• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förtält på vintern

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Jag har en fråga till er som använder husbilen på vintern på camping för t.ex. att åka skidor.
Använder ni ett så kallat vinterförtält?

Martin
 
F

F.d. 22252

Guest
Mitt förslag är att montera kraftiga kardborrband finns på biltema de är ju självhäftande men den delen som är i tältduken måste sys eller häftas fast med en klammer. Det blir starkare än man tror och tätt sen kan man ju ta bort det från husbilen om man ångrar sej genom att lösa bort klistret eller värma försiktigt med en värmepistol. Lär gå snabbt att montera och bli tätt. Snören och spännband verkar både jobbigt och lite udda. Skotta upp snö kan man nog göra vid tältet men absolut inte under bilen värmarna kan göra bilen till en dödsfälla.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Funderar på att köpa ett Vintertält till husbilen. Frågan är hur "bökigt" är det att montera Vintertältet, då vi står kortare perioder på fjället. Åker upp till Sälenfjällen (Tandådalen) på en torsdag hem på söndag kväll med husbilen. Hur gör ni ?
Vi har förtält med stålstativ, hade inte monterat upp det för en helg men för en vecka hade jag gjort det.
Martin
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
värmarna kan göra bilen till en dödsfälla

Det är inte värmaren som gör fordonet till en dödsfälla om man skottar upp snö mot husvagnen/husbilen.

Det är i stället det faktum att man gör så att frisk luft inte kan komma in under fordonet och då sätts säkerhetsventilationens funktion ur spel. Förbrukad luft, som skulle strömma ut genom takluckor/takventiler, kan inte ersättas med frisk luft, som skulle strömma in genom ventilationsöppningar i golvet. Följden blir, att CO-halten inne i husbilen stiger till ohälsosamma nivåer.

Pålle
 
Senast ändrad:

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Det är inte värmaren som gör fordonet till en dödsfälla om man skottar upp snö mot husvagnen/husbilen.

Det är i stället det faktum att man gör så att frisk luft inte kan komma in under fordonet och då sätts säkerhetsventilationens funktion ur spel. Förbrukad luft, som skulle strömma ut genom takluckor/takventiler, kan inte ersättas med frisk luft, som skulle strömma in genom ventilationsöppningar i golvet. Följden blir, att CO-halten inne i husbilen stiger till ohälsosamma nivåer.

Pålle
Har husbilar ventilationshål i golvet?
Har aldrig sett det.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Kommer ihåg när jag skulle hjälpa en kompis att köra hem en husvagn från Hovfjället som stått över vintern.
Det var fortfarande kallt när vi kom dit, men det hade ju töat och frusit om vart annat så tältduken satt fastfrusen i marken.
Vi hade lite bråttom så det blev till att skära loss tältet från marken.

Kan vara något att tänka på och ta höjd för.

Låter mysigt med vintercamping. Vi kanske tar en tur med Frankian frampå.
 
Toppen