• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farlig i trafiken

F

F.d. 3088

Guest
Hej

Igår hade polisen en efterlängtad kontroll på bilisters beteende vad gäller användning av blinkers i rondellkörning. Så här svarade en som bröt mot trafikreglerna "XXXXXXX (th) är en som blivit stoppad av polisen och får nu böta för att han inte kört korrekt i rondellen. Han är både upprörd och arg. Han hade ingen aning om att man skulle blinka. Det hade räckt med en varning och inte böter tycker han.
Jag läser inte tidningen, hur ska jag då kunna veta det?"

Man kan ju undra vad han inte vet mer? När tog man körkort genom att läsa tidningen:D

Gurra
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Farlig i trafiken

Ja, det har ju varit uppe i en tråd här på hemsidan också, det var ju lite olika uppfattningar om hur man blinkar i en cirkulationsplats.
Jag hänvisade till Trafikverkets hemsida med trafikförordningen, där det står följande:

Regler för körning i cirkulationsplats
Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.
1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen
2. Köra motsols runt rondellen.
3. Tecken vid högersväng

Ett flertal av de som gjorde inlägg i tråden tyckte att man inte skulle följa dessa regler, utan göra som man själv tyckte var bäst...kanske är böter det som krävs för att folk ska förstå...
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Farlig i trafiken

Efter att ha blivit påkörd på vänster sida i en rondell så blinkar jag numera alltid i alla lägen, även när jag fortsätter i ytterfilen förbi en avfart.
En bilist (idiot = vad jag menar), som låg bakom vid ingången i en rondell, väljer att köra om p.g.a. att jag tvingas sakta in vid en annan påfart. Och sedan smäller det när han ska ta av till höger och jag ska fortsätta. Jag såg honom inte, än mindre att han blinkade.
Det visade sig också när vi skulle försöka reda upp situationen att han inte kunde prata svenska och dessutom var bilen inte trafikförsäkrad.
Det blev en riktigt besvärlig situation som jag aldrig glömmer.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Farlig i trafiken

En rondell skall ses som raksträcka och då skall man blinka höger när man avser att lämna rondellen. Alltså: Precis som på alla andra ställen där man skall svänga.

Det är inte heller förbjudet att blinka vänster om man skall runt hela rondellen och ändra till högerblink när man skall gå ur, fast det är ingen lag.


Gurra
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Farlig i trafiken

Hej Gurra, Jag tycker nog också, mycket beroende på rondellens storlek, utförande och antal infarter att man behöver ha vänsterblinkers på ibland för att visa andra att man ämnar fortsätta förbi närmaste utfart. Rondeller är ju lite individuella i sin utformning, och rondeller som man är van vid flyter oftast bra medan en rondell som man åker i första gången kan vara lite förvirrande och strulig. Och då får man väl ha i minnet att föraren i bilen bredvid din bil kanske åker i just den här (din hemmarondell) för första gången.

JANKRO.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

För c:a en månad sedan hade lokalradion ett reportage om rondellkörning.
Inbjuden var en körskoleinspektör.
Han säger följdriktigt att man är skyldig att blinka höger när man kör
ur rondellen och sade också att man inte behöver blinka vänster innan rondellen om man skall till vänster.
Han rekommenderade det inte ens.
I samma veva säger han ,att blinka gör man för att medtrafikanter skall veta vad du tänker göra !!!!! :confused:

Jojje
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Farlig i trafiken

I samma veva säger han ,att blinka gör man för att medtrafikanter skall veta vad du tänker göra !!!!! :confused:

Jojje
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej jojje..............Det uttalandet från en som borde kunna förklara så att allt blev solklart, hjälper ju inte direkt oss ovetande att slippa fundera :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

För c:a en månad sedan hade lokalradion ett reportage om rondellkörning.
Inbjuden var en körskoleinspektör.
Han säger följdriktigt att man är skyldig att blinka höger när man kör
ur rondellen och sade också att man inte behöver blinka vänster innan rondellen om man skall till vänster.
Han rekommenderade det inte ens.
I samma veva säger han ,att blinka gör man för att medtrafikanter skall veta vad du tänker göra !!!!! :confused:

Jojje

Självklart. Så länge man inte blinkar ska man fortsätta att köra i rondellen. Innan man kör ur rondellen blinkar man till höger. Om alla gjorde det vet man precis vad andra trafikanter tänker göra. Man svänger aldrig ur rondellen åt vänster så enda gången vänsterblinkers ska användas är (vid sällsynt tillfälle) man tvingas byta fil i en tvåfilig rondell från högerfil till vänsterfil.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Märk väl att jag skrev blinka vänster innan rondellen för att visa medtrafikanter vart jag är på väg och då behöver det inte bli några missuppfattningar/incidenter, annars blir det en gissningstävling.

Jojje
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Farlig i trafiken

Jag tycker också att vänsterblinkandet bara förvillar. Hade nu de som använder sig av denna metod använt det på rätt sätt hade det inte varit några problem.

För skojs skull så har jag under dagen fört lite statistik.
Det finns ett antal cirkulationsplatser här i Kungsbacka. Jag har idag kört med mitt tjänstefordon 16 gånger genom flera av dessa cirkulationsplatser :wub:.

Av de 16 gångerna kunde jag iakttaga att totalt 22 fordon använde sig av vänsterblinkers när de körde i cirkulationsplatsen. Av de 22 fordonen var det endast 3 som sedan blinkade höger när de skulle ur cirkulationsplatsen. Övriga 19 fordon fortsatte blinka vänster trots att de körde ur rondellen.


Detta säger en del om hur galet det blir när folk använder sig av en metod som i teorin skulle kunna fungera bra, men i praktiken sällan fungerar.

Därför finns det just en regel för hur man kör i en cirkulationsplats. En väldigt enkel regel som inte kan missförstås. Blinka bara höger - när du ska ut ur rondellen.

Då behöver ingen stå o vänta i onödan, vilket faktiskt sparar miljön!
Att behöva bromsa in ett fordon till 0km/h, för att sedan starta igen på 1:ans växel är inte alls bra ur miljösynpunkt. Bättre att med lagom hastighet kunna glida snyggt in och ut ur cirkulationsplatsen!

/Ludde
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

För c:a en månad sedan hade lokalradion ett reportage om rondellkörning.
Inbjuden var en körskoleinspektör.
Han säger följdriktigt att man är skyldig att blinka höger när man kör
ur rondellen och sade också att man inte behöver blinka vänster innan rondellen om man skall till vänster.
Han rekommenderade det inte ens.
I samma veva säger han ,att blinka gör man för att medtrafikanter skall veta vad du tänker göra !!!!! :confused:

Jojje

I de flesta länder gäller att man förtsätter i rondellen ända tills man ska lämna den och då blinkar man höger.
Gäller nog Sverige också. Men inte England ;)

Tillägg: problemet är dessa förb%#£ minirondeller, där hjälper vänsterblink faktiskt...
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Märk väl att jag skrev blinka vänster innan rondellen för att visa medtrafikanter vart jag är på väg och då behöver det inte bli några missuppfattningar/incidenter, annars blir det en gissningstävling.

Jojje

Hur gör du i en sån här rondell då?
Vem kan hålla reda på varifrån du kommer?
Lite vänster eller mycket vänster?
Rondell.JPG
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Har sett någonstans att reglerna för körning i cirkulationsplats medvetet formulerats luddigt för att på det sättet tvinga förare att ta hänsyn till de andra som finns i närheten. :confused:
Så länge alla tar hänsyn till varandra så fungerar det, men om (=när) någon utnyttar systemet till egen fördel så smäller det!
EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

Jo det är väl sällan som det finns så många olika/egna regler som när det gäller rondellkörning och ingen vill ha fel MEN gör ni som jag så blir allt väl ;) :) .

Jag blinkar bara när jag skall ut ur rondellen .

Hur kör man här :) inte nog med att dom kör på fel sida utan det är 5 små rondeller i en stor .
BBC - Wiltshire - In Pictures - Wiltshire snapped from space
 

Bilagor

  • msn_magic_roundabout_470x350.jpg
    msn_magic_roundabout_470x350.jpg
    49,3 KB · Visningar: 1.853

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Farlig i trafiken

När sonen tog körkort för snart 10 år sen så lärde dom sig att blinka vänster när dom körde i rondellen o sluta blinka när dom skulle ur. Jag sa till honom att han fick blinka vänster hur mycket han ville men att så länge han körde min bil så skulle han blinka höger när han skulle ur rondellen. För så har jag o många andra lärt oss o hur ska vi kunna veta vad han håller på med.......

Han blev lite sur.....
 
Toppen