• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvrängd videosignal från backkamera

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Hej.
I somras köpte jag en ny Digital mediespelare som man även kan koppla in backkamera mha av en RCA videokabel.
Till den köpte jag en 15 meter lång videokabel RCA kabel samt en backkamera inbyggd i regskylt.

Det blev några meter för mycket kabel som ligger hoprullat under golvet fram.

Plusen tar jag via en vipparmsomkopplare on/on där jag kan välja att endera ta + från backen eller manuellt fixa + medans man åker.

Den fungerar fint ibland men det kan bli så att när man startar så förvrängs bilden i 2 eller 3 delar.
Stänger man av och lägger i backen kan det se bra ut, men det verkar vara lite slumpmässigt hur det blir.

Kan det vara videosignalen det händer något med, har jag köpt för billig kabel eller kamera ?

Mediespelaren >
https://www.amazon.se/gp/product/B09LHYL6H5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Kabeln >
https://www.amazon.se/gp/product/B0BSRZHLCV/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s01?ie=UTF8&psc=1


Backkameran >


1:a bilden är ok, dock tagen på kvällen och det blir taskiga kontraster då.
 

Bilagor

  • IMG_7538.jpg
    IMG_7538.jpg
    2,5 MB · Visningar: 52
  • IMG_7537.jpg
    IMG_7537.jpg
    1,2 MB · Visningar: 52
  • IMG_7539.jpg
    IMG_7539.jpg
    1.010,4 KB · Visningar: 52

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Det är aldrig bra med långa videokablar. Det blir ju inte sedan bättre om dom ligger hopprullade.
Om du kan så så skulle du kapa kabeln och löda på en ny RCA kontakt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Börja med att lägga kabeln i slingor över hela bilens längd istället för hoprullad. Det finns väl lite utrymme lite varstans där du kan dra kabeln i slingor. Det kan påverka.
 

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat lite mer.
Jag har inte kortat kabeln men dragit fram och sträckt ut den utan att det händer något.
Därmed verkar inte batteriet orsaka dessa störningar.
Jag har ju gjort det lite komplicerat med strömdragningen och kan köra fram matning dels från backen ilagd eller mha av en vipparm skifta över till konstant matning, tanken är att kunna aktivera backkameran under körning.
Igår när jag testade mig fram kunde jag få fram de olika förvrängningar av bild som uppstår när man lägger i backen genom att
skifta med vipparmen mellan de olika strömmatningarna.

Jag har lagt upp ett klipp som illustrarar detta nedan.
Ska grotta vidare i detta, har någon nån ide så är det välkommet.
 

Bilagor

  • Backkamera-bild.mp4
    37,5 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag kollat lite mer.
Jag har inte kortat kabeln men dragit fram och sträckt ut den utan att det händer något.
Därmed verkar inte batteriet orsaka dessa störningar.
Jag har ju gjort det lite komplicerat med strömdragningen och kan köra fram matning dels från backen ilagd eller mha av en vipparm skifta över till konstant matning, tanken är att kunna aktivera backkameran under körning.
Igår när jag testade mig fram kunde jag få fram de olika förvrängningar av bild som uppstår när man lägger i backen genom att
skifta med vipparmen mellan de olika strömmatningarna.

Jag har lagt upp ett klipp som illustrarar detta nedan.
Ska grotta vidare i detta, har någon nån ide så är det välkommet.
Varifrån tar du backsignalen?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Undrar om det kan vara längden på RCA:n som spökar? Har du möjlighet att testa med en kortare kabel?
Kan även vara någon av kontakterna som inte riktigt sitter som den ska. Kolla så att de nyper ordentligt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bara en fundering från förr med bildsignaler när de inte hittade bildläget så sa man att de inte synkade. Det var evigheter sedan men jag funderar på om bildskärmen och kameran inte har samma antal linjer på höjden så den har svårt att "synka" in.
Fick fusktitta lite och blir inte klok på hur det hänger samman med denna backkamerasignal och om alla enheter kanske stämmer numera, men bara en fundering/idé.

M.v.h. JANKRO.
 

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Undrar om det kan vara längden på RCA:n som spökar? Har du möjlighet att testa med en kortare kabel?
Kan även vara någon av kontakterna som inte riktigt sitter som den ska. Kolla så att de nyper ordentligt.
Jo, blir det bättre väder kan jag testa med en 5 m som skickades med.
Får lossa reghållarplåten och ta in den i hytta.
Bra uteslutningstest.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Kabeln var det inget fel på, samma med en 5 meters.
Verkar ha med strömmatning att göra på nåt sätt.
Om man hamnar i osynkatläge och kör vipparmströmbrytaren (on/on) försiktigt kan man få en ok bild.
Får fråga vidare i något annat sammanhang.
Tack ändå alla för ideer ni kommit med.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kabeln var det inget fel på, samma med en 5 meters.
Verkar ha med strömmatning att göra på nåt sätt.
Om man hamnar i osynkatläge och kör vipparmströmbrytaren (on/on) försiktigt kan man få en ok bild.
Får fråga vidare i något annat sammanhang.
Tack ändå alla för ideer ni kommit med.
Du svarade aldrig på varifrån du har tagit backsignalen?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kabeln var det inget fel på, samma med en 5 meters.
Verkar ha med strömmatning att göra på nåt sätt.
Om man hamnar i osynkatläge och kör vipparmströmbrytaren (on/on) försiktigt kan man få en ok bild.
Får fråga vidare i något annat sammanhang.
Tack ändå alla för ideer ni kommit med.

Jag skulle prova med annan matning, ev.direkt på ett 12v batteri med tanke på vad du skriver om din strömbrytare
 

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Du svarade aldrig på varifrån du har tagit backsignalen?
Videosignalen kommer från backkameran, jag beskrev mina enheter i början på tråden.
+ kommer från en kabel som är aktiv vid backen ilagd, När Tändningen är påslagen finns matning till mediaspelare. Jag har även en konstant + matning framdragen så jag kan aktiver medieapelaren utan tändning på slagen.
När den är på slagen har jag kopplat så att jag kan slå på rear kamera på panelen.
 

Balcken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
10396
Medlemskap
2024
Jag skulle prova med annan matning, ev.direkt på ett 12v batteri med tanke på vad du skriver om din strömbrytare
Videosignalen kommer från backkameran, jag beskrev mina enheter i början på tråden.
+ kommer från en kabel som är aktiv vid backen ilagd, När Tändningen är påslagen finns matning till mediaspelare. Jag har även en konstant + matning framdragen så jag kan aktiver medieapelaren utan tändning på slagen.
När den är på slagen har jag kopplat så att jag kan slå på rear kamera på panelen.
Jag har testat med en separat grövre matarkabel , men ingen skillnad.
Nåt skumt med matningen verkandet bra. Igår när jag tog en provtur så blev det hel lila bild vid backning, ett litet försiktigt skifte på vipparmen så hinner det bli strömlöst ett kort ögonblick, och då blir bilden bra.
Jag tror jag kommer byta ut on/on brytarna mot om/off istället på sikt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Videosignalen kommer från backkameran, jag beskrev mina enheter i början på tråden.
+ kommer från en kabel som är aktiv vid backen ilagd, När Tändningen är påslagen finns matning till mediaspelare. Jag har även en konstant + matning framdragen så jag kan aktiver medieapelaren utan tändning på slagen.
När den är på slagen har jag kopplat så att jag kan slå på rear kamera på panelen.
Sker förvrängningen bara när du lägger i backen, eller vid andra tillfällen också?
 
Toppen