• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farliga däck

F

F.d. 58882

Guest
I Råd & Rön kan man läsa detta om däck som dom funnit vara farliga vid sina tester

Livsfarliga sommardäck
När vi testade sommardäck i kategorin 216/65 R16C, som används till exempelvis minibussar, skåpbilar och mindre husbilar, hittade vi många däck som hade problem med säkerheten på våta vägbanor. Två däck, Hankook Vantra LT och Kleber Transpro var så dåliga att de bara fick 1 i samlat betyg eftersom de kan utgöra en säkerhetsrisk på vägen.
 
I Råd & Rön kan man läsa detta om däck som dom funnit vara farliga vid sina tester

Livsfarliga sommardäck
När vi testade sommardäck i kategorin 216/65 R16C, som används till exempelvis minibussar, skåpbilar och mindre husbilar, hittade vi många däck som hade problem med säkerheten på våta vägbanor. Två däck, Hankook Vantra LT och Kleber Transpro var så dåliga att de bara fick 1 i samlat betyg eftersom de kan utgöra en säkerhetsrisk på vägen.
Synd att man har två sådana på bilen. Rekommenderade i någon tidning och av däckgubben för ett par år sedan. Men det kan vara skillnader på olika årsmodeller på däck. Hoppas på det....
 
Egenskaperna kan även skilja mellan olika dimensioner, påstår de som testar däck. Därför anger seriösa testare alltid vilken dimension det är på däcken som testas.

Pålle
 
För min del när jag köper däck så går jag alltid på däcktesterna eftersom det visar sig att det är stor skillnad både i bromssträcka och köregenskaper mellan dem som får bra betyg och dem som får dåligt betyg. Jag undviker också så kallade åretruntdäck eftersom det visar sig att bromssträckorna vid varmt väder blir långa.
Jag lägger hellre på några kronor eftersom mitt liv kan hänga på hur bra däck jag har.
 
För att sätta perspektiv på det hela.
(jag kan inte visa er testen, jag har den genom Readly.)
Totalpoäng för våt-vägegenskaper:
Michelin Agilis 20 poäng
Hankook Vantra LT 17 poäng

Michelin Agilis kom på 10e plats, testvinnare Apollo Alltrust.

I min mening säger detta mer om testets bedömning/viktning av mätningarna (som är subjektiva) än vad det säger om däcken.
Man har inte heller redovisat de enskilda resultaten, vilket gör det omöjligt att i sin tur bedöma trovärdigheten i viktningen/rankingen av däcken.
 
Hej, en liten del i sammanhanget kan ju också vara att en husbil behöver inte maximalt grepp i kurvtagning och andra manövrar eftersom bilen i sig själv klarar långt mindre manövrar än de bästa däcken gör. På en husbil är ju hur många mil en uppsättning däck går rakt fram på större vägar innan det är dags att byta ut dem en rätt intressant faktor, och max väggrepp som man troligen inte behöver hänger i princip aldrig samman med långt miltal innan byte.

M.v.h. JANKRO.
 
ja så kan det vara ! men det är en fördel om de håller ihop i sig själv som ett däck ! har haft liknande däck som säckat ihop av utmattning och exploderat trots ringa miltal och bara ett par år gamla ? lagom roligt på autobahn kan jag säga !
 
Ja absolut naturligtvis, men super sug mot vägbanan eller många mil har ju mest med gummiblandningen att göra och suddgummihjul på en sportbil kommer man inte så många mil med, fördelen är ju i stället att man nästan sitter fast i asfalten med dem vid kurvtagning m.m.
Att däcken håller länge/många mil hänger ju mest ihop med en annan kanske lite hårdare gummiblandning som går många mil utan supergrepp mot asfalten, och själva hållbarheten så inget otäckt händer beror nog till största delen på hur däcket är uppbyggt med olika lager av förstärkning inne i däcket som ger både hållbarhet, stadga och möjlighet att trycka i högt lufttryck på tunga bilar.
Däck som skulle bli utslitna vid femtonhundra mil för maximalt supergrepp på en husbil vore inte så intressant att betala dyrt för, och inte heller någon större nytta med.

M.v.h. JANKRO.
 
Uten å ha lest selve testen så har jeg en generell kommentar. Sommerdekk for transportere er ofte rene asfaltdekk med langsgående mønster. Dette gir lang holdbarhet og lavt drivstoff forbruk, men veldig lite grep på gress - har slike på vår Iveco Daily lastebil. Stabiliteten sideveis ved svinger er utmerket, men vatn slipper ikke ut sideveis fra dekket - det finnes ikke kanaler den veien!
 
Tillbaka
Toppen