• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

F.d. VD på Spotify lanserar tjänst för husbilscampare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En ny produkt, en app som skall hjälpa husbilscampare att hitta och boka husbilsplatser samtidigt som lokala markägare tjänar pengar på att hyra ut sin mark.

Känns inte som man har läst på riktigt, har man verkligen kollat av marknaden och behoven? Skulle bli förvånad om det blir en succé, men jag har haft fel förr....


TommyD
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ingen träff på iPhone eller Google och artikel är väldigt intetsägande så vad är detta måntro.....
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det kan nog ligga något i detta, tyvärr. Vi är ju åretruntåkare och inbitna fricampare. Som nomader så är det roligt med ett nytt ställe till kvällen. Utvecklingen går dock mot att Ställplatser blir små minicampingar, fullt redan vid lunch. Samma utveckling finns inom båtlivet, Gästhamnarna fylls upp tidigt. Där finns nu en app för att kunna boka sin favoritplats.

Jag var besviken när vi besökte Åkulla för någon månad sedan, ”har ni bokat?”. Men efter att ha passerat igen så har jag tänkt om.
För någon vecka sedan så blev vi tillfrågade om att åka ut med ett annat par, i Pingst. Självklart slår vi följe. Men vart finns det en plats för två bilar i Pingst...? Det blev en bokning på Åkulla, det känns bra att vi har betalda platser där, trots allt.

Så det hindrar ju inte andra Ställplatser men det kan ju vara en bra grej när man är flera bilar, som söker en populär övernattningsplats.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ingen träff på iPhone eller Google och artikel är väldigt intetsägande så vad är detta måntro.....

Kollat vidare.
Företaget som ligger bakom den nya produkten, är identiskt med de som står bakom Acast, som är poddradioapplikation och webbtjänst som varit i luften sedan 2014. En applikation där lyssnarna kan integrera med programmet...... Ärligt talat, jag förstår inte riktigt hur det fungerar,

Frågar hustrun, husets 70-talist, om hon känner till Acast, möts av en blick som säger — äru’ dum i huvé, eller...? Det är en av de appar hon använder när hon lyssnar på poddradio.

Ja, ett har jag lärt mig och det är att ha respekt för de nya greppen som vi hela tiden möts av i det nya moderna digitalsamhället. Vissa saker får man nog acceptera att man aldrig kommer med i, tåget har liksom åkt ifrån mig. :)

TommyD
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hade han varit medlem och inte enbart Intresserad så hade han kunnat ta del av HBK Husbilsplatser. :)
Då kanske kategorierna behöver kompletteras med ”Ställplats bokningsbar”. Det är ju en huvudpunkt i det nya konceptet.
”hjälpa husbilscampare att hitta och boka husbilsplatser”. Tokigt kanske, men...
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En av de stora sakerna med HB är att inte veta var man hamnar till kvällen, inte bestämma i förväg, få se var man hamnar. Då är det bra med platser där man bara stannar till om det finns plats. Detta tycker jag är styrkan med ställplatser. Skall man boka så blir det mer som en camping, antar att det kräver tillgänglig personal då också och kostnaden för det måste täckas.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Naturligtvis så har vi förutsett det, dock har vi kanske inte fullständiga data för det för alla platser. :)
Åkulla, titta en bit ner i beskrivningen så bör du hitta texten "Förbokningsbar" i ett grönt fält.
Javisst, nu hittade jag rutan. Kanske kan den vara lättare att söka på i framtiden.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag vill inte gärna planera allt i detalj, utan åker lite spontant hit och dit. Det är ju det som är charmen med husbilslivet, tycker jag!
Javisst, det är tjusningen, en underbar frihet, ensam vid en skogssjö. ❤
Som att flytta sig mellan naturhamnar på Västkusten. Det regnar. Dags för en serviceplats, kolla i appen efter en plats med ström.

Men så är vi i slutet på en långhelg, fullt överallt... Det behövs mer platser och info om tillgänglighet.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Detta finns ju på sina ställen i Europa. Nya platser, en automat som kan nås via Internet, ingen idé att åka dit om det är fullt. Nu ökar antalet husbilar, vi måste nog tänka nytt?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Nu ökar antalet husbilar, vi måste nog tänka nytt?

Så är det nog och detta året lär det bli värre än vanligt, vilket redan märks. Vi har ofta golfbanor som mål då vi golfar och merparten av de svenska banorna har fixat bra platser för oss husbilsgolfare. Vissa klubbar har t.om ordnat det otroligt fint, men förbokning har oftast inte behövts. Men iår !!!Förra helgen var vi runt o det var fullt på massor med banor Ser också att det blir likadant nu till Pingsten En bana i södra Halland med 30 elplatser o 4 utan är fullbokad hela helgen. Så kontentan är att vill man spela en viss bana iår så gäller det o boka plats.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Jag blev eld och lågor när jag hörde om Acamp:) Jag tror att detta kan bli riktigt bra och stort! Det kommer bara innebära fördelar för oss husbilsåkare, vi kommer erbjudas massa nya spännande plaster att besök som man inte kunnat hitta annars. Att jag har så stora förhoppningar på denna tjänst är just grundarna (det är inga jävla krocketspelare vi har att göra med;), de är superproffs!

Trevlig helg på er alla!
 
Toppen