• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkameror

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Nyss hemkommen från resa Italien.Österrike och Tyskland reagerade jag på att nästan alla fartkameror var placerade i tätorter ! Ibland 3-4 st i en och samma by. Man koncentrerar sig på de oskyddade trafikanterna som cylister och fotgängare !
I Sverige gör man precis tvärtom,de flesta är placerade utanför tätort !?

Jojje
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I Sverige förvarnar man för kameror, det förekommer inte utrikes tvärtom är dom ofta dolda.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej och i Tyskland stå dem med en " blizer"" en bil på höger sidan med en fotoapparat det kallar vi blikzen det hörs mycket i tysk radio när dem blikza folk ringa in till radio. Volker
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Hemma från Tyskland i 2vevkor nu fick böter kört 71 på 60 sträcka, kostade 20 Euro
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I Sverige förvarnar man för kameror, det förekommer inte utrikes tvärtom är dom ofta dolda.

Njae... i åtminstone Spanien har man samma filosofi som i Sverige, dvs man varnar för kameran och på det sättet få ner hastigheten på trafiken. Personligen tror jag att det är ett effektivare sätt om målet är att öka trafiksäkerheten, än att gömma kamerorna...... att statskassan genom böter får in mera pengar i det andra alternativet är en helt annan sak.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det varnas också i Portugal men bilderna tas bakifrån dvs inga selfiebilder utan på reg nummret :)

Samma sak i Spanien, bakifrån och det är ägaren till fordonet som är 100% ansvarig i alla situationer, enda undantaget är om bilen är stulen. Verkar vara ett förnuftigt system, har heller aldrig hört talas om s.k. ”målvakter” i Spanien.

Däremot förekommer det vid försäljning att den nya ägaren säger att han tar hand om att registrera ägarbytet, som ofta tacksamt accepteras av utländska ägare. Problemet uppräcks först långt senare att ägarbytet aldrig gjorts och den gamla ägaren får betala gamla skatter och böter.

TommyD
 
Toppen