• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fast gasolflaska

• Startad av Startad av Jane Nilsson
  • Startdatum Startdatum
J

Jane Nilsson

Guest
Hej
Jag har en Burstner 890i och satte i en fast gasolflaska innan vi körde till Tyskland.
Jag undrar hur ni har monterat påfyllningsuttaget.
Mvh
Ingegärd

Sv: Fast gasolflaska

Fungerar det med tanke på att slangen är ganska styv.
Har du någon bild

Tyvärr ingen bild men jag monterade uppe i hörnet på gångjärnsidan och tog en ganska lång slang så det är inga problem att öppna o stänga.

Jag får byta slangen till en längre.
Tack för dina svar

Krister Ursula 18 gjorde ett fäste under gasol luckan som var väldigt smart.
Hittar tyvärr ingen bild men Krister kanske läser detta och kan förklara eller så skickar du ett PM.

Tack för ditt svar
Tyvärr sitter min flaska långt in så jag har inget val måste montera utvändigt påfyllning.

Jag monterade extern påfyllning i kjolen vilket var enkelt eftersom det fanns ett ganska stort ventilationshål i botten på gasolutrymmet där slangen kunde gå igenom. Vår bil har kjolar av aluminium som känns mer än tillräckligt stabila för montaget.

Letar du runt lite här under ämneskategorin Gasolförsörjning så hittar du en hel del om olika sätt att montera.

Vi fyller direkt på tuben. Har funkat utmärkt utom på något enstaka ställe i Holland.

Detta godtas inte överallt i bl a Portugal, Frankrike o Tyskland.
Krävs utvändig påfyllnad.
VET detta av egen erfarenhet.

Hejs
Claes 105

Jag har rest en hel del i Europa och tankat många gånger. Aldrig haft något som helst problem.

JOE

Sitter påfyllningen inte utanpå karossen, anses det som fyllning av lös gasoltub och är förbjudet. Här i Portugal kollar de hela tiden att uttaget sitter utanpå. Om inte, ingen gas.
Vad är problemet med att montera ett utvändig påfyllning?

Tror att har man luckan till gasolen inne i garaget är det motiverat med en yttre tankanslutning. I övrigt funkar det bra på de flesta ställen.
Har aldrig blivit nekad
/Thomas

Tillbaka
Toppen