Sv: Falsk marknadföring från Garmin
Har testat att ta bort fordonsprofil i ecoroute, nollställer man profilen så vill den direkt ha en ny profil, man får inte valet att gå tillbaka utan man får hålla in avstängningsknappen tills den frågar om man vill stänga av och sedan när den startats om så är profilen borta i ecoroute, men den vill fortsätta att ta konstiga rutter på en del ställen oavsett vilka inställningar den har i navigation.
Har en planerad rutt från Västervik till Stegeborg ställplats som jag körde i verkligheten i början på veckan och den vill gena via småvägar på samma sätt som i verkligheten några mil innan Söderköping och sista biten var en smal grusväg genom skogen och sedan kom man ut på en åker där man såg Stegeborg och dess huvudväg, gissa vad, hundra meter innan vägen så tyckte den att jag skulle gena över en gård på höger sida.
Ställer jag in i fordonsprofilen 25 stadskörning och 1 motorväg samt mindre bränsle i navigering så väljer den att åka till Söderköping och där ta huvudvägen till Stegeborg.
Ställer jag där emot in kortare tid eller kortare väg så kommer den att ta genvägen trots att jag har undvik grusvägar.
Min är en Garmin nuvi 2597 lmt så det kanske är olika beroende på modell och uppdateringar.
Har inget emot att köra på gamla landsvägar, mycket trevligare med den gamla häcken jag har i stället för fartstressen på de stora vägarna, men när GPS:n vill gena än här än där trots att huvudvägen är det snabbaste alternativet tappar man förtroendet för den.
Får nog använda rese-/ruttplaneraren mer för att kolla vilka vägar den vill välja beroende på navigationsinställningar.
Alternativet huvudled eller större vägar eller liknande borde finnas så att den undviker smågator/vägar.