• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält

F

F.d. 7

Guest
Sv: Förtält

Hur passar dessa "fristående" tält om man har markis? kanske bättre att köpa ett vanligt trädgårdstält istället? vi har en hund modell som labrador vilket gör att man gärna vill ha ett tält om man ligger på samma plats några dagar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

Hej EP.

Ska du ställa tältet mot bilen funkar i regel inte markisen. Finns plats burkar vi sätta upp det bakom markisen. Någon gång har vi satt upp det fristående utanför markisen. Är det garanterat rusk, eller vi helt enkelt väljer tält. Då sätter vi upp det mot ingångsdörren. Då har vi valt bort markisen.

Krister N
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Förtält

så det går alltså att bruka fast man har markislådan monterad på bilen?
Ganska ny på det här med husbilar och markiser så du får ursäkta min inkompetens:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

EP. Idag finns nästan inte inkompetens längre! Kompetens är att söka den information man behöver på rätt ställe..., och det gör du!:)

Tältet är helt fristående. Du drar bakkanten av slussen över husbilstaket. Den infällda markiskassetten har inte så stor betydelse.

Fortsätt gärna fråga! Jag känner mig lite viktig när jag kan svara! :)

Krister N
 

Valborg8

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Sv: Förtält

Tittade på tältet som Krinil har på bild ,försökte beställa men står att det är slutsålt.Finns det nån som vet nå andra adresser på nätet. Är intresserad av
nåt liknande tält som väger lite och inte så svårt att montera.
Tackar på förhand
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

Hej Valborg8!

Kolla senare i vinter eller framåt vårkanten. Då brukar tälten dyka upp i lagren igen.
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Hej Krinil och alla andra.
Hoppar in i detta ämne då vi är intresserade av en praktisk lösning och som också inte är för stort och tungt när det är packat. Ditt Movelite XL ser praktisk ut. Min funderingar är, När det står uppställt fristående går det att stänga runt om?
Hur klarar det blåst?
När det dockas mot bilen via slussen så tror jag mig förstå att det fästs över biltaket på något sätt, remmar eller? Vad är din erfarenhet av risken för nötning på tak eller sidor?

Hälsningar
Hans L
Valfisken
 
F

F.d. 7

Guest
Sv: Förtält

Hej, är det någon som har så kallt safari room eller det motsvarande på husvagnssvensson till markiser? här den äldre modellen av fiamma markis och undrar om det passar även på den eller endast de nyare? den heter ju f45 som de nya men har tydligen lite grövre ben på den äldre modellen
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Jag fick tips på ett tält som Campingtillbehör i Forserum tog hem.

Avstod då skenan i markisen är 4 mm och "tråden" som ska dras
genom skenan är 6 mm.

Pratade med Jonas som har bra koll. Kanske har man ändrat tältet
eller tagit fram nån "adapter". Priset låg runt 8.000 vill jag minnas.

www.campingtillbehör.se hittar du kontaktuppgifter.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Förtält

Vi har ett fristående tält, som vi köpte till en camper för några år sedan. I somras använde vi det vid camping på Öland, Böda Sand. Det funkade bra. Vi band fast fliken över taket i ett par rep och kastade över dessa, band fast en gummidropp och fäste i hjulen på andra sidan. Under bilen tätade vi med en 50cm bred kappa som vi fäste med fjädrande klämmor.
Man bör tänka på hur man placerar bilen så man kommer loss, om man vill köra och låta tältet stå kvar. När man kommer tillbaka är det precition som gäller. Vi lutar alltid bilen något från tältet, för att inte få in takvatten vid regn i tältet.
Fördelen med tält är, alla prylar kan stå kvar om man vill iväg på något. Man kan ha varmt och skönt om det är regnigt och kallt ute. Inneytan blir betydligt större.
Nackdelen är, lite jobbigt att sätta upp, stege fordras. Tömma tankar och fylla vatten, detta har vi löst genom en vattenkanna och avfallslunga. Vi tömmer och fyller vatten var tredje dag. Ritva duchar i bilen varje dag, jag duchar på campingen. Vårt tält väger 34 kg.
Vi sätter bara upp tältet om vi tänker stanna en längre tid, en vecka eller så.

Ha en bra dag. Uno
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Förtält

Jag ville ha ett tält då jag har hund. Skulle vara litet, lätt, fristående, snabbuppsatt o ta liten plats hopfällt. Blev ett tält avsett för hundutställningar. Sätts upp på 1-2 minuter. Sätter det vid gaveln på markisen om jag stannar mer än ett par nätter på samma ställe. Perfekt sitta i på kvällen om det är mycket mygg då det även har myggnät runt om.
Dessa tält är oftast 2,5 eller 3m i fyrkant, mitt är 3x3 och väger ca 10kg m tillbehör kostade 2500:-så HÄR ser det ut Finns billigare, men jag ville ha snabbuppsatt och med myggnät runt om. Gör en sökning på utställningstält o/e hundutställningstält så ser ni många olika.
 

Kroken

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
11391
Medlemskap
2024
Sv: Förtält

Jag köpte mitt på Harald Nyborg i Malmö, ca 2100:-
Avser förtältet i inlägg "7"
 
Senast ändrad:

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Förtält och markkappa

Hej,

vi har hund och katt och behöver då ha markkappa på husbilen.
Någon som har tips om bästa, enklaste och utan stora ingrepp fäster en markkappa på en husbil?

Maggan
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Förtält och markkappa

Hej,

vi har hund och katt och behöver då ha markkappa på husbilen.
Någon som har tips om bästa, enklaste och utan stora ingrepp fäster en markkappa på en husbil?

Maggan

Vi har samma problem och jag avser att sätta en förtältsskena under bilen mellan fram och bakhjulen där jag kan dra i en kappa med öljetter för markpinnar.
Jag har sett skenor som borde gå att få dit med dubbelhäftande tejp.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Förtält

Väcker tråden igen.
Alla tips på vettiga förtält som passar till en plåtis med stor skjutdörr mottages tacksamt.
Både fristående och fast dithängda.
Skall användanvändas vid några dagars stillastående. Ev åretrunt.
 
Toppen