• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farfarsregeln

Urban Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
40867
Medlemskap
2026
Hallå alla
Har hängt dåligt med ang, nya viktklasser, kommer farfarsregeln att bli borta och det är 4250 kg som kommer att gälla
M,v,h
Urban

Men den högre vikten man får köra på de gamla och även nyare B kort gäller väl fortfarande bara miljöbilar där batterier m.m. har tagit bort för mycket av lastvikten från 3.500Kg bilar. Eller vad är sista alternativet på den frågan, som kan vara viktig när det gäller tyngre äldre bilar, typ husbilar och nyare körkort och deras ägare som vill köpa tyngre husbilar m.m. upp till 4250Kg.

Det lite luddiga just nu verkar vara om det bara kommer att gälla miljöbilar p.g.av. sin högre grundvikt. Så ett nyare körkort och lite tyngre husbil fortfarande kommer att behöva högre behörighet än B.

M.v.h. JANKRO.

Den nya klassen B99 kommer att gälla för husbilar oavsett bränsle.
Den kommer troligen att införas ca 2027 i Sverige.
B99 kommer att kräva någon form av prov för att "växlas upp" från B.
Från chatgpt:

Screenshot_20251126_183808_ChatGPT.webp

Men den högre vikten man får köra på de gamla och även nyare B kort gäller väl fortfarande bara miljöbilar där batterier m.m. har tagit bort för mycket av lastvikten från 3.500Kg bilar. Eller vad är sista alternativet på den frågan, som kan vara viktig när det gäller tyngre äldre bilar, typ husbilar och nyare körkort och deras ägare som vill köpa tyngre husbilar m.m. upp till 4250Kg.

Det lite luddiga just nu verkar vara om det bara kommer att gälla miljöbilar p.g.av. sin högre grundvikt. Så ett nyare körkort och lite tyngre husbil fortfarande kommer att behöva högre behörighet än B.

M.v.h. JANKRO.
Det kommer en ny behörighet B99 där du kan köra en bil med 4250 kg.
Vanligt B kort ingen förändring för husbilar
Farafarsregeln fortsatt kvar

Så här tolkar jag det.
Om du idag har en husbil 3500kg, men tycker du vill ha mer lastvikt måste du typa/besikta om den för ex 3850 eller mer, det som godkänns på besiktningen, sen kan du köra den på B99, den dag det träder i kraft

Det kommer en ny behörighet B99 där du kan köra en bil med 4250 kg.
Vanligt B kort ingen förändring för husbilar
Farafarsregeln fortsatt kvar
Ok. en ny regel B99, den har jag missat, hade lite funderingar på ev. tillgång och värde på lite halvtunga husbilar på ca. 4ton vartefter det blir fler och fler med för nytt körkort som slåss om 3.5 tonnarna.
Att farfarsregeln kommer att gälla förmodligen tills den "självdör" är väl förhoppningsvis ganska klart även om den inte riktigt räcker till i alla andra länder.
Själv har jag C behörighet men lät den vila tills jag ev. köper en stor klump som kanske gör det lite lättare om man kan visa upp ett stort C, för efter sista gången med tioårsgiltighet så körde jag lånade tunga C-fordon två gånger bara......... och har sedan använt både farfarsregeln och även husbil på 3.5ton vilket också funkar bra..... i alla fall just när man kör :msn_dontknow:.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen