• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har några frågor om farthållare i förhållande till motorstyrka/växellåda.

Fungerar det i praktiskt användande med en farthållare i kombination med Fiats 5:e (över)växel och 127Hkr?

Om man står inför valet av en motorstyrka på 130Hhr eller 157Hkr, båda med 6-växlar.
Är det då ett argument för den högre styrkan i kombinationen med farthållaren eller fungerar det i praktiskt bruk för båda?
(Tjänstevikt drygt 3.000kg, totalvikt 3.500kg resp 4.000kg)

Jag antar att den starkare motorn drar mera bränsle eller gör den det för att det är lättare att vara tung i foten dvs man kör fortare?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

En större motor arbetar ju lättare en vad en liten motor gör, men om det går att översätta i praktiken på ex. en husbil med alkov som har ett högt luftmotstånd och annat att kämpa med vet jag inte, det är många faktorer som spelar in!
Men har en känsla att det med farthållare går åt mer bränsle än vad en förståndig bilförare kan åstakomma!
Körde Chrysler V8 Pickup ett par gånger med tungt släp OCH farthållare, den strävar ju efter att hålla hastigheten i ALLA backar! kör man utan farthållare så försöker man få upp farten lite innan backen för att sedan kunna släppa av lite i backen.
Dock skulle jag själv vilja ha en farthållare på min bil då det kan bli lite krampkänning efter ett antal mil!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hoppas på fler synpunkter.

Vad sägs om den andra frågan/påståendet?
Jag antar att den starkare motorn drar mera bränsle eller gör den det för att det är lättare att vara tung i foten dvs man kör fortare?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Motoreffekten är avgörande av vridmomentet, ju högre vridmoment "Nm" dessto mindre bränsle förbrukar den.
Ett ex. om ett Barn skall dra samma lass som en vuxen, vem förbrukar mer kraft och enegi ??????

Har både farthållare och drevat om 5-ans växel med 300 Nm högre går som tåget och bränsleförbrukningen ligger kring 1,0l / mil fantastiskt för ett fordon som väger c:a 4,0 ton. Kör 90 - 100 km, dessa bilar är ej gjorda för fortkörning pga dess påbyggnad.


mvh/571
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Tack för ett klargörande svar båda.
Håller med om att en hastighet runt 90km/t är den mest bekväma ur många synvinklar-
Att du har en förbrukning på runt 1l/mil och 4.000kg låter bra.
Fattar jag dig rätt att man skall mer titta på Nm än på Hkr vid val av motorstyrka?
 
Senast ändrad:

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej roberth.
Har en 130 hk multijet -07 med farthållare och 6-växlad. Detta är en i mitt tycke förträfflig kombination. Har inga problem med "normala" backar och farthållaren inkopplad. Följer hastighetsbegränsniningarna, 70/90/110, och då ligger snittförbrukningen på ganska precis 1,0 l/mil. Hade tidigare en 5-växlad 2,8 motor med 128 hk. På den bilen hade jag nog inte tyckt att farthållare varit något bra. Alldeles för stor skillnad på 4:an och 5:an´s växel.
Om den starkare motorn (157 hk istället för 130 hk) drar mer bränsle?? Har ingen personlig erfarenhet av detta men det behöver ju inte vara så. Det beror ju på hur man använder de extra hästkrafterna eller hur?!

/Thomas
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej,

Det är ju svårt att inte använda effekten om man har den, min multijet 3,0 157hk -07 drog i snitt 1,38 under semestern i Tyskland. Då körde jag i 125-130 hela tiden.
Går jag ner till 90-100 så drar den ca 1,2 per mil. Det är ju lätt att glömma bort att det är en tung farkost som man driver fram. Farthållare är jätteskönt vid långa dagsetapper.

Jag köpte den större motorn enbart för att komma åt ett högre vridmoment och att då följdaktligen behöva växla mindre samt kunna ha ett högre tempo i min körning. Det är skönt att ha vid långa dagsetapper på 130mil eller mer.

Hälsningar
Glädjen
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej Robert!
Jag har också en 157 hkr motor på vår alkovbil ( Dethleffs A7071) med bla farthållare.Det fungerar perfekt -jag kommer aldrig att skaffa en bil utan farthållare igen!
Bränsleförbrukningen ökar säkert några % ,men det får man väl "ta" om man skall ha det bekvämt.....
Min förbrukning efter körda 450 mil ,ligger på 1,25 l/mil (och då har vi inte kört särskilt försiktigt -ofta över 125-130 på motorvägar osv.)
Onödigt högt kanske men jag glömmer ofta att jag har 6 växlar ( ligger kvar på 5-an )
Jag tycker dessutom att Fiats farthållar jobbar mjukt o fint vid in o urkoppling.
(Har motsatt erfarenhet av eftermonterad FH på min nuvarande KingCab)

Hälsn Lasse W
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15533

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hei!
Har just avslutad en 500 mil lång semester upp Sverige och ner i Norge. Farthållaren fungerar perfect, specielt i Sverige med långa raka vegar . Men også stedvis i Norge blev den flitig benyttjad.

Har en ny Dethleff's integrerad 6,4m på Fiat Ducato med 130 hk multijet, tjenstevikt 3.490 kg

Snittforbruk på hela resan: 0,94 l/mil. Motoren for denne type bil, som er et lågt bygge med lavere luftmotstand enn en alkovebil, er motor nok tycker jag. Inga problem at holda 110 upp och ner i sverige, och inga problem i Trollstigen i Norge.

Forbrukningen økade inte ved bruk av farthållare, tvert om. Och den reagerer snabbt och gir en comfortabel fremåkning med jevn hastighet utan at tappa farten i backarna.

Ang brenseforbruk: oppgives i g/kw, altså større potensielt forbruk ved fler kw motor. Men kjør man riktig, altså der man har max dreiemoment på motoren, får man minst forbruk. Det goda med FPT motorerna (Fiat PowerTrain, Fiat/Iveco) er at de er konstruerade for at gå med låga varvtal och tål at utnyttja max dreiemoment over lengre tid. Inte alle motorer tåler dette over tid, då dom sotas ner.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

..........................Fungerar det i praktiskt användande med en farthållare i kombination med Fiats 5:e (över)växel och 127Hkr?..........

Det fungerar helt perfekt, men du får klart själv välja rätt växel beroende på belastning och fart. För min del skulle jag aldrig vilja vara utan farthållare. :)

Gunnar /medlem
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Om du gasar och kör för fort är ju något som är lite upp till varje person .
Du får också jämföra kamrem och kamkedja .
Jag är ju sådan att jag vill ha stor motor och sen kan man ju även montera box om man vill ha mera .
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej
Mersa 316 CDI Automat Nordic 700 alkov.
Har kollat förbrukning under 160 mil, 1,14642 l/mil. (1,15 l/mil)
/Vidhem
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej, vi har den lilla Fiat 2.3 l motorn på 130hk i våran Eriba 697 (3850kg) och med en vägd vikt semesterpackad på 3540kg så funkar farthållaren så jäkla grymt bra! Jag kör nästan uteslutande med den i alla lägen.

En Resa uppåt i landet med helt ny bil gav ett snitt enl. tripp+ kontroll med GPS och ifylld soppa ett snitt på 0.83 (sant), fast då var det fesåkning på glest trafikerade vägar.

Nästa tur var söderut med mera normal körning (laglig fart och lite över den för att följa trafiken) och det gav ett snitt på 0.9 och det är jag sjukt nöjd med!

Vi har haft 10 husbilar med olika motoralternativ och denna lilla motor o kombination med en halvintregerad bil funkar bättre än något annat vi har haft eller ens provkört !

Har funderat på att "Chippa" den, men vete tusan om jag inte förstör den fina kombinationen av lagom vrid över ett brett register och en alldeles kanon stegad låda!!!!!

Är det någon som har erfarenhet av att sätta på en trimbox på denna motor?

Mats Olsson...vad säger du? Har du satt i en box till denna motor i din Burstner ?

Anders som är nöjd, men gillar "klipp i bröten"
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Monica och Robert skrev "Har några frågor om farthållare i förhållande till motorstyrka/växellåda"

Jag har haft farthållare på flera husbilar sedan slutet av 80-talet och tveklöst bäst fungerar det med rejäl motorstyrka och helst i kombination med automatisk växellåda.
Min näst sista husbil, en Kabe byggd på MB Sprinter med 156 Hk motor och sprintshift automatik, gick som tåget (tidigare i Sverige) med farthållaren. F.ö. precis fått farthållare installerad i min nygamla plåtis, även den med 156 Hk motorn, men med manuell låda, vilket känns som en viss fördel när jag drar släp.

Naturligtvis får man använda sitt omdöme så att man inte överbelastar motorn när man kör i långa uppförsbackar i bergstrakter. Hålla ett öga på motortemperaturen, välja lagom varvtal! Detta är sådant jag fått lära mig the hard way genom att dra tunga båtsläp efter mina bilar; någon bränd topplockspackning tidigt i husbilskarriären.

aake
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej igen Bengt-Åke!

Jo, jag tänkte närmast på HUR de upplever boxen som Mats säljer! Hur vridet ligger och körbarhet kontra utväxling och liknande saker!


Jag hade en KCR-box på en Skoda Fabia RS en gång och det var skräp på den bilen iaf. Trots att effekten steg till över 170hk (org 130) så blev den inte skoj att köra. Ett sjutusan till vridmomentstöt mella 1700 rpm till 2500 rpm sen tvärdog vridet.
Den bilen funkade inte med farthållare kan jag säga.

Jag söker ett jämnt och fint vrid som följer orginalkurvan hyfsat för att det skall synka med låda och farthållare.
Så därför undrar jag lite! Iofs bra grejer Mats säljer, men ändå är man nyfiken på exakt hur andra upplever denna insats. Det borde ju vara många som har gjort detta trim, med tanke på hur vanlig denna motor är nu i nya husbilar!

Anders som är nyfiken som vanligt!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Hej igen!

Jag får testa;)! Lite extra pulver gör ju inget, fast denna lilla 2.3 l motor med 6 vx låda är helt sjukt trevlig redan org. Helst då i en lågbyggd halvintregerad bil som just inte kräver så mycket grovvrid.

Faktiskt är det bra mycket mera klipp i denna oinkörda motor (iaf enl. mig) än vad jag hade i både Renaultmotorn på 150hk och 146hk jtd i min förr förra husbil.

Sedan var det ju så att vi hade en trådstartare (Robert) som vi inte får glömma bort och vad jag minns så var han intresserad av hur en farthållare funkar med 130 resp. 157 hk motorn (Fiat).

På en halvintregerad bil så är kombinationen 130 hk och 6 vx-låda perfekt med farthållare. ( Som en liten sidosläng kom vi in på hur en chipad 130 hästare funkar ).

Hurvida den lilla 130 hk motorn med farthållare funkar på en alkovbil får någon annan svara på,

Anders
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Farthållare i förhållande till Hkr mm?

Vi körde till södra Tyskland och tillbaka, ca 220 mil.
Jag använde farthållaren så fort det gavs tillfälle och försökte hålla en hastighet av 95 km/t så ofta det gick.
Genomsnittsförbrukning 0,96 l/mil.
HBn är en Adria 160 multijet halvintegrerad och vägde när vi åkte ner 3650 kg, (vägde den i H-borg) men betydligt mer när vi åkte hem.
:)
Sedan är det skönt med lite extra kraft så man slipper att slippa växla ner i uppförsbackar.
//W
 
Toppen