• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första vintern

F

F.d. 8538

Guest
Hej!

Min Euramobil Contura 630SB, 2009, anländer nu i november och kommer att åka direkt till vinterförvaring. Det är min första husbil så jag har läst på här i Husbilsklubben om vad jag behöver tänka på inför vinterförvaring. Har jag glömt något?

1. Tömma vatten, spillvattentank och WC samt slå glykol i vattenlås.
2. Koppla bort minuspolen från batterierna alternativt ta ur batterierna för förvaring och underhållsladdning.

Behöver jag göra något med mitt ALDE värmesystem? Jag antar att det är glykol i systemet och att det alltså inte behöver tömmas. Tror jag rätt?

Något annat som bör göras???

Med vänliga hälsningar,

Jan

Sv: Första vintern

Kan være en god ting å kontroller styrken på glykolen i alde systemet. Enkelte produsenter fyller med frostsikkring ned til -20, men da blir det problemer med -30 - slangekoplinger presses ut og stor vatnlekka (har selv vært utsatt for dette). Er blandingen for svak - gjør noe med det!

Hej
Har du köpt den i Sverige behöver du nog inte kolla glykolen.men från Tyskland då är bäst att göre en koll.
/Vidhem

Ja, tanka fullt är rekommendationen. Det minimerar kondensen i bränsletanken!

/Henrik

Tillbaka
Toppen