• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast Elverk

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hur är dom fasta elverken?? Typ Tec 29
Ljudmässigt?? Hört att bensindrivna är tystare än dieseldrivna
Driftskostnad??
Bökiga att montera??
Och prismässiga?? Köpa här hemma eller från Tyskland??
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Fast Elverk

Jag har ett fast elverk (ONAN Microlite, 2,3 KW) med elstart inifrån bilen. Det är klart att det är lite elegant att bara trycka på en knapp så har man massor med växelström, för microvågsugn, dammsugare, brödrost, våffeljärn etc., men visst låter det som en normal gräsklippare, så man kan ju inte köra det när man står nära andra fordon, speciellt inte morgon och kväll, man måste ju ta hänsyn till andra som finns i närheten.

Dieselelverk har en ännu högre ljudnivå.

Om jag byter bil så satsar jag hellre på ett löst elverk med handstart. Dels kostar ett sådant bara bråkdelen av vad ett fast kostar, dels kan man ju ställa det en bit ifrån bilen om man vill köra det en längre tid, t ex för att ladda batterier.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Fast Elverk

Janne2
Håller med dej fullständigt.Vi har också inbyggt elverk men vårat låter inte som en gräsklippare.Vad tror ni om att satsa dom slantarna på en bränslecell?

Nu var det inte meningen att byta ämne.
HaDe Hasse:mcride:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fast Elverk

Har en Onan 3600 bensin i vår australske bil, og har hørt endel forskjellige Europeiske tec-29 er den tystaste av disse. Onan boksen lyder nesten som en diesel boks her i Europa, tror det er mer isolasjon i kassen rundt motoren og mer effektive lyddempere for å klare EU krav.

Er det plass under gulvet til en tec-29 så er monteringen enkel, skal den monteres inne i et lasterum så er det mye jobb. Droppet den løsningen på vår forrige husbil og endte med en Efoy som fulgte med over på dagens bil.
 
Toppen