• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Facebook slukar batteri på Android

F

F.d. 4220

Guest
Jag läste en artikel häromdagen om de problem Facebookappen har med strömförbrukningen på Android (andra plattformar har inte detta problem). Facebook har försökt att lösa det, men inte lyckats så värst bra.
Om man undersöker statistiken på strömförbrukare på sin telefon så sticker inte Facebook ut - men det är för att Facebook håller igång huvudprocesser så att mycket av förbrukningen döljs av att den fördelas över flera processer.

Så igår gjorde jag ett ovetenskapligt test och avinstallerade Facebook-appen och installerade istället "Metal" en app för Facebook och Twitter.
Jag laddade batteriet under natten och nu ikväll har jag fortfarande 70% kvar av batteriet. Normalt ligger det, efter en dag, på mellan 40-50%.

Så bara det att köra Facebook i en annan app än deras egna sparade 20% på en dag.

Så om det är andra som tycker att batteriet tar slut fortare än det borde kan ju fundera på dtta som lösning.

Det finns fler alternativ än Metal, men den hade bra betyg och såg bra ut.

//Stefan

PS. En tanke. OM du som läser detta får våldsam lust att berätta för andra att DU inte använder Facebook eller att du använder en bättre plattform än Android och därför inte har några problem alls. Kul för dig, vi vet det redan. Så du behöver inte klicka på "Svara" i denna tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Facebook slukar batteri på Android

Batteriet i min android platta börjar ge upp andan. Ska testa metal. Kan kanske spara lite batteritid.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Facebook slukar batteri på Android

iPhone (apple) har samma problem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Facebook slukar batteri på Android

Leste en uttalelse fra en sentral person hos Facebook som konsekvent snakket om mobil apps på alle platformer når det gjelder dette problemet.
Kan se det også på windows phone 10, er FB startet så brukes det klart mere strøm enn om FB ikke er startey. Og dette gjelder en telefon som ikke brukes aktivt!

Personen hos FB gikk så langt som til å anbefale bruk av webutgaven av FB også på telefoner om en har problemer med batteritiden.

Et ekstra problem med Android og IOS utgavene er det lille usynlige hjørne av appen som alltid er i gang. Denne ble sammenlignet med unger i baksetet som hele tiden spørr om en ikke snart er fremme. Windows utgavene mangler denne.

Nå er det flere ting som implementeres i webutgaven en god tid før de implementeres i mobil apper.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Facebook slukar batteri på Android

Är man ofta ute på Facebook är det klart att batteriförbrukningen påverkas, annars inte alls.
Alltså ingen bakgrundsaktivitet pga Facebook på min iPhone vad jag kan se.

Som jag skrev ovan, vad gäller Android:
Om man undersöker statistiken på strömförbrukare på sin telefon så sticker inte Facebook ut - men det är för att Facebook håller igång huvudprocesser så att mycket av förbrukningen döljs av att den fördelas över flera processer.

Om problemet även finns på iPhone, som några påstår ovan, så är det antagligen samma förhållande på IOS.

//Stefan
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.640
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Facebook slukar batteri på Android

Så igår gjorde jag ett ovetenskapligt test och avinstallerade Facebook-appen och installerade istället "Metal" en app för Facebook och Twitter.
Jag laddade batteriet under natten och nu ikväll har jag fortfarande 70% kvar av batteriet. Normalt ligger det, efter en dag, på mellan 40-50%.

Tack för tipset. Gjorde samma sak och samma resultat för mig :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Facebook slukar batteri på Android

På Android finns tyvärr inga inbyggda inställningar för att stänga av all mobildata per app. Det finns inställningar för att stänga av bakgrundsuppdateringar, vilket kan räcka för många. Du hittar dem i Inställningar -> Dataanvändning -> [appen] -> Begränsa bakgrundsdata.

Det här är så viktigt att vi tar det som en egen punkt. Om du tillåter uppdateringar över mobilnätet kan det snabbt tömma alla dina gigabyte och dränera batteriet, så stäng av det direkt!
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Facebook slukar batteri på Android

Samma problem under iOS. Kolla trådar på t ex 99mac.se
Facebook säger sej känna till problemet och har försökt lösa det, men enligt användare bara lyckats marginellt.
 
Toppen