• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare, eftermontering

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
Hej Try again!
Vilken bilårsmodell har ni?
Har du kollat om det finns fler säkringar till systemet och att dom är hela?.
Har du kollat magneter o givare om dessa sitter rätt och inte lossnat alt
flyttat läget på någon av drivaxlarnas drivknutar?.
Har du kollat strömställarna på koppling- och bromspedal- strömställarna?
Dessa finns inte alltid. Beror på årsmodell med du säger att vakuumklockan är tät
så detta låter som om du skall ha dessa givare/strömställare.
Om en av pedal strömställarna är trasig eller feljusterad så kommer inte farthållaren att aktiveras.

Du får gärna ta lite foton på manöverenheten och "dator enheten" så vi kan se vilken modell på
systemet du har. //mvh Tony
Tack för visat intresse, Fiat 1999. jag har ju tyvärr ingen manual eller handlingar alls, men menar du att det finns magneter på drivaxlarna? jag ska ta kort och lägga upp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse, Fiat 1999. jag har ju tyvärr ingen manual eller handlingar alls, men menar du att det finns magneter på drivaxlarna? jag ska ta kort och lägga upp.
Varsågod!
Här är bilder på manualerna (svenskspråkig kopierad manual finns) och hur magneterna är monterade på en kardan-axel.
Jag sökte på "cruise control magnets VAE 112" på Google och fick några bilder på magnet monteringar.

Min sats passar bilar med gaspedal med gasvajer och förgasare.
Jag ser att denna sats inte har några strömställare till koppling och bromspedalen utan använder bilens
strömställare. Kolla gärna så att bromsljuset på din bil fungerar som det skall.
Mvh Tony
 

Bilagor

  • 20200821_150716.jpg
    20200821_150716.jpg
    80,1 KB · Visningar: 29
  • 20200821_150755.jpg
    20200821_150755.jpg
    101,1 KB · Visningar: 29
  • upmSygW.jpg
    upmSygW.jpg
    149,4 KB · Visningar: 29

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse, Fiat 1999. jag har ju tyvärr ingen manual eller handlingar alls, men menar du att det finns magneter på drivaxlarna? jag ska ta kort och lägga upp.
Vår första riktiga husbil hade en turbodiesel utan farthållare. Jag köpte ett kit från Biltema och fixade med det. Jag fick det inte att fungera. Det skulle monteras ett par magneter på en axel men det visade sig att varvtalet på en diesel är för lågt så det behövdes fyra i stället för de medlevererade två magneterna. Då blev de tätare mellan pulserna och fick apparaten fungerade. Kolla alltså om det kanske saknas någon magnet eller om det kanske behöver monteras flera än standard.

(Det hela hade varit perfekt om inte kontrollenheten varit så idiotiskt utformad, åtminstone i kombination med vår bilmodell. Efter ett par resor och ett fem centimeter långt och halvcentimetern djupt sår på ovansidan låret efter att jag klivit in i bilen lite dumt åkte den ut.)

//Michael, medlem
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I min sats ingår 6st magneter. På en framhjulsdriven bil skall så många magneter
som möjligt monteras pga att en drivaxel snurrar saktare än en bakhjulsdriven bils
kardanaxel där det behövs 2st för en bil med 4,5 eller 6cylindrar i motorn och 3st magneter
för en bil med 8cyl motor.
Sensorn skall sitta max 9,5mm från magneterna.
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
Tack för visat intresse, Fiat 1999. jag har ju tyvärr ingen manual eller handlingar alls, men menar du att det finns magneter på drivaxlarna? jag ska ta kort och lägga upp.
Hej igen, inga magneter nånstans, däremot en givarenhet på växelviren ur växellådan, så det måste vara den som ger impulsen. Tyvärr går det inte att fota eller se elektronikenheten den sitter bedrövligt placerad så halva bilen får skruvas isär och det ids jag inte! Tack för visat intresse
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
Varsågod!
Här är bilder på manualerna (svenskspråkig kopierad manual finns) och hur magneterna är monterade på en kardan-axel.
Jag sökte på "cruise control magnets VAE 112" på Google och fick några bilder på magnet monteringar.

Min sats passar bilar med gaspedal med gasvajer och förgasare.
Jag ser att denna sats inte har några strömställare till koppling och bromspedalen utan använder bilens
strömställare. Kolla gärna så att bromsljuset på din bil fungerar som det skall.
Mvh Tony
Nu hittade jag en givare som sitter på hastighetsmätarviren ur växellådan, den heter AF sense…….. och det går minst 5 kablar till den alla sitter fast som de ska och ser inget okulärt fel, men hur testar man signalen från en sådan?. Verkar omöjligt och dessutom väldigt gammalt. ”Det är aldrig försent att ge upp”
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
I min sats ingår 6st magneter. På en framhjulsdriven bil skall så många magneter
som möjligt monteras pga att en drivaxel snurrar saktare än en bakhjulsdriven bils
kardanaxel där det behövs 2st för en bil med 4,5 eller 6cylindrar i motorn och 3st magneter
för en bil med 8cyl motor.
Sensorn skall sitta max 9,5mm från magneterna.
Var köpte du den? Jagar en farthållare själv.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nu hittade jag en givare som sitter på hastighetsmätarviren ur växellådan, den heter AF sense…….. och det går minst 5 kablar till den alla sitter fast som de ska och ser inget okulärt fel, men hur testar man signalen från en sådan?. Verkar omöjligt och dessutom väldigt gammalt. ”Det är aldrig försent att ge upp”
Jag förstår att det kan vara svårt att få fram alla prylar som ligger intrasslade.
Kan du inte se vad som står på enheten?
Hur ser manöver enheten ut? Den borde ju ha minst 3st knappar. (Hastighet upp och ner (SET/RES) och Av/På).

Då har du hittat hastighetsgivaren.
Jag har inte en aning om hur du mäter på denna givare om den har
så många kablar. Jag har sökt på nätet för att försöka hitta en sådan givare
men misslyckats.
De givare jag jobbar med är 2 eller 3-trådiga.
Är du säker på att denna givare är till din farthållare och inte till bilens original
el-system?
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Om det är en Ducato 244 02-06 så borde den vara förberedd för farthållare. Vi har farthållare orriginal i vår hymer -06 sitter i ratten.
Kablagen brukar ju vara samma .
elschema finns i elearn som går att ladda ner på nätet. Fungerar tom på windows 11.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
På Ducato 244-chassiet finns hastighetsimpulsen på stift 15 i en 18-polig kontakt (svart) på baksidan av instrumentpanelen. Det finns 3 st kontakter där men som jag minns var det bara en som var svart och hade 18 poler.
Nu har TS inte ett 244-chassie som kom -02 , det är väl inte så troligt att det ser lika ut på en från 1999.
 

Try again

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
28028
Medlemskap
2024
Jag förstår att det kan vara svårt att få fram alla prylar som ligger intrasslade.
Kan du inte se vad som står på enheten?
Hur ser manöver enheten ut? Den borde ju ha minst 3st knappar. (Hastighet upp och ner (SET/RES) och Av/På).

Då har du hittat hastighetsgivaren.
Jag har inte en aning om hur du mäter på denna givare om den har
så många kablar. Jag har sökt på nätet för att försöka hitta en sådan givare
men misslyckats.
De givare jag jobbar med är 2 eller 3-trådiga.
Är du säker på att denna givare är till din farthållare och inte till bilens original
el-system?
Nej jag har ingen aning, saknar manual eller instruktion.
 
Toppen