• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fan-tastic Vent 6600

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Ni som har Fan-tastic Vent 6600 har ett par frågor till er

1 Vad har ni för mått på er tacklucka invändigt? (befintlig)
2 Finns den i enbart mörktonad plexi, har sett bilder på klar plexi men inte hitta nånstans att beställa.
3 Köper jag den i Usa så får jag den för runt 1600 kr + frakt, funkar strömmen lika dant här och där ( 12 v)

Mätte min lucka och skulle tro att hålet är 42x42 , då bör väl en 16x16 inch fläkt passa?

Tack för svar!
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Standardmått i USA är 14x14 tum för hålet i taket. 35,5 cm ungefär.
Hålet på en europeisk bil är 40x40 vanligtvis.
Det blir problem där, sök på forumet här så hittar du mer info från dem som monterat.
12V är 12V både här och i USA så där har du inte något problem.
Glöm inte att du åker på moms på varuvärde och frakt när du köper från USA.
Jag har en sådan lucka i bilen och är väl inte speciellt imponerad.
Den för ett dj-la liv när den går på hög fart.
Det finns motsvarande luckor som passar europeiska bilar hos Husvagns Svensson bl.a.
/Nisse
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Vi har den fläkten i vår husbil. Den som Husvagnsvensson har hade inte regnsensor vilket gjorde att vi inte ville ha den. Har ventilerat första husbilen genom vanlig lucka och kommit tillbaka till våt bil efter regnskur, därför var ett vilkor att regnsensor skulle finnas.
Visst låter det när fläkten varvar upp på grund av hög värme, men hastigheten går snabbt ner när temperaturen går ner. Vi tycker det är bra att det är automatisk varvtalsreglering, vi hade en enklare utan den funktionen i förra husbilen.
Bengt
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Ja där går det välja clear i rulllistan, men längre ner i texten står det smoke or white...

Hur mäter man lättast vilken storlek man har på hålet i hb, skulle tro att våran är 42 cm kan det stämma?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Fan-tastic Vent 6600

:)Hei.
Jeg har erfaring fra begge viftemodeller.

Har hatt FantasticVent i tre bobiler, to med regnsensor men den siste uten
sensor, etter at en selger i Tyskland fortalte at det var endel reklamasjoner
på grunn av at sensorsystemet sviktet og luken ble stående åpen.

Den siste bilen ble også bestilt med FantasticVent, men ble levert med Fiama:(
Ikke så fornøyd med den. Den gjør en like god jobb med utluftning, men er
vanskeligere å betjene og noe mer viftebråk.

Begge viftemodellene er levert med en effektiv thermostat.

Håper dette var til hjelp.

Hilsen Regent.
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Hej.

Har ingen erfarenhet av någon annan än Turbo-Vent, men vill bara säga att vi är väldigt nöjda med den.
Dels ut-ventilering, men att kunna lägga sig raklång under den och blåsa in frikluft när det är varmt, räddade vår sommartripp söderut.

lailaouno
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Jag jämförde bägge före köp och bedömde att Fantastic-Vent var den bättre, tystare, framför allt på lägre hastigheter så att den kan gå hela natten utan att störa, dessutom har den regnsensor och fjärrkontroll. Däremot gör ju måtten att den blir besvärligare att montera i ett befintligt luckhål, jag gjorde en passbit av plåt på utsidan och en av plast på insidan.
F.ö. monterade jag den i duschen, så att ljudet skärmas ännu mera, och det blir ingen katastrof om mot förmodan regnsensorn inte skulle fungera. Därför vågar vi lämna den på under dagen när vi är borta från bilen, så att det är behagligt inomhus när vi kommer tillbaka! :)
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Beställde ett turbo kit ihop om att det skulle fungera på min hb, det funkade inte. Min lucka är inte djup nog att använda den, kan inte montera fästena så att det skulle fungera. Blev irriterad och monterade ner ramen med mygg och natt nät. När den är borta mäter hålet 40x40 . Ringde till de som säljer fantastic cent i Sverige och han på stod att den passar på 40x40 hål. Stämmer detta? Finns det nån här som monterat själv och kan bekräftat detta?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 24

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Den täcker inte ett hål på 40 cm ordentligt om din befintliga lucka har några skruvar i ytterkanterna som orsakar hål med större mått, om så inte är fallet kan det gå, men du bör ju fortfarande isolera runt luckan, i utrymmet som "blir över". Du får nog kolla och mäta? Annars kan jag rekommendera den, funktionen är riktigt bra, framförallt att den går tyst på låga hastigheter så att den kan gå hela natten när det är varmt :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

På insidan sitter det 8 st skruv hål, zoomar du bilden så syns dem,vill inte chansa med att beställa en från usa och sen funkar det inte, får nog bli en bordsfläkt under resan i Kroatien!

Den täcker inte ett hål på 40 cm ordentligt om din befintliga lucka har några skruvar i ytterkanterna som orsakar hål med större mått, om så inte är fallet kan det gå, men du bör ju fortfarande isolera runt luckan, i utrymmet som "blir över". Du får nog kolla och mäta? Annars kan jag rekommendera den, funktionen är riktigt bra, framförallt att den går tyst på låga hastigheter så att den kan gå hela natten när det är varmt :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Det är egentligen inte något stort problem att dölja eventuella skruvhål, men du måste också ha material att fästa fläkten i, så förmodligen måste du fixa någon typ av ram som överbryggar skillnaderna i mått. Det är svårt att vara mera specifik utan att ha sett hur det ser ut på din bil. :)
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

JO förstår detta men vill inte göra större ingrepp i bilen, göra nytt hål eller skaffa nån tillfällig lösning. Då får vi svettas istället, vet ej om det blir nån mer resa efter den första och i sverige har vi inte behövt nån fläkt.:twitcy:
 

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Sv: Fan-tastic Vent 6600

Hej
Jag har monterat en fantic vent i ett liknande hål som du har och det var inga problem. Min lucka såg ut som den på din bild. 40 x 40. Jag tätade innan och skruvade dit den och tätade runt om och över skruvarna enligt beskrivning.
Bengt
 
Toppen