• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förvaring av HB

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
2.027
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Har spånat lite med en kompis som har ledig lokal.

Går tankar om att hyra ut lokal för husbil där man har tillgång till bilen hela tiden och platsen hyrs på helår. Man kan komma när man vill, ta ut husbilen och ställa in personbilen istället. När man kommer tillbaks tar man ut personbilen och ställer in husbilen och åker hem till sin bostad.

Elektroniska lås där lokalägaren får veta vem som går in i lokalen och när denne lämnar.
Kanske tvättmöjligheter?
Tillgång till el?
Kvadratmeterpris så större bilar får betala mer?

Vad tror ni om detta upplägg? Fyll på med era tankar.
 
Hej.
Så har jag några husbilsägare till haft och har det nu med. Det är jättebra och fungerar alldeles perfekt.
Det blir vår samlingspunkt där man kan träffas och göra olika underhåll som vaxning m.m.
Lycka till med denna möjlighet. Jan Eric
 
det är praktiskt och tryggt om det inte ligger för långt ifrån sin bostad men det kostar ju en slant naturligtsvis men man får väga för och nackdelar som med allt annat !
 
Har spånat lite med en kompis som har ledig lokal.

Går tankar om att hyra ut lokal för husbil där man har tillgång till bilen hela tiden och platsen hyrs på helår. Man kan komma när man vill, ta ut husbilen och ställa in personbilen istället. När man kommer tillbaks tar man ut personbilen och ställer in husbilen och åker hem till sin bostad.

Elektroniska lås där lokalägaren får veta vem som går in i lokalen och när denne lämnar.
Kanske tvättmöjligheter?
Tillgång till el?
Kvadratmeterpris så större bilar får betala mer?

Vad tror ni om detta upplägg? Fyll på med era tankar.
Jag skulle vara intresserad om det låg närmare än 2-3 mil. Och rimlig kostnad förstås.
/tomas
 
Ni som förvarar era HB så här, hur gör ni med el? Ingår det eller finns indivduella mätare? En del vill ju ha på värme under vintern medan andra nöjer sig med underhållsladdning.

Gasolen, har ni kvar tuberna i bilarna eller måste ni ta bort dem? Vad säger försäkringsbolagen om detta?
 
Ni som förvarar era HB så här, hur gör ni med el? Ingår det eller finns indivduella mätare? En del vill ju ha på värme under vintern medan andra nöjer sig med underhållsladdning.

Gasolen, har ni kvar tuberna i bilarna eller måste ni ta bort dem? Vad säger försäkringsbolagen om detta?
Tar bort gasolen och har bara underhållsladdning där jag vinterförvarar min hb. 1/11 --1/4...kostnad 1500 inkl. allt
 
El för underhållsladdning ingår men el för värme mäts/debiteras separat. Gasoltuber sitter kvar man kranar är stängda. Varje fordon har minst garageförsäkring och ingen försäkring alls via lokaluthyraren. Vi är c:a 10st som delar lokal.
 
Jag skulle gärna hitta en sådan här åretruntplats i närheten av Göteborg. Med el och gärna också med möjlighet till att tvätta husbilen.
/tomas
 
Har spånat lite med en kompis som har ledig lokal.

Går tankar om att hyra ut lokal för husbil där man har tillgång till bilen hela tiden och platsen hyrs på helår. Man kan komma när man vill, ta ut husbilen och ställa in personbilen istället. När man kommer tillbaks tar man ut personbilen och ställer in husbilen och åker hem till sin bostad.

Elektroniska lås där lokalägaren får veta vem som går in i lokalen och när denne lämnar.
Kanske tvättmöjligheter?
Tillgång till el?
Kvadratmeterpris så större bilar får betala mer?

Vad tror ni om detta upplägg? Fyll på med era tankar.
Hej Håkansson 2 Jag bor i Kinna och är intresserad. Återkom när du är klar.
ABBEN 166
 
Vi hade ett liknande ställe på den tiden vi hade husvagn.
Räddningstjänsten hade som krav att inga gasolflaskor fick förvaras i vagnarna/bilarna utan skulle förvaras i ett speciellt märkt skåp i hallen
 
Vi hyr ett eget garage till husbilen. Vi tar bort gasoltuberna. El till underhållsladdning ingår.
Vi kan hämta o lämna när vi vill. Bara vi som har nyckel till garaget. Betalar 1900 kr /säsong som kan va från Oktober till April.
 
Har spånat lite med en kompis som har ledig lokal.

Går tankar om att hyra ut lokal för husbil där man har tillgång till bilen hela tiden och platsen hyrs på helår. Man kan komma när man vill, ta ut husbilen och ställa in personbilen istället. När man kommer tillbaks tar man ut personbilen och ställer in husbilen och åker hem till sin bostad.

Elektroniska lås där lokalägaren får veta vem som går in i lokalen och när denne lämnar.
Kanske tvättmöjligheter?
Tillgång till el?
Kvadratmeterpris så större bilar får betala mer?

Vad tror ni om detta upplägg? Fyll på med era tankar.
Hej ingen Håkansson 2.
Angående el är det bra om man kan ha kylskåp och underhålls laddning på. Bör räcka med 6 amp. Följer detta med spänning.

Abben
 
En liten brasklapp bara. Ägaren till lokalen där vi brukade vinterförvara vår HB fick i somras nya besked av försäkringsbolaget.
Alla batterier och alla gasoltuber måste plockas ur och HB med fast LPG tank ( som vi har ) fick endast förvaras i enskilt garage (inte i lokal bland andra).
Han var ganska uppgiven när han ringde, ett flertal kunder (liksom vi) kunde inte längre ha kvar HB:n i hans lokal men reglerna måste ju uppfyllas om något skulle hända.
Sen kan man ju undra över hur farlig en stäng gasoltub är jämfört med en hel eller halvfull dieseltank.
 
Tackar för alla konstruktiva svar, nu har vi lite att utgå från och forska vidare.
En fundering över solceller: Om man tar bort batterierna hur går det då med elsystemet om panelerna matar el? Kan man vara ansluten till el om det inte finns några batterier som buffrar?
 
Tackar för alla konstruktiva svar, nu har vi lite att utgå från och forska vidare.
En fundering över solceller: Om man tar bort batterierna hur går det då med elsystemet om panelerna matar el? Kan man vara ansluten till el om det inte finns några batterier som buffrar?
Man bör bryta förbindelsen mellan solceller och regulator först, annars kan regulatorn ge för hög spänning. När man ska dra igång igen så är det omvända ordningen som gäller, först anslutningen till batteri, sedan till solceller. Ett bra tips i en annan tråd var att ha en lämplig säkring mellan solceller och regulator som man plockar bort (säkraste strömbrytaren enligt installationsregler "avlägsna en del av ledaren").
 
Tillbaka
Toppen