• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej
Vi hämtar vår nya husbil imorgon och är pensionärer som har tänkt att fricampa mycket uppåt landet från Södertälje sett .
Kan man sätta upp förtält ( luft ) när man fricampar , eller är det konstigt om man kanske bara får stanna en natt ?

PS. Ibland undrar jag vad ni som läser mina inlägg tror om mig , men de kan jag lungt erkänna det undrar jag själv ibland .
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vill man ha förtält så skall man ha förtält. Utom när an står på P-platser för då får de inte plats i alla fall.
Sedan kan du ev. upptäcka att böket och besväret med att pumpa upp och arrangera tältet blir för mycket jobb om man bara stannar en natt.

Är det någon som lyfter på ögonbrynen om du sätter upp förtält så låt dom göra det. Många har ju markisen ute och skillnaden mot ett tält är inte så stor.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill man ha förtält så skall man ha förtält. Utom när an står på P-platser för då får de inte plats i alla fall.
Sedan kan du ev. upptäcka att böket och besväret med att pumpa upp och arrangera tältet blir för mycket jobb om man bara stannar en natt.

Är det någon som lyfter på ögonbrynen om du sätter upp förtält så låt dom göra det. Många har ju markisen ute och skillnaden mot ett tält är inte så stor.

MVH
Hans

Fricampa med förtält? Det finns nog inte så många platser där man blir populär då?
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Vill man ha förtält så skall man ha förtält. Utom när an står på P-platser för då får de inte plats i alla fall.
Sedan kan du ev. upptäcka att böket och besväret med att pumpa upp och arrangera tältet blir för mycket jobb om man bara stannar en natt.

Är det någon som lyfter på ögonbrynen om du sätter upp förtält så låt dom göra det. Många har ju markisen ute och skillnaden mot ett tält är inte så stor.

MVH
Hans
Tack Hans för bra och distinkt svar
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är ju inte direkt ovanligt att man ser utvevade markiser när man fricampar. För mig är skillnaden mellan en markis och ett uppblåsbart förtält marginell.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är ju inte direkt ovanligt att man ser utvevade markiser när man fricampar. För mig är skillnaden mellan en markis och ett uppblåsbart förtält marginell.

MVH
Hans

För markägaren ser det nog betydligt mera permanent ut, det är precis så vi skall agera om vi vill mötas av förbudsskyltar överallt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tackar för bra svar av er båda , själv är jag nybörjare , men det är väl kanske lättare att fricampa uppåt landet där det är mer glesbygd .

Absolut, men vid fricamping utnyttjar man ju i mångt och mycket markägarens välvilja, man har alltså inga "rättigheter" därför bör man uppträda
så att man väcker så lite uppmärksamhet som möjligt, normalt bara stå någon natt åt gången, och inte agera som om man var på en camping.
Bäst är om man låter bli att "belamra" omgivningen alls. Vill man stå länge och möblera utanför bilen är ju en camping ett bättre val, det finns
ju många mindre sådana som knappast kostar mer än en ställplats.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Absolut, men vid fricamping utnyttjar man ju i mångt och mycket markägarens välvilja, man har alltså inga "rättigheter" därför bör man uppträda
så att man väcker så lite uppmärksamhet som möjligt, normalt bara stå någon natt åt gången, och inte agera som om man var på en camping.
Bäst är om man låter bli att "belamra" omgivningen alls. Vill man stå länge och möblera utanför bilen är ju en camping ett bättre val, det finns
ju många mindre sådana som knappast kostar mer än en ställplats.
Tack för bra svar , det låter bra med att uppsöka mindre campingar för våran del , är lite nojig för det här med stora campingar i början , innan man vet hur allt fungerar . Kostnaden för campingen är inte problemet , utan man blir ju lite rädd för allt det här nya . Man har ju sett Böda Camping på TV t.ex.
Mvh Uffe
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Glöm Böda och andra inom de stora kedjorna (First Camp), i alla fall om du inte just söker umgänge med grannar etc. Många (de flesta) campingar domineras av husvagnar som står där en hel säsong eller t.o.m. hela året. Är man på tillfälligt besök för en övernattning eller två hamnar man oftast på ett annat ställe på campingen som inte är så "bebyggt". Speciellt om man säger att man inte behöver elstolpe.

Mindre campingar är ibland ingen större skillnad mot fricamping eller ställplats. Håll utkik efter ord som fiskecamp eller naturcamping. Det finns gott om dom, speciellt i Norrland men även på andra håll. Titta bland husbilsplatserna här hos HBK. Att de kallar sig camping beror på att momsen är lägre då än om man kallar sig ställplats. Exempel: Gisslevik camping i sydöstra hörnet av Sverige ( SO Blekinge) där möts du av en skylt "Leta reda på en ledig plats och betala sedan med Swish". Sedan står du på en gräsplan 30 m från vattenbrynet. Visserligen med en träd+buskridå emellan, men det kan vara bra om det blåser från sjön.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Testa allt! Hur skall ni annars kunna få reda på vad som passar er bäst. :)
Strunta i om andra ser om du fumlar lite med grejerna första gången. Jag tror faktiskt det är vanligare med nybörjare på t.ex. Böda än på annan mindre camping. Så svårt är det inte och det är garanterat hjälp du kommer att få om det behövs och inte hånleenden.

Vi är allätare och står även på stora campingar. Vi kommer i år att ha med oss ett förtält för första gången men endast att använda då vi stannar lite längre på någon camping söderöver (3+dagar). Precis som Montreal var inne på så ser det vid fricamping inte så snyggt ut att "vräka ut sig" med ett förtält också när man redan lånar naturen för husbilen.
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Testa allt! Hur skall ni annars kunna få reda på vad som passar er bäst. :)
Strunta i om andra ser om du fumlar lite med grejerna första gången. Jag tror faktiskt det är vanligare med nybörjare på t.ex. Böda än på annan mindre camping. Så svårt är det inte och det är garanterat hjälp du kommer att få om det behövs och inte hånleenden.

Vi är allätare och står även på stora campingar. Vi kommer i år att ha med oss ett förtält för första gången men endast att använda då vi stannar lite längre på någon camping söderöver (3+dagar). Precis som Montreal var inne på så ser det vid fricamping inte så snyggt ut att "vräka ut sig" med ett förtält också när man redan lånar naturen för husbilen.
Härliga gedigna svar !
 

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Glöm Böda och andra inom de stora kedjorna (First Camp), i alla fall om du inte just söker umgänge med grannar etc. Många (de flesta) campingar domineras av husvagnar som står där en hel säsong eller t.o.m. hela året. Är man på tillfälligt besök för en övernattning eller två hamnar man oftast på ett annat ställe på campingen som inte är så "bebyggt". Speciellt om man säger att man inte behöver elstolpe.

Mindre campingar är ibland ingen större skillnad mot fricamping eller ställplats. Håll utkik efter ord som fiskecamp eller naturcamping. Det finns gott om dom, speciellt i Norrland men även på andra håll. Titta bland husbilsplatserna här hos HBK. Att de kallar sig camping beror på att momsen är lägre då än om man kallar sig ställplats. Exempel: Gisslevik camping i sydöstra hörnet av Sverige ( SO Blekinge) där möts du av en skylt "Leta reda på en ledig plats och betala sedan med Swish". Sedan står du på en gräsplan 30 m från vattenbrynet. Visserligen med en träd+buskridå emellan, men det kan vara bra om det blåser från sjön.

MVH
Hans
Tack för att ni engagerar er i mina frågor !
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Inga frågor är dumma. Alla har vi varit nybörjare.
Blev trots allt lite konfunderad häromhelgen när personerna framför oss checkade in på en camping för 2 nätter. Premiärtur som husbilsägare o de skulle tvunget ha vatten o avlopp på platsen. Receptionisten frågade flera gånger om de verkligen ville ha det då de platserna oftast används till husvagnar o inte husbil.
Ja det vill vi ha och det fick de. Varken jag eller receptionisten förstod varför med tanke på husbilens tankar. Men valet är fritt.
 
Toppen