• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast i Kalix på semester elproblem

F

F.d. 23191

Guest
Mina föräldrar har husbilen och är just nu fast i kalix.

Problemet är att en säkring far så fort tändningen slås på "15amp".
Detta problem har jag haft tidigare fast om man vickar lite på nyckeln så har instrumenteringen dött istället ingen säkring har kortslutits..

Någon som har ett elschema på detta hur allt är sammankopplat.. tycker det är märkligt att säkringen för all belysning samt att bilen inte vill starta är ihopkopplat.

Börjar bli ruskigt less på denna husbil som man endast haft elproblem med, för 2 veckor sedan var det laddaren som flippade ut.

Bilen ifråga är en Knaus Fiat Ducato -01 1.9
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Hej.
Jag har haft samma fel på min tidigare husbil en Fiat 2001 1,9TD.
Felet på min bil var att förvärmnigen till vevhusventilationen pajat (kortslutning ).
Koppla bort kabeln till elementet som sitter på en slang vid luftfiltret.
Sen kan ni byta säkring och starta bilen,om det är samma fel som jag hade.
Arne.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Om du har en nyckelknippa med flera nycklar i (tung) plocka bort tändningsnyckeln och försök med endast den.

Gurra
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Även Uggleboet har i sommar varit "begåvat" med elfel bakom tändnings-
låset.
Efter att med broders hjälp plockat ut tändningslåset noterade jag att låset
var ganska igengrott av smuts så jag tog in låset till radiobordet i källaren för att försöka smörja upp det. Det hela slutade i en oavsiktlig demontering
av låscylindern med alla stift när jag tappade låset i bordet. :rolleyes:

C:a 2,5 timmar senare, med god övning i "vulgärsvenska", så hade jag
lyckats rengöra och plocka in alla stift i låscylindern.
Dessutom på RÄTT plats.
Utan en korrekt nyckel hade jag nog aldrig klarat det hela.

Noterade att strömbrytarskivan i de hack som ska passa mot låscylinderns
knaggar verkade "gnidna" p.,g.a. svart metalloxid. Vid montering, som övades ett antal gånger :mad: så skadades en mycket tunn distansbricka som jag kasserade.
Slutligen satt ALLT (minus schimsbrickan) på plats och allt fungerade åter
helt perfekt. :)

misstänker att om låscylinderns knaggar börjar att vandra på strömbrytar-
skivans hack så blir det elfel.
Jag tror att genom att kasta schimsbrickan så sjönk låscylinderns knaggar
ner mer i strömbrytarhacken.

Vi får se om några år! :D

Kör försiktigt och njut av sommaren, nu blir det bara mörkare!
 
F

F.d. 23191

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Hej.
Jag har haft samma fel på min tidigare husbil en Fiat 2001 1,9TD.
Felet på min bil var att förvärmnigen till vevhusventilationen pajat (kortslutning ).
Koppla bort kabeln till elementet som sitter på en slang vid luftfiltret.
Sen kan ni byta säkring och starta bilen,om det är samma fel som jag hade.
Arne.


Hej & tack för alla förslag...

Jag for upp till kalix för att se vad som kan vara galet & testade att koppla ur förvärmningen men det blev ingen skillnad.

Jag kopplade ur ena kontaktstycket till tändlåset & då gick inte säkringen, men så fort jag kopplar i den eller den andra så far säkringen när man vrider till radioläget...


Efter 1 timme så gav jag upp & ringde bärgaren, ingen FIAT reparatörer i Kalix så dom fick fara med den till Luleå ..

Väl där så sa jag till dom att beställa ett tändlås.
idag prövade dom att byta tändlås då jag sa det tar max 10 min, dom gjorde detta men samma fel kvarstår, säkringen NR 1 far.....

Nu till det tragiska.. 6 veckors väntetid för felsökning på bilkompaniet i Luleå & fruktansvärt otrevlig personal på en annan verkstad jag ringde till där dom bad mig ringa imorgon för att personen höll på att dra ut fakturor :(


Är det någon vänlig själ som har elschema på vad säkring nr 1 går till mer än tändningen ?
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Hej de är väl inte så enkelt att styrströmmen till stereon ligger i klämm nånstans bakom radion ??:confused:

va har du för mer grejor som går igång på radioläget??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 23191

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Hej!

Nu har det äntligen löst sig... snacka om trevligt kundbemötande på wibergs bilel i Luleå
Han hjälpte mig med engång.

Det var en kabel från tändningen som gick till stereon som hade nött sig mot godset bakom stereon så att det blev kortslutning..

2500:- & snabb service det tycker jag är kanon!!

ALDRIG mer bilkompaniet i Luleå dåligt kundbemötande + icke arbetsvilliga.

Fick höra att det var en kund från schweiz som generatorn hade lagt av på, han fick till svars 6 veckor leveranstid på generatorn, precis som ja fick svar, 6 veckor väntetid för att få in husbilen.

Schweizarn for till wibergs där fick han genator + montering dagen efter.!!

Så till er som får elproblem längs vägen i norrbotten, far till wibergs!!!!!
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Grattis till att ha hittat ett företag med servicekänsla! Sånt är ju mycket värt när man står med en bil som har ett "oförklarligt" fel. Helt rätt att ge Wibergs lite extra PR i husbilsklubben!
Wibergs Bilel & Diesel AB - hitta.se

Wibergs Bilel & Diesel AB

I sammanhanget vill jag även nämna Bossings i linköping. I måndags hade jag bilen där för byte av vänster drivaxel. Igår ringde dom från Bossings och sa att montören som gjorde jobbet blivit nervös för om vänsterhjulets bultar var ordentligt dragna. Detta eftersom mutterdragaren hade gått sönder dagen efter de hade vår bil inne! De frågade om jag kunde komma förbi för en extra kontroll. Jag tackade för omtanken och sa att den kollen kan jag göra själv.

Jag tycker det är väldigt trevligt att anlita företag med ansvars- och servicekänsla!
 
F

F.d. 23191

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Grattis till att ha hittat ett företag med servicekänsla! Sånt är ju mycket värt när man står med en bil som har ett "oförklarligt" fel. Helt rätt att ge Wibergs lite extra PR i husbilsklubben!
Wibergs Bilel & Diesel AB - hitta.se

Wibergs Bilel & Diesel AB

I sammanhanget vill jag även nämna Bossings i linköping. I måndags hade jag bilen där för byte av vänster drivaxel. Igår ringde dom från Bossings och sa att montören som gjorde jobbet blivit nervös för om vänsterhjulets bultar var ordentligt dragna. Detta eftersom mutterdragaren hade gått sönder dagen efter de hade vår bil inne! De frågade om jag kunde komma förbi för en extra kontroll. Jag tackade för omtanken och sa att den kollen kan jag göra själv.

Jag tycker det är väldigt trevligt att anlita företag med ansvars- och servicekänsla!


Precis!

Man betalar hellre en extra slant för trevligt kundbemötande & bra service än ett dåligt ställe som Bilkompaniet,nu tror jag också att Wibergs är billigare dessutom.

Slutnotan blev 2300:- + 2 stora kanellängder till mekanikern som tack för att dom åtgärdade felet.


Trevlig Sommar på er!!!!!!:mcride:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fast i Kalix på semester elproblem

Alltid kul när det löser sej eller hur å gärna utan att man tömmer hela semesterkassan;)
 
Toppen