen som öppnar ca 10 cm när man trampar på pedalen. Det går ganska lite vatten vid varje spolning.
Alde Optisan är en toalett med kvarn längst nere i skålen som mal papper och skit till en välling som pumpas genom en ganska smal slang (ca. 22 mm) till tank.
Båda systemen har för och nackdelar, som vanligt.
/Nisse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: fasta tankar

Det finnes nå flere som produserer "hakketoa" med kvern, dometic har også tatt frem en kompakt vakumtoa - omtrent som på skip. Ulempen med både vakum og kvern er lyden, bør ikke brukes når noen sover. Ulempen med pedalen er at dritten ligger i skålen til du trykker ned pedalen og spyler, det kan bli litt lukt av dette.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

Vi har 120 liter färskvatten och då även en tom gråvattentank som fylls men då blir det ju mindre färskvatten ;) ..

Sen har vi en toalett som rymmer 17 liter och även en reservcassette så när den är full så är det bara ta ur den och i med nästa (finns billiga på eBay: Thetford Cassette, Auto Motorrad Teile, Tank, Kanister Leitung, Toilette )

När detta sedan är fullt så tar vi in på camping och tömmer på anvisad plats .
 
Senast ändrad:

bussen

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
4680
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

hallå jag har en amerikansk husbil med fast tank toan är i porslin o med spolning som hemma fast med snål spolning helt underbart inge problem med litet hål...
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: fasta tankar

Vi har en fast tank till toan på 240 l som vi tömmer samtidigt som gråvattnet Naturligtvis på ställen avsedda för detta. Tömning sker ca var fjortonde dag eftersom vi är fastboende i bilen. Toan är av hackverksmodell med 3 varianter på spolning. En för det tjocka grövre, en för det tunna och för renspolning.
 
Toppen