• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Farthållare

köhns

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Örnsköldsvik
Jag har en burstner 2009 med 3,0 liters motor. Ifjol havererade växellådan. Skickade efter en ny låda från Tyskland utifrån beteckningen på växellådan. Allt är ok med växellådan efter bytet men vi tappade möjlighet till farthållare på 4:e och 6:e växeln. Jag kan inte märka någon skillnad på varvtal.Funderar ändå på att det är en växellåda med lite skillnad på utväxlingen. Finns det någon i sverige som kan programmera om farthållaren så den blir kompatibel med växellådan?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det kan ev vara så att farthållaren inte får signal från växellådan att 4:e och 6:e växeln "ligger i".
De farthållare jag haft i mina bilar genom åren har kopplat ur om inte någon växel legat i (eller om kopplingspedalen tryckts ner)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med ett bra (inte billigaste och enklaste) diagnosverktyg kan man läsa ut varför farthållaren inte fungerar.
Kanske inte i klartext som vi hade på Saab, men man kan dra slutsatser.

Hör med en Fiatverksad om dom kan se varför farthållaren inte funkar på 4an och 6an.
Detta vore avservärt bättre än att försöka programmera om en funktion som kanske inte kan fungera pga ett hårdvarufel.
 
Toppen